חודש ספטמבר במנהרת הזמן

גדעון מיטשניק חוזר לספטמבר 1955 ועד אירועי ספטמבר של שנות ה-2000 - וסוקר את האירועים הבטחוניים המשמעותיים שקרו בחודשי ספטמבר בחלוף הזמן

הכתבה הוכנה בשיתוף עם המרכז למורשת המודיעין:

ספטמבר 1970- "ספטמבר השחור"– שיא המשבר בין ממלכת ירדן לבין הארגונים הפלסטינים. צבא ירדן פתח במתקפה רחבת היקף על בסיסי ארגוני המחבלים הפלסטינים בירדן לאחר ניסיון התנקשות בחיי המלך חוסיין ב-1 בספטמבר 1970. לצד הקרבות בין צבא ירדן לארגונים הפלסטינים נקמו המחבלים בגל חטיפות מטוסים, שהונחתו בירדן (החזית העממית לשחרור  פלסטין, 6 ספט') ובמקביל הצבא הסורי פלש לירדן (17 ספט'). לחץ אמריקאי-בריטי ומהלכים מאיימים ישראליים הביאו לנסיגת הכוחות הסוריים. המודיעין הישראלי מילא תפקיד חשוב, כולל העברת מידע לירדנים. אלפי מחבלים פלסטיניים נהרגו והמלך חוסיין שהוכיח נחישות אילץ את ארגוני המחבלים להעתיק פעילותם ללבנון וביסס שלטונו. בעקבות האירועים הוקם ארגון "ספטמבר השחור".

ליל ה-4-5 ספטמבר-1997 - "שירת הצפצפה" -  פעולת שייטת 13 בדרום לבנון (ע"ב מידע מודיעיני) הסתיימה ב"אסון השייטת" ומותם רוב אנשי הכוח ממארב ומטעני חבלה של החיזבאללה בציר התנועה. וועדת החקירה לבדיקת האירוע בדקה בין השאר את התהליך המודיעיני בניסיון להבין אם הייתה דליפת מידע בערוץ יומינטי או עקב כשל בטחוני-טכני שאפשר מארב מתוכנן.

8 בספטמבר 1968 - הפגזה ארטילרית מצרית כבדה נוספת במל' ההתשה - שהמודיעין הישראלי לא התריע עליה. 10 חיילי צה"ל נהרגו.

9 ספטמבר 1970- "מבצע רביב"- מבצע ימי-יבשתי רחב היקף להנחתת כח משוריין בחוף המערבי של מפרץ סואץ. המבצע, שכלל השתלטות למספר שעות על רצועה של 50 ק"מ ללא תגובה מצרית כלל השמדת מתקנים מצריים ונהרגו בו למעלה מ-100 מצרים. בעקבות המבצע הודחו הרמטכ"ל ורבים ממפקדי צבא מצרים.

16 בספטמבר 1982 - טבח סברה ושתילה- הטבח בפלסטינים במחנות הפליטים ע"י הפלנגות הנוצריות  וועדת כהן, שהוקמה לחקירת האירועים, התייחסה במסקנותיה בין השאר לר' אמ"ן, האלוף יהושע שגיא (בגין אי העברת המידע שקיבל על הטבח לדרג המדיני) וכן לשר הביטחון ,אריק שרון. שניהם נאלצו להתפטר.

17 ספטמבר 1971 - הפלת מטוס הסטרטוקרוזר של חה"א במשימת צילום מול דוור-סואר ע"י טק"א מצרי. המטוס יצא עם צוות בן 8 לגיחת צילום באזור תעלת סואץ לאיתור סוללות טילים סובייטיות חדשות. הייתה זו גיחה מסוכנת לאזור מוכה טילים. זמן קצר לאחר שהגיעו ליעד נורו על המטוס שני טילי ס.א 2. רק אחד מאנשי הצוות הצליח להיחלץ מהמטוס. השאר נהרגו.

ליל 27-18 ספטמבר 1969- מבצע "בוסתן 39" – מהמבצעים הבולטים בעומק מצרים במלחמת ההתשה והמבצע הראשון בסדרת מבצעים משולבים של חה"א וכוחות מיוחדים, בהם הונחתו כוחות להפגזת מחנות צבאיים בעומק מצרים. למבצע קדמה מלאכת הכנה מודיעינית נרחבת.

במסגרת המבצע הובילו מסוקי חה"א כוח צנחנים לעומק מצרים על מנת להפגיז מחנה צבאי מצרי (מרגמות 120 מ"מ). הייתה זו פעולת הכוחות המיוחדים העמוקה ביותר עד אז במצרים והצלחתה הביאה לפעולות נוספות. מפקד הכוח היה סרן יצחק מרדכי.

21 בספטמבר 1955 - כשל ההתרעה האסטרטגי המשמעותי הראשון של המודיעין לאחר קום המדינה: המודיעין הישראלי הופתע מהכרזת נשיא מצרים ,נאצר, על עסקת אמל"ח רחבת היקף עם צ'כולסלובקיה (בריה"מ הייתה הספק בפועל אך לא רצתה להצטייר כמתערבת במזה"ת). העסקה כללה ציוד מתקדם ובין השאר: כ-270 מטוסים, מאות טנקים, תותחים ונגמ"שים והיו לה השלכות משמעותיות על מאזן הכוחות במזה"ת. העסקה הייתה בין הסיבות המרכזיות למבצע קדש ב-1956.

25 ספטמבר 1973- הפגישה החשאית עם המלך חוסיין- בפגישה החשאית של המלך חוסיין עם גולדה מעדכן חוסיין על כוונת מצרים וסוריה לפתוח במתקפה אם לא תחול תזוזה מדינית משמעותית. לפגישה, שהתקיימה ב"מדרשה" ואורגנה ע"י המוסד, האזין רע"ן ירדן במחקר, זיזי קניאזר. האחרון העביר את תכני השיחה גם לר' ענף 5 (ללא הרשאה) וננזף על כך. גם ע' עוזר ר' אמ"ן למבצעים, אל"מ (אז) אהרון לב רן, נכח באירוע (לא כשומע) וציין כי חוסיין סייג דבריו לגבי צבא סוריה: "הצבא הסורי אכן בהיערכות מלאה ובעמדות זינוק להתקפה ...יש לי את הספקות שלי ואיש לא יכול להיות בטוח." תוכן הפגישה דווח בתפוצה מצומצמת במודיעין ובדרג בכיר בלבד. (כך, לא דווח לאלוף פיקוד הצפון או לקמ"ן פצ"ן. 

 26 ספטמבר – בהמשך לצעדים חריגים של צבא סוריה ברמת הגולן מראשית ספטמבר האלוף חופי מתריע בדיון מטכ"ל (עפ"י עדכון מהקמ"ן) על הגידול בעוצמת הצבא הסורי בחזית  ופריסת ה-טק"א

26 ספטמבר(ערב ראש השנה)- בעקבות דיווחי קמ"ן הפיקוד והערכתו כי סוריה נערכת ללחימה דרש א' פצ"ן ,חופי, מהרמטכ"ל תגבור כוחות. בקשתו נענתה באופן חלקי ובמסגרת זו עלו 2 פלוגות מ גד' 77 (חט' 7) לרמה"ג. נוכחותן ב-6 אוק' היתה קריטית

28 ספטמבר 1970-  פטירתו במפתיע של גמאל עבד אל נאצר, מנהיג מצרים (גם עבור גורמי המודיעין הישראליים היתה זו הפתעה).

29 בספטמבר 2000-  פרוץ האינתיפאדה השנייה - "אירועי גאות ושפל". בעקבות ביקור אריק שרון כר' האופוזיציה בהר הבית. יצוין כי למרות שבידי המודיעין הצטבר מידע וגורמי המודיעין הציגו הערכות לגבי כוונות ערפאת ליצור גל מהומות לאחר כישלון שיחות קמפ דיוויד, הרי שגורמי הביטחון לא היו ערוכים למהומות בהיקף רחב. בהמשך פרצו מהומות אוק' האלימות גם ברחוב הערבי (13 הרוגים).

29 ספטמבר -דיווח שירות מודיעין זר בכיר כי בסוף ספט' צפויה מתקפה סורית לכיבוש רמת הגולן. בידיעה נמסר גם פירוט תכנית התקיפה וההכנות. הידיעה התייחסה לסוריה בלבד ולא הביאה לשינוי בהערכת אמ"ן. גם ידיעה זו לא דווחה לקמ"ן פצ"ן.

30 ספטמבר - בהתייעצות בלשכת הרמטכ"ל בנושא המצב בחזית סוריה אומר ר'אמ"ן: "צבא סוריה ערוך כולו במערך המתאים, עפ"י הדוקטרינה הסובייטית למגננה ולהתקפה גם יחד ואולם לא יצא למלחמה הן בשל חולשתו מול צה"ל והן לנוכח ההתניה במצרים, שאיננה מתכוונת להילחם." לאחר הדיון זימן ס' הרמטכ"ל את ר' אמ"ן ורמ"ח מחקר וניסה לשכנעם בדבר סכנה למתקפה סורית בגולן. השניים לא קיבלו דעתו.

30 ספטמבר- ר' מח' מחקר בחיל הים, אל"מ רמי לונץ, מציג בפני מח"י ומטה חיל הים הערכתו כי צפויה מלחמה וזאת בניגוד להערכת אמ"ן. למחרת, מח"י הציג הערכה זו לר'אמ"ן, אלי זעירא, ששלל ההערכה. למרות זאת, בחיל הים ירדה ההתרעה באותו יום לכל יחידות החיל והחיל נערך לקדם פני המלחמה ובניגוד לאחרים היה מוכן לה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית