משרד הביטחון השלים ניסוי מוצלח למערכת "שרביט קסמים"

מנהלת "חומה" במשרד הביטחון וה- MDA האמריקני השלימו בהצלחה את סדרת הניסויים המסכמת במערכת היירוט "שרביט קסמים", לקראת הכרזתה כמבצעית במהלך 2016

מנהלת "חומה" במפא"ת (המנהל למחקר, פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון, יחד עם הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים (MDA), השלימו בהצלחה את סדרת הניסויים במערכת היירוט "שרביט קסמים". הצלחת הניסוי הינה אבן הדרך האחרונה בפיתוח המערכת, לקראת מסירתה לחיל האוויר, והכרזתה כמבצעית במהלך שנת 2016. הניסוי בוצע בהובלת חברת רפאל משדה ניסויים בדרום הארץ.
 
בסדרת הניסויים נבחנו היכולות והביצועים של כלל מערכת היירוט 'שרביט קסמים', שנחשבת למערכת חדשנית ומהפכנית במשפחת המיירטים בעולם. 'שרביט קסמים', שתהווה חלק ממערך ההגנה הרב שכבתית שמפתח משרד הביטחון, תאפשר (יחד עם המרכיבים הקיימים של מערך ההגנה מפני טילים של ישראל) להתמודד ביעילות רבה יותר עם האיומים על מדינת ישראל. 
 
בניסויים נבחנה יכולת המערכת במספר תרחישים, אשר מדמים את האיומים שעמן מתוכננת המערכת להתמודד. במהלכם שוגרו טילי מטרה, אשר נתגלו על ידי מכ"ם ה-MMR. המכ"ם העביר את הנתונים אל מרכז ניהול הירי, שחישב את תכניות ההגנה נגדם. מיירטי 'שרביט קסמים' שוגרו בהצלחה, ביצעו את כל שלבי הטיסה והשמידו את המטרות כמתוכנן.
 
יאיר רמתי, ראש מנהלת חומה במפא"ת משרד הביטחון, אמר לאחר הניסוי כי "השלמנו הבוקר בהצלחה מלאה את הניסויים בשרביט קסמים מול שורה של מטרות בשדה ניסויים בדרום. מול מספר מטרות שוגרו מיירטי שרביט קסמים. זה יאפשר למסור את מערכת שרביט קסמים לחיל האוויר בסוף הרבעון הראשון של 2016. זו מערכת נשק בשלה ומוכנה. זה טיל יעיל ממזר וקטלני. אין שום קשר לארועים השונים". 
 
שלמה ש', ראש פרויקט "שרביט קסמים" ברפאל, אמר בתדרוך עם עיתונאים כי "אנחנו מתרגשים. הבאנו בניסוי טכנולוגיות ראשונות בעולם. גרעין ההקמה בחיל האוויר הוכשר אצלנו לקראת קבלת המערכת וההתרגשות כאן בעיצומה. היירוט הוא בטווח עשרות קמ בגובה רב והרחק מהאזור המוגן. שרביטהקסמים מיירט רקטות וטילים עם מאות ק"ג חומר נפץ". 
 
הקבלן הראשי לפיתוח מערכת הנשק "שרביט קסמים" הינה חברת רפאל, הפועלת בשיתוף חברת "Raytheon" האמריקנית. מכ"ם ה-MMR פותח ע"י אלתא- חטיבה וחברת בת של התעשייה האווירית. מערכת השליטה והבקרה "שקד זהב" מפותחת ע"י אלישרא מקבוצת אלביט מערכות. מערכת "שקד זהב" מספקת הגנה מפני מטרות בליסטיות ורקטות קצרות טווח באמצעות שליטה במרכיבי מערכת הנשק "שרביט קסמים" ובתאום מול סוללות "כיפת ברזל", וכן הגנה מפני מטרות טילי קרקע-קרקע המטופלות על ידי "שרביט קסמים" באמצעות מערכת "אתרוג זהב", שהינה מערכת השליטה והבקרה של ה"חץ". המערכת מחשבת את מסלול האיום ובונה תמונת מצב תוך זיהוי סוג המטרה, הערכת רמת האיום ותיאום יירוט המטרות, וזאת באמצעות חיבור למערכות המודיעיניות וההגנה ולחיישנים השונים.
 
מערכת "שרביט קסמים" נועדה להעניק שכבת הגנה נוספת מפני טילים ורקטות לטווח קצר ובינוני (בדגש על איומים מדויקים), וכן להוסיף הזדמנויות יירוט למערכת נשק ה"חץ", ובכך לאפשר עיבוי מערך ההגנה על מדינת ישראל מפני איומי הטילים והרקטות. הצלחת הניסוי מהווה אבן דרך חשובה ביכולת המבצעית של מדינת ישראל להגן על עצמה גם כנגד איומים הצפויים בזירה.
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית