פורסם לציבור תיקון לנוסח רישיון חציבה: זה מה שחשוב לדעת 

על פי הפירסום יידרש בעל הרישיון, בין היתר, לעמוד בתקנות הבטיחות בעבודה | כמו-כן, יכלול בעל המחצבה בתכנית גם הנחיות למניעת סיכונים לציבור

נחלת הכלל, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=350515

"שטח סכנה" מוגדר בתקנות חומרי נפץ (מסחר, העברה, ייצור, החסנה ושימוש), תשנ"ד-1994, כ"שטח, שיש בו סכנת פגיעה בנפש או ברכוש, עקב ביצוע הפיצוץ, כתוצאה מהעפת רגמות, מהדף אוויר או מזעזועי קרקע". הדרישה שבתקנות היא, ש"הממונה על הפיצוצים יקבע את שטח הסכנה". מדובר בחיזוי (Forecast) או בניבוי (Prediction) של מבחן התוצאה.

דוגמאות של פגיעות בנפש וברכוש בשטח הסכנה מהשנים האחרונות. ב-4 באפריל 2017 נהרג ממונה על הפיצוצים בשטח הסכנה באזור צפת כתוצאה מהעפת רגמות. ב-30 ביוני 2020 נפגעו רכבים רבים בשטח הסכנה במחצבה באזור השפלה כתוצאה מהעפת מרגמות. ב-26 ביולי 2020 נהרג עובד ונפגע הרכב שלו בשטח הסכנה באותה המחצבה באזור השפלה כתוצאה מהעפת רגמות. ב-2021 נפגע עובד ונגרם נזק לרכוש במחצבה באזור הדרום כתוצאה מהעפת רגמות.

מה יש לקחת בחשבון בעת קביעת שטח הסכנה לפיצוץ?

רשימה לא ממצה: חובות לפי דין, רקורד שלילי לאתר הספציפי של פגיעות בשטח הסכנה, מאפייני התווך, גבולות וממשקי האתר, בקרת כניסה, טופוגרפיה, מיתאר, מאפייני חומר הנפץ, סוג הפיצוץ ושיטת ההפעלה, מטען/י חומר הנפץ, סתימות וכיסויים, תנאי מזג האוויר, גובה יחסי (Altitude).

הכנת תכנית לניהול הבטיחות ונוהל להערכת שטח הסכנה

תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (תכנית לניהול הבטיחות), תשע"ג- 2013 מטילות חובה על מחזיק במקום עבודה לוודא הכנת תכנית שיטתית פרואקטיבית לניהול הבטיחות במקום העבודה כדי למנוע תאונות עבודה ומחלות מקצוע, לצמצם את הסיכונים ולמלא אחר דרישות החקיקה בנושאי בטיחות ובריאות תעסוקתית.

לפי תקנות אלו החובה חלה על מקום עבודה, שמועסקים בו 50 עובדים לפחות. משכך למרות הסיכונים הקיימים במקומות בהם מתבצעות בשיגרה פעולות פיצוץ, אין חובה להכין תכנית לניהול הבטיחות אם מספר העובדים קטן מ-50 אלא אם מפקח עבודה אזורי הורה על כך בכתב.

בתקנות אלו מוגדר "סיכון קביל" (Acceptable Risk) כסיכון, שהוקטן עד לרמה שהוגדרה כקבילה בידי המחזיק במקום העבודה, בהתחשב בחובותיו לפי דין ובמדיניות הבטיחות של מקום העבודה. מדיניות מקום העבודה מבוטאת, בין היתר, בנהלים מחייבים במקום העבודה.

ההמלצה היא להכין תכנית לניהול הבטיחות גם אם אין חובה לכך, ולכלול בה, בין היתר, נוהל להערכת היקף שטח הסכנה. אגף מחצבות ומכרות במנהל אוצרות הטבע שבמשרד האנרגיה פירסם לאחרונה להערות הציבור תיקון לנוסח הסטנדרטי של רישיון החציבה, והרחבת פירוט הנושאים בהם ייקבעו תנאי רישוי. (טיוטת נוסח חדש מוצע לרישיון חציבה). 

על פי הפירסום יידרש בעל הרישיון, בין היתר, לעמוד בתקנות הבטיחות בעבודה (מחצבות-אבן), תשכ"ה-1965, ולהכין תכנית לניהול הבטיחות במחצבה בהתאם לתקנות ארגון הפיקוח על העבודה (תכנית לניהול הבטיחות), התשע׳׳ג-2013, שתעודכן מדי שנה. 

כמו-כן, יכלול בעל המחצבה בתכנית גם הנחיות למניעת סיכונים לציבור (למשל מטיילים או שכנים). פתרונות בטיחות בגבולות המחצבה ייקבעו ויתעדכנו בתכנית לניהול בטיחות בזמנים הקבועים בתקנות האמורות, בכפוף לסקר סיכונים בהתאם להסתברות וגודל הסיכון.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית