חברת הרחפנים יוניק רוצה לכבוש את השוק הישראלי והעולמי עם פלטפורמה פתוחה

ג'ו שאמון, סגן נשיא Yuneec International, מסביר על מגמות בשוק הרחפנים העולמי ועל שיתופי פעולה שהחברה עושה בישראל. ראיון מיוחד

הרחפן של יוניק עם ציוד התקשורת של מוביליקום. קרדיט: יוניק ישראל

חברת יוניק (Yuneec) אינטרנשיונל המתמחה בייצור רחפנים, בעיקר רחפני שישה מנועים (HEXA) נכנסת לשוק הביטחוני בארץ. בין היתר, החברה באמצעות נציגתה בישראל חברת ORZ, מנהלת מגעים עם משרד הביטחון, תעשיות ביטחוניות ואפילו סיימה שיתוף פעולה טכנולוגי לפני מספר שבועות עם מוביליקום הישראלית לאספקת מערכות תקשורת SDR \ LTE מאובטחות לחלק מדגמי החברה.

"קודם כל הרשה לי להתעכב על המילה Quadcopter. בתחום המסחרי\דיפנס אנו למעשה מתמחים בייצור רבי להב מסוג Hexa Copters (שישה מנועים) ולא Quad Copters (ארבעה מנועים)", מסביר ג'ו שאמון (Jörg Schamuhn), סגן נשיא Yuneec International , מנכ"ל  Yuneec Europe GmbH וטייס קרב בעברו בראיון מיוחד לישראל דיפנס. 

מגמות בשוק הרחפנים

כאשר נשאל על מגמות בשוק הרחפנים העולמי, ציין שאמון מספר מגמות. "בטיחות ויתירות הם מרכיבים קריטיים למערכות מוטסות ולכן אנו מאמינים בתצורת HEXA ולא QUAD וזו גם הסיבה מדוע אנחנו לא נמצאים בשוק הQuadcopter", אומר שאמון. "מגמה נוספת היא תצורה אחידה (Form Factor). השוק נפרד לתצורה קטנה, מתקפלת, קלה לשימוש, מהירה מאוד לפריסה עם יכולת משימה משולבת. זה המסלול לציוד בפעולות קצרות טווח. לצדה ישנה תצורה של פלטפורמה מרובת חיישנים עם יכולות נשיאה והחלפה חמה של מטע"דים. פלטפורמה כזו ניתן להתאים למגוון משימות הדורשות החלפה מהירה של מצלמות בהתאם לאופי המשימה.  

"עוד מגמה היא אבטחת מידע ופרטיות נתונים, כפי שניתן לצפות בסקטור הציבורי ובתעשיית הביטחון. שלישית היא חסינות אלקטרונית. כלומר, יכולות פעולה באזור מזוהם מאוד אלקטרונית ללא הפרעה. רביעית היא מערכות הניתנות להגדרה לא רק בצד העומס, אלא באמינות התקשורת, אספקת אנרגיה, יתירות של מערכות ליבה, יחידות תצוגה ורמת דיוק הניווט. כמו כן, יש דרישה חזקה בשוק להטסה ללא קו ראייה (BVLOS) כדי לתת תובנות גם במרחקים ארוכים יותר. ישנה גם דרישה למגוון תצורות מספק יחיד וכאלו שעומדות בתקינה מסודרת על מנת להקל על ניהול האימונים והתחזוקה." 

כאשר השיחה הופכת להיות ממוקדת בחברת יוניק, אומר שאמון כי בראש ובראשונה יוניק שמה דגש על פרטיות נתונים. "אנו בשום רגע לא מחוברים לרחפן או שיש לנו גישה לנתונים שהוא מפיק או המטע"דים שהוא נושא. עבורנו זהו קו אדום", אומר שאמון. "הנתונים שייכים למפעיל, ולו בלבד. זה נכון גם לעדכוני התוכנה שלנו. עוד דגש שאנו נותנים הוא לתפיסת הפלטפורמה הפתוחה. אנו מבססים את הכלים שלנו על מערכת תוכנה מסוג PX4 וגם על ממשק חומרה סטנדרטי. עבור לקוחות, זה מאפשר שילוב חומרה או תוכנה פשוט של צד שלישי במערכת. 

"יש לנו תהליך הסמכה רשמי עבור יצרני צד ג' שיכולים לקבל את הפיתרון שלהם באישור Yuneec כך שהמפעילים בטוחים שזה עובד ומספק אחריות מלאה. המערכת שלנו מאפשרת באמצעות החלפה חמה לשנות מטע"דים בתוך שניות. ה- H520 משתמש בתחנת קרקע משלו במקום במוצרי אלקטרוניקה סטנדרטיים חיצוניים (סמארטפונים \ טאבלטים) כדי להציג, לאחסן ולנתח נתונים. זה מוסיף נדבך נוסף לתפיסת אבטחת המידע. אנו מציעים גם אפשרות לתקשורת מרובה יחד עם שותפים הכוללים גם יכולות הצפנה מתקדמות. ולבסוף אנו מסוגלים לשנות ולהגדיר תוכנות וממשקים באמצעות מעבדת המחקר שלנו בציריך. אנו גם מנהלים את המערכת שלנו עם תוכנה המיוצרת בשוויץ, הצהרת איכות בפני עצמה. הבקר טיסה והתוכנה מגיעים משוויץ, החיישנים למצלמות מגיעים מיפן, גרמניה וארה"ב, מעבדים מאינטל ישראל." 

המטרה: תקשורת מוצפנת

ולא רק המעבדים מישראל. לאחרונה עשתה חברת יוניק העולמית שיתוף פעולה טכנולוגי עם חברת מוביליקום הישראלית. שיתוף הפעולה הוא סביב אספקת תקשורת LTE מוצפנת לרחפן. פתרון שפותח במקור עבור צה"ל. "זהו שיתוף פעולה עם פוטנציאל רב לפיתוח מערכות תקשורת עדכניות לרחפנים", מסביר שאמון. "פיתרון Mobilicom מספק לנו הרבה אפשרויות למלא את הצרכים של הלקוחות. הטכנולוגיות של שתי החברות מתמזגות יחד ומספקות פתרונות חדישים הניתנים להתאמה אישית. אנו בטוחים כי Mobilicom תהיה גורם מפתח באסטרטגיה המסחרית שלנו שתאפשר לנו לצמוח מהר." 

כיצד הפיקוח על מוצרים דו שימושיים משפיע על שוק הרחפנים? "זה משפיע על הפעילות העסקית שלנו במידה מסוימת. עלינו להיות מאוד מודעים לבחירתנו היכן אנו פועלים בעולם ומי הלקוחות שלנו. אנו עוברים כמה שיותר מחזורי בדיקת נאותות כדי לצמצם את האפשרות שהטכנולוגיה שלנו תימכר לידיים הלא נכונות או שמשמשת למטרה שגויה. יחד עם זאת, ולמרות כל מנגנוני הבקרה, זה תחום שתמיד כולל אי וודאות."  

שאלה נוספת שהופנתה לשאמון היא סביב ההצדקה הכלכלית של פיתוח רחפן לעומת רכישה של מוצר COTS באיכות גבוהה. "Yuneec היא יצרנית המציעה מוצר קוד פתוח המבוסס על PX4 הניתן להתאמה אישית. מערכת הליבה שלנו סטנדרטית. זה מאפשר לנו לייצר אותו ביעילות ולהציע פתרונות ברמת השקעה נוחה ותמורה להשקעה אפקטיבית עבור המפעילים. הפלטפורמה שלנו מתאימה למגוון רחב של יישומים", אומר שאמון. 

"מערכת המוצרים המסחרית של יוניק מבוססת על חמש רגליים שניתן לשלב ולהתאים בהתאם לצרכים של הלקוח. הרגל הראשונה היא רחפנים כגון טייפון H520, מאנטיס, טייפון H או H920. הרגל השנייה היא מטע"דים (מצלמות) כמו E90 RGB, E10T תרמי או E10Tv ומצלמות זום. השלישית היא ניווט כמו פתרונות RTK. רביעית היא תוכנת ניהוג כמו Data Pilot Deluxe, תוכנת מיפוי, ותוכנת תחזוקה וניהול צי רחפנים. אחרונה היא תקשורת נתונים מסוגים שונים כמו WIFI, OFDM, Skyhopper, LTE ועוד. מערכת כזו מאפשרת התאמה אישית בתוך תיבת הכלים המסחריים של יוניק. לקוח שלא רוצה מוצר COTS, ניתן להתאים לו אישית רחפן, אך פתרון כזה מייקר את עלות המערכות והתחזוקה בסדרי גודל."

"יש להתייחס בהקדם לאיום הסייבר"

כמה אתה מודאג מאיום הסייבר בהקשר רחפנים? "איום סייבר הוא נושא שצריך להתייחס אליו. ויש להתייחס אליו במהירות. במיוחד ביישומי בטיחות ואבטחה אנו צריכים לדאוג לאמצעי נגד יעילים. השותפות שלנו עם מוביליקום מועילה כאן מאוד ותביא יתרונות משמעותיים למערכת שלנו", אומר שאמון.

 אחת השאלות שהפניתי לשאמון היא דעתו לגבי נתח השוק של DJI בשוק הרחפנים. אמנם שתי החברות הן שחקניות גדולות בשוק העולמי, אך חברת DJI נחשבת כמי ששולטת בשוק עם נתח שוק גדול מאד. "זה לא רלוונטי מה אנחנו חושבים עליהם", אומר שאמון בתשובה שנכנסת תחת הגדרת פוליטיקלי קורקט. "אנו פלטפורמה פתוחה ואנו מציעים פרטיות ואבטחה. תכונות אלה יאפשרו לנו לצמוח. תכונות אלה שכנעו לקוחות רבים לבחור בנו לפני ששקלו מישהו אחר. התפיסה שלנו שונה מאד ממערכת שהיא גן סגור."

לקראת סוף הראיון ביקשתי לדעת משאמון מה דעתו על השוק הישראלי. ביחס לתוכניות החברה לשוק שלנו וכן האם מתוכננת פעילות ייצור? "אנו שמחים מאוד שהצלחנו לפתח קשרים עם חברות ישראליות ולקוחות פוטנציאליים. ישראל היא ללא ספק מדינה מובילה בענף המל"טים והרובוטיקה. אנו פועלים להרחבת פיתוח פתרונות ישראלים עבור פלטפורמות הקוד הפתוח שלנו", מסכם שאמון.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית