בעקבות האסון בביירות: אוסטרליה משנה תקנות אחסנת אמוניום חנקתי

חקיקת חומרי הנפץ ב-NSW קובעת כיום מרחקי הפרדה מחייבים הן לחומרי נפץ והן לתחליב (Emulsion) קודמן-חומר-נפץ א"ח

bigstock

למרות שלאמוניום חנקתי (א"ח) (אמוניום ניטראט, Ammonium Nitrate) יש סבירות נמוכה לפיצוץ, תקריות בינלאומיות מראים כי ההשלכות יכולות להיות משמעותיות.

בעשר השנים האחרונות היו פיצוצים גדולים, שהיה מעורב בהם: ב-West שבטקסס (2013), ב-Angellala Creek שבקווינסלנד (2014), ב- Tianjinשבסין (2015), וב-Beirut שבלבנון (2020).

תנאי האחסון של א"ח בביירות לא היו עומדים בדרישות התקן האוסטרלי, החל עליו בנושא אחסון וטיפול בחומרים מחמצנים, ולא בהוראות תקנות חומרי הנפץ של NSW, ולכן לא היו מאושרים על ידי SafeWork NSW, הסוכנות הממשלתית האחראית לרגולציה של חומרי נפץ.

הפיצוץ בביירות (217 הרוגים עד כה, כ-7,000 פצועים ונזק של מיליארדי דולרים לשכונות מגורים, למבני מסחר ולתשתיות עירוניות) מדגים את ההשלכות הקשות של פיצוץ א"ח, והוא שהוביל לדאגה לגבי מתקני האחסון שלו ב-NSW.

בפברואר 2022, בית הדין האזרחי והמנהלי של NSW, קבע ש-SafeWork NSW רשאית על פי חוק ואף נדרשת לשקול מרחקי הפרדה בעת הערכת הבטיחות של מתקני אחסון של א"ח. נקבע, שמרחקי הפרדה סטנדרטיים שהדרישות שלהם יפורסמו הם "התוצאה העדיפה מבחינת שקיפות ועקביות לתעשייה".

באוקטובר 2022 פירסמה ממשלת NSW להערות מסמך דיון מפורט בנושא אמצעי בטיחות נוספים, שיחזקו את הרגולציה הנוכחית על מתקני אחסון א"ח מוצק. צעד זה אמור לספק הגנות נוספות לעובדים ולתושבים בסמוך למתקני אחסון א"ח.

מרחקי הפרדה עבור א"ח מוצק ב-NSW

ב-NSW קיים משטר רגולטורי הדוק מרובה-סוכנויות לאחסון חומרי נפץ וקודמני-חומר-נפץ (כימיקלים, שניתן לעבד אותם כדי ליצור חומר נפץ). א"ח הוא קודמן-חומר-נפץ, שכפוף לתנאי רישוי, בטיחות והוראות אבטחה תחת חוק חומרי הנפץ ותקנות חומרי הנפץ.

למרות שהסבירות לתקרית במתקן המאחסן א"ח ב-NSW נמוכה, החומרה של אירוע שכזה עלולה להיות גבוהה. חקיקת חומרי הנפץ ב-NSW קובעת כיום מרחקי הפרדה מחייבים הן לחומרי נפץ והן לתחליב (Emulsion) קודמן-חומר-נפץ א"ח.

א"ח הוא החומר היחידהמוסדר על ידי חקיקת חומרי הנפץ, שאין לגביו דרישות למרחקי הפרדה. מרחקי הפרדה הם מדד אחד, שבו משתמשת ממשלת NSWכדי להפחית סיכון לנפש ולרכוש מאחסונו, כחלק מניהול הסיכונים.

התקן האוסטרלי

קביעת מרחקי הפרדה עבור אחסון וטיפול בחומרים מחמצנים נתונה כיום להחלטת SafeWork NSW. כתוצאה מכך, ההחלטה האם לתת רישיון למתקן התקבלה עד כה על בסיס כל-מקרה-לגופו. גישה זו מורכבת, עתירת משאבים ועלולה להוביל לתוצאות לא עקביות, ולכן ממשלת NSW שוקלת להציג מרחקי הפרדה מחייבים.

מטרת קביעת מרחקי הפרדה מחייבים היא להכניס רמת הגנה נוספת כדי להבטיח, שתושבים מוגנים מפני פיצוץ לא מתוכנן במחסן א"ח. על פי ההצעה שבמסמך, ממשלת NSW תעניק רישיון רק למתקנים מתאימים, המופרדים ממרכזי אוכלוסייה ומתשתיות.

ההצעה תחליף את הגישה הנוכחית ותבטיח תהליך קבלת החלטות עקבי עם הדרכה ברורה וודאות לתעשייה. מטרות הבקרות הכלולות בהצעה הן למנוע שריפה, הלם או זיהום של הא"ח, ולוודא שאין כימיקלים או מקורות הצתה אחרים באזור האחסון שלו.

השיטה, המשמשת לקביעת מרחקים מתאימים, מבוססת על תקנים קיימים לחומרי נפץ ולתחליב א"ח ומותאמת לכח הניפוץ המופחת של א"ח. תקנים אלה מבוססים על בדיקות וניסיון בינלאומיים ונחשבים כמפחיתים סיכון לרמה קבילה. המסמך מפרט את המרחקים, שיחולו בנסיבות ובסביבות שונות וסביבות הן באתר והן מחוץ לו.

יתרונות ההצעה שבמסמך

ההצעה תשדרג את תקני הבטיחות עבור מתקני א"ח לרמה של שיטות (Best-Practice), הנמצאות כבר בשימוש בתחומי שיפוט אחרים באוסטרליה.

תקן אחד של מרחקי הפרדה יחול על א"ח לחומרי נפץ ועל תחליב א"ח, מה שיתן ענה לפער הנוכחי בחקיקה, ויבטיח שכל החומריםתחת חקיקת חומרי הנפץ של NSW יהיו מוסדרים באופן עקבי.

תנאים בטוחים יותר עבור תושבים בתחום הקיים או הפוטנציאלי של מתקני א"ח חדשים, כולל: שכונות מגורים, מבנים מסחריים, מתקני בריאות וטיפול בקשישים, בתי ספר ומתקני טיפול בילדים ותשתיות ציבוריות חיוניות.

מרחקי הפרדה מבוססי-כמות יגנו על אוכלוסיות-פגיעות במקרה של אירועים בלתי צפויים או כשלים בנהלי בטיחות. אם יתרחש פיצוץ במתקן, מרחקי הפרדה קבועים יצמצמו פגיעות בנפש (מקרי מוות ופציעות), נזק לרכוש, פגיעה כלכלית ואת משך הזמן והמשאבים הנדרשים להתאוששות מאסון פיצוץ, כפי שנלמד כבר מניסיון באירועים מסוג זה במדינות אחרות.

שיפור הבטיחות על ידי ביטול סיכונים, הקשורים לניהול מצבי חירום: במקרה של שריפה, שמעורב בה א"ח במתקן ללא הפרדה מספקת, שירותי החירום השירותים צריכים לדאוג לפינוי הסביבה, תהליך עתיר משאבים וזמן. למתקן עם הפרדה מתאימה מהקהילה יש אזור הרחקה מובנה, המונע את הצורך בפינוי או בניהול חירום אקטיבי.

כתוצאה מכך, מספר מינימלי – אם בכלל - של צוותי חירום (שוטרים, לוחמי אש, צוותים רפואיים ועוד) יהיו חשופים לסיכון. מרחקי הפרדה קבועים גם ימנעו השלכות אחרות של פינוי רחב היקף באזור מיושב, שמלווה בפקקי תנועה, בהפרעה לפעילות העסקים ובעקירת תושבים מבתיהם. התעשייה ב-NSWתרוויח מסביבת רגולציה בטוחה, שקופה והוגנת יותר.

הסרת חוסר העקביות בהערכות של כל-מקרה-לגופו, והסרת חסמים המעכבים השקעות ב-NSW. מספר עסקים כבר מיישמים מרחקי הפרדה למתקנים שלהם במסגרת מדיניות החברה, וההצעה תבטיח שלא יהיה יתרון תחרותי לשיטות פחות בטוחות. ההצעה תאפשר ל-SafeWork NSW ולסוכנויות ממשלתיות אחרות להמשיך ולהעלות את רמת הבטיחות.

ההצעה תעמוד בציפיות התושבים לקדם תרבות של שיפור מתמיד.

משאבים, שהושקעו עד כה בהערכות מורכבת ותכנון לתגובה למקרי חירום פוטנציאליים באזורים מאוכלסים, ינותבו לאמצעי ציות מונעים.

 

מתי אצלינו?

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית