דיווח: סעודיה רוכשת רובים בסרביה עבור צד שלישי

על פי הפרסום, הסעודים קונים רובי קלאצ'ניקוב ומעבירים אותם בניגוד לאישורים למיליוציות מטעמם הנלחמות בתימן 

רובי הקלאץ' מועברים למיליציות סודאניות. צילום: AP

פרסום של Bellingcat חושף ממצאים המעידים כי משרד הביטחון הסעודי משתמש באישור לקוח קצה של עצמו על מנת לרכוש גרסאות רובי קלצ'ניקוב בסרביה. את הרובים משנעים הסעודים למיליציות סודניות תחת השם Sudanese Rapid Support Forces. מדובר במיליציות שכירי חרב הנלחמות בתימן עבור אינטרסים סעודים. 

אישורי משתמשי הקצה בין הממשלה הסרבית לממשלת ערב הסעודית אפשרו מכר אלפי רובי קלצ'ניקוב המיוצרים על ידי סרביה. "המסמכים שנבדקו באופן אישי על ידי הכותב קבעו כי אלפי רובי הקלצ'ניקוב היו 'לא לייצוא מחדש' ולבלעדיות השימוש של משרד ההגנה של ערב הסעודית", נכתב בפרסום.

"זו כמובן לא הפעם הראשונה שנשק מהקואליציה הסעודית בסופו של דבר נוחת בידי כוחות חיצוניים. מבדיקות של אל-ג'זירה וגם ה-CNN, התברר כי כוחות סעודיה ואיחוד האמירויות הסיטו ציוד צבאי אמריקאי לסיעות קיצוניות בתימן בניגוד לאישורי לקוח קצה. משרד ההגנה של ערב הסעודית לא השיב לשאלות אם הוא אישר ל- RSF או ליחידות סודניות אחרות להשתמש בנשק חם שנרכש בסרביה".

לפי הפרסום, כוחות צבא סודאן ו-RSF נלחמו לצד כוחות סעודיים בתימן. בעיקר, זה קרה בחלקה הדרומי של תימן. עם זאת, כוחות סודנים נפרסו גם בגבול סעודיה כדי למנוע פלישות של לוחמי החות'ים. על פי ה-BBC, מנהיג ה-RSF, ומנהיג הג'נג'אווה לשעבר, מוחמד חמדאן "חמטי" דגולו, היה אחראי לשליחת יחידות לשמירה על גבול סעודי-תימן.

לוחמים סודנים אמרו לניו יורק טיימס בדצמבר האחרון כי העיר ניאלה (Nyala) בירת מחוז דרפור בסודן הייתה נקודת היציאה העיקרית של כוחות מסודאן לערב הסעודית. אזור דארפור באופן כללי היווה קרקע לגיוס ל- RSF.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית