״אדום מבושה״ - הקצין הבכיר כתב לרמטכ״ל דו״ח קשה על שחיתויות ובעיות ערכיות בצה״ל

הרמטכ״ל שמע מקצין בכיר אודות כשלי הערכים והשחיתות בצה״ל. דובר צה״ל: ״לא נפרט אודות שיחות סגורות בין הרמטכ״ל לפקודיו״

הדו״ח המיוחד שנכתב עבור הרמטכ״ל רא״ל אביב כוכבי, נושא את הכותרת ״אדום מבושה: על בעיית השחיתות והכשלים הערכיים בצה״ל״. את הדו״ח כתב אחד מהקצינים הבכירים שצמחו בחטיבת הצנחנים, אלוף משנה אלון מדנס. מדנס היה מפקד גדוד 101 בחטיבה, לפני שמונה לכהן כמפקד עוצבת ״ברעם״ בגבול לבנון ולנספח היבשה של צה״ל בארה״ב, תפקיד שבו כיהן עד לאחרונה.

החשיפה כאן של דו"ח ״אדום מבושה״ באה בתקופה בתקופה לא קלה מבחינת צה״ל, אחרי שנחשפה שחיקה משמעותית באמון הציבור בצה״ל, על פי דו״ח של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שפורסם בשבוע שעבר.

דו״ח "אדום מבושה״ של מדנס עוסק בחשדות לשחיתויות בצה״ל ובמערכת הביטחון, בכשלים מבצעיים וגם בבעיות ערכיות ובתרבות ארגונית חולנית בצה״ל, כולל חשש של מפקדים להביע עמדות עצמאיות.

הוא נכתב חודשים אחרי מכתב אנונימי נוקב שנכתב כנגד מינויו של ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה״ל. אז ערך סגן הרמטכ״ל בזמנו, אלוף איל זמיר, תחקיר שגילה כי מי שכתב את המכתב היה תא״ל ניסן דוידי, שהיה מפקד מפקדת ״אלון״ שהוקמה להתמודדות מול אתגרי הקורונה. דוידי נאלץ לפרוש מצה״ל אחרי שקיבל הערה פיקודית.

״מסמך מדנס״ שונה מבחינת צמרת צה״ל, שכן הוא נכתב בתפוצה ״מצומצמת ומצונזרת לרמטכ״ל״. כככל הידוע, הוא הוצג לרמטכ״ל בפגישה אישית שערך עם מדנס לאחרונה.  כוכבי לא שמר את הדו״ח בלשכתו. הדו״ח מפורט מאוד וכולל לא פחות משלושה כרכים.

בנוסף ל״אדום מבושה״, הגיש מדנס לרמטכ״ל גם חמישה כרכים של לקחים שלמד מצבא היבשה של ארצות הברית, במהלך שירותו שם. להבדיל מתפוח האדמה הלוהט, דו״ח ״אדום מבושה״, הדו״ח על צבא ארה״ב כן הופץ לגורמים שונים בצה״ל. 

אל״מ מדנס כבר עלה לפני כשנתיים וחצי לכותרות כאשר סיים את תפקיד קצין האג״מ של פיקוד המרכז. אז נחשפו, לראשונה, באתר ווינט דברים קשים שכתב על חשדות לשחיתות ותרבות כושלת בצה״ל, במכתב סיום תפקיד ששלח לאלוף פיקוד המרכז. 

פרטים נוספים ופרשנויות על דו״ח ״אדום מבושה״ יפורסמו בימים הקרובים באתר ישראל דיפנס ובטור אישי ביום חמישי.

מדובר צה״ל נמסר בתגובה: ״בקיץ האחרון שב אל"ם אלון מדנס משליחות בארצות הברית. הקצין קיבץ לכדי חמישה כרכים מסמכים מקצועיים ולא מסווגים שכתב במהלך שליחותו. תוכן הכרכים עוסק בצבא ארה״ב ואין בהם דברי ביקורת על צה״ל. הכרכים הופצו לזרוע היבשה, לנספחות בוושינגטון, לרמטכ״ל ולסגנו.

״מסמך הביקורת המדובר לא הגיע לעיונו של הרמטכ״ל. הקצין נפגש לאחרונה עם הרמטכ"ל לפגישה אישית. לא נפרט אודות שיחות סגורות בין הרמטכ"ל לפקודיו״.

מצורף מכתב שמדנס כתב 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית