משרד הכלכלה והתעשייה מבטל את הצורך ברישיון לייבא חומרי נפץ לישראל

בין החומרים: טטריל (חומר נפץ תקני), ניטרוגליצרין | לפי המשרד, המשטרה גם ככה לא מפקחת על ייבוא חומרים אלו

חומר הנפץ התקני שהוברח מעזה לישראל - צילום: רשות המעברים במשרד הביטחון

כותרת מאמר זה אינה סנסציונית, והעורך לא המציא אותה כדי למשוך קוראים להכנס ולקרוא אותו. הכותרת משקפת נאמנה מצב קיים: משרד הכלכלה והתעשייה של מדינת ישראל עומד לבטל את הרישוי ליבוא חומרי נפץ וכימיקלים, המשמשים לייצור חומרי נפץ.

אתמול, 04/09/2023 בשעה 10:03, פורסמה באתר החקיקה הממשלתי טיוטת צו יבוא חופשי (תיקון מס' ...), התשפ"ג - 2023.

בדברי ההסבר לטיוטת חקיקת המשנה נכתב: "כיום, ישנה קבוצה של כימיקלים שחייבים ברשיון יבוא ממנהל תעשיות כתנאי לכניסתם לישראל מכוח הוראות צו יבוא חופשי, התשע"ד – 2014. בין כימיקלים אלה נמנים זרחן, חומצה הידרוציאנית, סודיום ניטרט, מימן על חמצני, טטריל ועוד.

״בעבר, רישיונות אלה ניתנו בליווי גורמים מקצועיים באגף חבלה במשטרה, לאור החשש כי הכימיקלים ישמשו לייצור אמצעי חבלה לפעילות חבלנית בתוך ישראל. עם זאת, במציאות, המשטרה איננה מבצעת פיקוח על יבוא חומרים אלה לישראל או על מכירה של חומרים מיובאים לצדדים שלישיים בתוך ישראל.

״פיקוח על כניסת חומרים העלולים לשמש להכנת חומרי חבלה לשטחי הרשות הפלסטינית קיים היום ויוותר גם לאחר התיקון המוצע, בהתאם להוראות על פי צו הפיקוח על יצוא ביטחוני (ציוד דו- שימושי מפוקח המועבר לשטחי האחריות האזרחית הפלשתינית), תשס"ט - 2008. 

״לאור האמור, סבור משרד הכלכלה והתעשייה, לאחר התייעצות עם המשרד לביטחון לאומי, שדרישת הרישיון האמורה אינה נדרשת עוד והפכה למעשה לריקה מתוכן. על כן, מוצע להסיר את הרישוי מעל הכימיקלים האמורים".

גם זה קרה אתמול: סוכלה הברחה של חומר נפץ מרצועת עזה בתוך משלוח בגדים. במהלך בידוק ביטחוני לסחורה מרצועת עזה שהגיעה למעבר בשלוש משאיות, התגלה חומר נפץ באיכות גבוהה בהיקף של כמה קילוגרמים, שהוסלק בבגדי מותגי אופנה בינלאומיים.

חומר הנפץ אותר בתוך בטנת הבגדים והיה מיועד ע"פ החשד לגורמי טרור. הסחורה נתפסה והאירוע הועבר לחקירת גורמי הביטחון. מדובר בחומר נפץ תקני מסוג C4. 

שלוש הערות

בניגוד, למה שנכתב בדברי ההסבר, אין כל חשש, שטטריל ישמש "לייצור אמצעי חבלה לפעילות חבלנית בתוך ישראל". הסיבה לכך היא, שטטריל הוא חומר נפץ. יתרה מזאת: טטריל הוא חומר נפץ מאושר, (סוג של תערובת ניטרוארומטית אליפטית), המוזכר במפורש בסוג 3 לאכרזת חומרי נפץ (חומרי נפץ מאושרים), תשנ"ט-1999.

אם "היום המשטרה איננה מבצעת פיקוח על יבוא חומרים אלה לישראל או על מכירה של חומרים מיובאים לצדדים שלישיים בתוך ישראל או מחוצה לה", אז מאוד כדאי, לגמרי רצוי, ממש עדיף ואפילו מומלץ ביותר, שהמשטרה תתחיל (מחדש?) לבצע פיקוח שכזה.

ולבסוף הסיפא של דברי ההסבר, לפיה הטיוטה מוצעת "לאחר התייעצות עם המשרד לביטחון לאומי", אינה מוסיפה לדעתי משנה תוקף לצורך בביטול הרישוי. אדרבא: היא מטרידה עוד יותר. לא דרישת הרישיון האמורה שאינה נאכפת ריקה מתוכן, כי אם הבטחון הלאומי ריק מתוכן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית