אוסטרליה: לאן נעלמו חומרי נפץ מאתר עבודה של אגירה שאובה?

לאחר שדווח על החסר, נערכו חיפושים בתיקי העובדים, החלה חקירה של סוכנות הבטיחות בעבודה WorkSafe של מדינת ניו סאות' ויילס, ונמסר דיווח למשטרה

https://www.snowyhydro.com.au/news/snowy-hydro-responds-to-abcs-7-30-report/

ה-Guardian האוסטרלי דיווח ב-1 ביוני, שנפץ ובוסטר נעלמו מאתר העבודה, שבו מוקם מגה-פרויקט אגירה שאובה ע"י חברת Snowy Hydro. החסר בנפץ ובבוסטר (כך במקור בלשון יחיד) אותר ביום שלישי בתום משמרת הלילה של יום שני.

צוות העובדים בפיצוצי סלעים באתר, המונה שישה מחברת Snowy Hydro ומחברת Orica יצרנית חומרי נפץ, דיווח על הציוד החסר באתר Lobs Hole של פרויקט אגירה שאובה Snowy 2.0 .

לאחר שדווח על החסר, נערכו בימים שלישי ורביעי חיפושים בתיקי העובדים, החלה חקירה של סוכנות הבטיחות בעבודה WorkSafe של מדינת ניו סאות' ויילס, ונמסר דיווח למשטרה. כל האירוע העיב והוסיף למורל הירוד ממילא בשל עיכובים של כמעט שנתיים בהתקדמות הפרויקט.

מהפרויקט נמסר, שהנפץ והמאיץ אינם מסוכנים מכיוון שהם דורשים ציוד ייעודי, הכולל תוכנת מחשב חד-פעמית, לצורך הפעלתם; שהחסר לא יכול להיות מוסבר, בכך שקבלן המשנה עשה בהם שימוש בפיצוץ מתוכנן בתוך מנהרת הגישה הראשית; ושפריטים אלה אינרטיים, ואינם ניתנים להפעלה ללא מספר רכיבי מפתח אחרים, כולל בקר אלקטרוני, קוד פיצוץ ומפתח ירי, המופעל תחת פיקוח טכני קפדני.

לאחר ספירות חוזרות ובדיקות מלאי מקיפות ומשלא ניתן היה לאתר את הרכיבים החסרים, הפרטים דווחו למשטרה ול-SafeWork. לאחר בדיקה משטרתית, סקירת התיעוד והערכת סיכונים של תרחישים אפשריים, נקבע שהפריטים ככל הנראה נטענו בטעות בכפילות לתוך קדח פיצוץ ושלא מדובר בפעילות פלילית.

דובר איגוד הפארקים הלאומיים של ניו סאות' ויילס ולשעבר בכיר לשעבר בתחום האנרגיה אמר, שחוסר הוודאות לגבי החומרים החסרים הוסיף ל"ערפול ולסודיות של הפרויקט כולו. פשוט אין שום שקיפות בכל הפרויקט הזה".

אגירה שאובה – אנרגיה מתחדשת

פרויקט Snowy 2.0 הושק במקור כמיזם לאומי בשווי של 2 מיליארד דולר אוסטרלי על ידי ראש הממשלה דאז בשנת 2017. הפרויקט נועד לספק שני ג'יגה וואט של כושר ייצור על ידי חיבור שני מאגרים: Talbingo ו-Tantangara באמצעות מנהרות באורך של 27 ק"מ. המים יישאבו למאגר הגבוה בזמן שתעריף החשמל יהיה זול, וישוחררו לזרום במורד למאגר התחתון כאשר תעריף החשמל יהיה גבוה.

עיכובים בהתקדמות הפרויקט וחריגה משמעותית מהעלויות, שהיו צפויות, דחו את צפי התחלת הפעלת המתקן לסוף שנת 2029. העבודה על המנהרה הראשית באורך 17 ק"מ מ- Tantangara לתחנת כוח תת-קרקעית נעצרה מאז דצמבר 2022, לאחר שמכונת כריית המנהרה נתקעה בסלע רך במרחק של כ-70 מטרים ממקום תחילת העבודות.

Lobs Hole לעומת זאת נמצא בקצה השני של הפרויקט, ושם העבודה מתקדמת בצורה חלקה יותר. במסמך פנימי של החברה בחודש שעבר נכתב, שהם קרובים להשלמת שלב א' של החפירה, ושעדיין עובדים על מספר אתרי קידוח ופיצוץ באזור.

ומה בארץ?

בישראל הסתיימו כבר שני פרויקטים של אגירה שאובה, שגם בהם נעשה שימוש בחיצוב-פיצוץ: הראשון אגירה שאובה גלבוע (מאגר עליון במעלה גלבוע ומאגר תחתון ברשפים), והשני בכוכב הירדן. בשני פרויקטים אלו ביקרתי מספר פעמים בתפקידי כרכז מקצועי של קורס ממונים על הפיצוצים עם חניכי ארבעה קורסים של ממונים על הפיצוצים כחלק ממילוי חובותיהם בקורס (סיורים מקצועיים והתנסות מעשית).

אחד הביקורים סוקר בכתבה שפורסמה בביטאון המוסד לבטיחות וגיהות. פרויקט שלישי של אגירה שאובה החל לפני חודשים ספורים בצוק מנרה. דבר החקיקה העיקרי לעניין זה הוא הוראות תקנות חומרי נפץ (מסחר, העברה, ייצור, החסנה ושימוש), תשנ"ד-1994.

מה אפשר ללמוד מהמקרה המדווח באוסטרליה - שאלות, מסקנות ולקחים

סוג הנפץ: לא נכתב ואין וודאות באיזה סוג נפץ מדובר. מתגובת הפרויקט ניתן להניח, שמדובר בנפץ אלקטרוני או בנפץ אלחוטי.

כמות חומרי הנפץ והנפצים: כנראה, שהובאו לשטח הטעינה חומרי נפץ ונפצים, בכמות העולה על הדרוש לפיצוץ באותו יום.

הכנת תחל (פריימר) : יתכן, שהוכנו תחלים במספר העולה על הדרוש לקדחים שעומדים לפוצץ בבת אחת. לא ברור, אם התחלים הוכנו במקום השימוש בהם ואם הושמו מיד בקדחים.

סימון קדח טעון: לא ידוע, אם קדחים טעונים בחומר נפץ שטרם פוצץ, סומנו מיד לאחר טעינתם, או שהשטח שבו נמצאו קדחים טעונים כאמור אותר בסימון מתאים.

החזרת עודפים: לא ברור אם מיד לאחר השלמת הטעינה נותרו עודפי חומרי נפץ, ואם כן האם הם הוחזרו לאחסון נאות, ואם לא היתה אפשרות לאחסנם, האם הם הושמדו.

הרחקת ציוד וניקוי השטח: לא ידוע, אם  לפני טעינת הקדחים בחומר נפץ, הורחקו מקרבת מקום כל  הציוד והחומרים שאינם דרושים לטעינה.

יומן פיצוצים: לא ידוע, אם נוהל יומן פיצוצים, ואם מולאו בדייקנות כל הפרטים הנזכרים בו בסמוך לפני ביצוע הפיצוץ או מיד לאחריו.

עבודה במשמרות: בעבודות הנעשות במשמרות קיימת חשיבות רבה, למסור בכתב, לעובדים במשמרת הבאה, את כל המידע הקשור בפיצוצים במשמרת שהסתיימה ובהשלכותיו האפשריות על המשך העבודה על מנת להפחית סיכונים.

ביקורת לאחר פיצוץ: לא ברור, אם בוצעה, ואם כן מה היו הממצאים שלה.

חשש איור : לא ידוע, אם עם הפיצוץ או מיד לאחריו עלה חשש לאיור בקדח, שלכאורה נטען בשני תחלים בהסתמך על ספירת ההתפוצצויות, או בהסתמך על תוצאות הפיצוץ בשטח. אם כן, האם נרשם האיור ביומן הפיצוצים, והאם בוצע טיפול באיור?

השימוש בבוסטר: לא ידוע מה היה סוג החומר העיקרי. סביר להניח, שאנ-פו, שמופעל באמצעות בוסטר. אם כן, האם נרשמו ביומן הפיצוצים חומרי הנפץ ששימשו לבוסטרים?

הודעה על מקרה מסוכן: כשאותר החסר בחומרי הנפץ, הוא דווח לרשויות המתאימות.

הערכת הסיכון: נדמה שמדובר בהערכת-חסר, שכן בכל מקרה הפריטים החסרים אינם אינרטיים גם אם אינם יכולים להפעיל שרשרת ניפוץ.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית