מיוחד: טייס ׳אדיר׳ מספר על תרגיל ׳הכתר החמישי׳ באיטליה

טייסי מטוסי קרב F-35 של חיל האוויר הישראלי הגיעו לאיטליה להשתתף בתרגיל אווירי בינלאומי. סרן א׳: חשוב לשמוע מה עושים אחרים עם המטוס, אולי יש דברים שלא חשבנו עליהם וכדאי לאמץ

בתמונה - סרן א'. צילום: דובר צה״ל

המשימה לבוקר זה: "הגנה אווירית של כמה מטוסי 'אדיר' F-35 על מטוס שמעביר חומר סודי ממדינת אויב למדינה שלנו". המשימה הזאת היא דמיונית, נבנתה רק לצורכי תרגיל. התרגיל מתקיים ביום ראשון השבוע היום בבסיס של חיל האוויר האיטלקי, לשם נקבצו בשבוע שעבר מטוסי F-35 מאיטליה, ארה"ב, ישראל ובריטניה לתרגיל נוסף במסגרת שת"פ בינלאומי בין חילות אוויר. חיל האוויר שלח לתרגיל 'הכתר החמישי' ששה טייסי 'אדיר'.

מתכנן המשימה שתוארה לעיל לבוקר יום ראשון הוא סרן א', טייס 'אדיר' בטייסת 116 (טייסת 'אדיר' השנייה), בעבר טייס מטוסי 'עיט', 'נץ', 'ברק' דו-מושבי, ובעל תפקיד נוסף בטייסת בנבטים: סגן מפקד מאמן 'אדיר', סימולטור שיש לו תפקיד חשוב ומרכזי בהכשרה ובאימון טייסי מטוס הקרב החמקני, דור 5.

ביום ראשון בבוקר שוחח סרן  א' עם ישראל דפנס תוך כדי הכנת התדריך שייתן לעמיתיו, טייסים איטלקיים ואמריקניים, בנושא משימת ההגנה על המטוס הסודי, משימה שהוא אחראי עליה. "התרגיל השבוע הוא חלק ממערך התרגילים והתמרונים שחיל האוויר הישראלי משתתף בהם כחלק משת"פ ב"ל נרחב עם הרבה חילות אוויר במגוון  מדינות. המטרה היא לימוד והבנה משותפים של מערכי מטוסי קרב דור 5. ללמוד ביחד, ללמוד אחד מרעהו.

מה למדו הטייסים הישראלים מעמיתיהם הזרים?

״המטוס הרי הוא תוצרת ארה"ב (לוקהיד מרטין), וכך כל הספרות המקצועית שלו. כל מדינה אימצה את התורה לפי צרכיה וטעמיה. חשוב לשמוע מה עושים אחרים עם המטוס וכיצד מתפעלים אותו, ללמוד ולהבין אולי יש דברים שאנחנו לא חשבנו עליהם וכדאי לאמץ אותם ולהתאים לשיטות שלנו".

צילום: דובר צה״ל

סרן א' מסביר כי המשותף לכל חילות האוויר שמשתתפים בתרגיל הוא מטוס קרב דור 5, שהוא חדש, שונה ממטוסי דור 4, עם מגוון יכולות חדשות לגמרי. אבל לכל מדינה יש גישה שונה במה להתמקד ומה עיקר עבורה. לדוגמה, הוא מספר כי בתרגיל הנוכחי למדו הטייסים הישראליים פרק בהפעלת מערכות תקשורת בין מטוסי 'אדיר' לבין מטוסי קרב אחרים בזירה בעת פעילות מבצעית. "לומדים איך לטוס יותר טוב, הפעלת מערכות המטוס, והן רבות ומתוחכמות, איך להתמקצע".

תרגיל 'הכתר החמישי' נמשך כשבועיים, ובכל יום מתבצעות שתי גיחות. הראשונה בבוקר "יותר אינטימית", עם מספר קטן של מטוסים. הטיסה העיקרית היא השנייה, אליה מתכוננים כל היום. "זה מתחיל ב-08:00  בבוקר  ומסתיים ב-21:00 בלילה, כולל הכנה, לימוד הטיסה, תדריך לפני ההמראה עם מפקד המשימה לאותו יום, ובין ואחרי הטיסות סיעור מוחות ממושך ומפורט. כל אחד מהטייסים מדבר, מתאר את הטיסה שלו, מצביעים על טעויות, מפרטים בדף מסודר לאן לטוס, ניווט, דיבור בקשר, איזה חימוש נושאים, שמות קוד, הדמייה 'אדומה' של איומים באוויר, הגנה מהאיומים, תקיפת האיומים, כולל הפלות מטוסים (בתרגיל), טיפול בסוללות טק"א".

סרן א' מציין כי איטליה היא ארץ גדולה, ולכן טבעי שהטיסות מהבסיס לאזורי הביצוע הן ארוכות הרבה יותר מטיסות דומות בישראל הקטנה. כמובן שהשיחות, התדרוכים והתחקורים, קשר עם בקרה ומגדל פיקוח, הכול מתנהל בשפה האנגלית. בקרים ופקחי טיסה משתתפים בתרגיל ונוכחים בתדריכי הטייסים.

״המאמן מדמה 95% מהתכונות והיכולות של המטוס״

אין זה סוד שייחודם של מטוסי F-35 בהשוואה למטוסי קרב אחרים הוא ביכולות איסוף והפצת מודיעין בזירת לחימה. נושאים אלו הם מסווגים. כל חיל אוויר ישמור על סודותיו, ובמטוסים ישראליים מותקנות מערכות ייחודיות תוצרת התעשיות הביטחוניות. סרן א': "לא מדברים על יכולות מיוחדות לנו. ברור שלא חושפים בתרגיל בינלאומי שיטות לחימה שלנו. לפני היציאה לאיטליה השתתפנו בכמה וכמה תדרוכי  ביטחון, ואמרו לנו בדיוק מה מותר ומה אסור".

בימי שגרה בטייסות 'אדיר' בנבטים סרן א' הוא סגן מפקד מאמן 'אדיר'. המאמן, סימולטור, אף הוא יחיד במינו ומתקדם ביותר, כמו המטוס עצמו: "אנו טסים במטוס חד-מושבי, ומכאן חשיבות המאמן, בעיקר לטייס שעובר הסבה ומצטרף למערך. אין מדריך טיסה. הטייס עובר ישירות מהמאמן לטיסת סולו. מכאן שטייסי 'אדיר' מבלים שעות רבות מאוד במאמן.

צילום: דובר צה״ל

"המאמן מתמקד בנושאי הכשרה ושמירת כשירות, הכרת הפלטפורמה, מערכות חשמל, הידראוליקה, המראות ונחיתות ועד טקטיקה ושיטות לחימה. המאמן מורכב מארבעה תאים, בדומה למבנה הקלאסי של ארבעה מטוסי 'אדיר' באוויר. המאמן מדמה 95 אחוזים מהתכונות והיכולות של המטוס, כולל תחושות זהות לאלו שבטיסה באוויר. רק חמישה אחוזים הם תחושות פיסיולוגיות גופניות של טיסה באוויר במטוס זה, שאותן אין המאמן יכול לחקות. מלבד זה הוא מסמלץ הכל.

"לקראת פעילות מבצעית או אימון יכול הטייס במאמן לעבור, כשהוא על הקרקע, את כל התהליכים, הפרטים, הביצועים, מצבי חירום ותקלות. את המאמן מפעיל צוות של קצינים ומדריכות מיומנים, וכמובן המחשב המדמה את המטוס". סרן א' מעיד על עצמו: "כשעברתי הסבה למטוס 'אדיר' ביליתי זמן רב במאמן, וכאשר המראתי לראשונה ב-F-35 הרגשתי מאוד נוח. הכל היה מוכר וחשתי מוכן ומזומן לטיסה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית