הדאטה סנטר עובר לדום: איך מנהלים זירות דאטה סנטר הפרוסות בשטח?

שדה הקרב המודרני דורש מכולות דאטה סנטר ניידות המועברות בין אתרים שונים בהתאם לצרכים בשטח, או חדרי מחשב שמוקמים במהירות במבני קבע כדי לתמוך בדרישה לכוח מחשוב

בשיתוף שניידר אלקטריק
הדאטה סנטר עובר לדום: איך מנהלים זירות דאטה סנטר הפרוסות בשטח?

תפעול הדאטה סנטר | תמונה באדיבות שניידר אלקטריק

מכולות דאטה סנטר נפרסו בשטח וחדרי מחשב חדשים הוקמו כדי לתמוך בדרישה לזמינות וגישה למערכות דיגיטל לאורכה ולרוחבה של ישראל. "ישראל ייצרה תרחיש חדש ומתקדם של מחשוב Edge, וזה מחייב יכולות ניהול וניטור עוצמתיות" מסבירים בשניידר אלקטריק
העת הזו הביאה איתה אתגרים חדשים מרובים. 

אחד מהם נוגע בצורך של פריסת כוח מחשוב נייד לאורכה ולרוחבה של המדינה – צעד הכרחי כדי לתמוך במכלול המערכות הדיגיטליות שהפכו את ישראל למודרנית וטכנולוגית. אלו יכולות להיות מכולות דאטה סנטר ניידות המועברות בין אתרים שונים בהתאם לצרכים בשטח, או חדרי מחשב שמוקמים במהירות במבני קבע כדי לתמוך בדרישה לכוח מחשוב ולצרכי גיבוי ויתירות של תשתיות המחשוב. מדובר על מערך גדול של דאטה סנטרים קטנים, אך משמעותיים בצורה בלתי רגילה לרציפות התפקודית של ארגונים רבים – עסקיים, ממשלתיים, ביטחוניים וצבאיים.

[אילוסטרציה של דאטה סנטר נייד בשטח (תמונה באדיבות שניידר אלקטריק)]

דאטה סנטרים קטנים וניידים
"כמו פטריות אחרי הגשם, כך אנחנו רואים שקמו בשמונת החודשים האחרונים זירות דאטה סנטר", מציין איתן אלי, מנהל פעילות APC ישראל בשניידר אלקטריק (Schneider Electric). "בשונה מהעבר – שאז היה נהוג להקים דאטה סנטר מרכזי במטה הארגון - הרי שזירות הדאטה סנטר הן זירות מבוזרות, הכוללות דאטה סנטרים הנפרסים על פני שטח גיאוגרפי רחב, והן מורכבות מדאטה סנטרים קטנים ועל פי רוב גם ניידים. 

מה שאנחנו רואים היום מתחבר עם אחד הנושאים המרכזיים המדוברים בשנים האחרונות - התגברות טרנד ה-Edge Computing – קרי, הצורך של ארגונים לפרוס כוח מחשוב בקצות הארגון – דוגמת חדרי מחשב קטנים המותקנים בסניפיו של ארגון. אבל מה שאנחנו רואים בשטח הישראלי מביא את הטרנד הזה לשיאים חדשים – אלו תרחישי Edge למתקדמים".

אלא שזירות הדאטה סנטר החדשות מציבות גם אתגרים חדשים בתחום של ניהולן. אתגרים אלו כוללים את הצורך להבטיח את רציפות הפעולה שלהן ללא השבתות או תקלות. זה מצריך להבטיח את תנאי הפעולה האופטימליים של הדאטה סנטרים האלו – כולל הזנות חשמל, כולל חשמל לגיבוי באמצעות גנרטורים או מערכות אל-פסק ייעודיות; תקינות מערכות הקירור; תנאים סביבתיים נאותים – דוגמת לחות וטמפרטורה; ועוד. זה גם כולל צורך למפות ולתעד את כול תשתיות הדאטה סנטר – צורך שהופך קריטי בפרט כאשר מדובר על דאטה סנטרים ניידים הפרוסים בשטח ויכולים להיות מנוידים מעת לעת.

[תוכנת DCIM מספקת יכולות לתכנון, ניהול וניטור זירות דאטה סנטר (תמונה באדיבות שניידר אלקטריק)]

מסך אחוד לניהול הזירה החדשה
התחום הטכנולוגי המאפשר ניהול וניטור של תשתיות דאטה סנטר נקרא Data Center Infrastructure Management ומוכר בראשי התיבות – DCIM. איתן אלי מוסיף "ה-DCIM מאפשר למנהלי זירות הדאטה סנטר לקבל דשבורד המספק להם גם את מצבו של כול אחד מאותם דאטה סנטרים הפרוסים בשטח, אך גם תמונה ממבט על של כול זירת הדאטה סנטרים הפרוסים בשטח. 

הם מקבלים מסך אחוד שמראה להם בצורה ויזואלית וברורה את כלל המדדים הדרושים לניטור המתקנים המצויים תחת אחריותם. זה קריטי לרציפות התפעולית של המתקנים הנכנסים לקטגוריה של זירת הדאטה סנטרים, זה יאפשר טיפול פרואקטיבי בתקלות לפני שהן מתרחשות, וגם אם תקלה מתרחשת – זה יאפשר חזרה לפעילות הרבה יותר מהר".

אחד היתרונות של יכולות ניהול וניטור מתקדמות נוגע בכוח האדם הדרוש לתפעול של זירת מתקני דאטה סנטר הפרוסים בשטח. קיימת מגבלה של כוח אדם מיומן בתפעול של מתקנים אלה, וכאשר הם פרוסים בשטח – הרי שהמגבלה באה לידי ביטוי על אחת כמה וכמה. יכולות ניהול וניטור מרחוק מסייעים לחסוך בכוח אדם – מאפשרים למנהל מערכות המידע לקבל החלטות בזמן אמת להיכן לשגר את אנשיו כדי להבטיח רציפות תפעולית מירבית, ולנצח על ה'תזמורת' הזו בצורה יעילה ואפקטיבית הרבה יותר.

אלפי התקנות מסביב לעולם
בהקשר זה יש לציין את המצוינות הטכנולוגית של שניידר אלקטריק בתחום של מערכות ניטור וניהול דאטה סנטרים – DCIM. איתן אלי מוסיף בהקשר זה כי "הניסיון שלנו בתחום הוא ארוך שנים, וכולל אלפי התקנות של מערכות אלו בארגונים מסביב לעולם. חברות המחקר המובילות ממקמות את שניידר אלקטריק כאחת המובילות את תחום ה-DCIM, וגרטנר אף מגדירה את החברה והפתרונות שלה לתחום ניהול הדאטה סנטר כאחת המובילות בסקרי עמיתים (Peer Insights) – עם 4.4 כוכבים מתוך 5 כוכבים אפשריים".

[איתן אלי, מנהל פעילות APC ישראל בשניידר אלקטריק (צילום: דני שביט)]

בהקשר זה יש לציין עוד שני אלמנטים חשובים התומכים בפלטפורמה של שניידר אלקטריק – הראשון, המחויבות של החברה לתחום. שניידר אלקטריק הכריזה על מחויבותה להמשיך במחקר ופיתוח של תחומים אלו, ולהביא לשוק יכולות מתקדמות יותר ככול שחולף הזמן. 

זו מחויבות משמעותית, שכן הבחירה בספק DCIM הינה לשנים רבות קדימה, ואחת הדרישות המרכזיות של לקוח צריכה להיות מהספק שלו למפת דרכים טכנולוגית ומחויבות לתחום. שניידר אלקטריק מחזיקה גם חזון ארוך טווח, שמתייחס לעליית הדאטה סנטר התומך במחשוב AI, ואלמנטים עתידיים נוספים, וגם מחויבות להשקיע בפיתוח של תחום ה-DCIM לטווח הארוך.

האלמנט השני נוגע ביכולת לספק שירות ברמה הלוקאלית. הסניף הישראלי של שניידר אלקטריק, יחד עם אקוסיסטם של שותפים טכנולוגיים, נמצא במקום היכול לספק שירות וייעוץ לכול אורך חיי הפתרון. יתירה על כך, לשניידר אלקטריק קיימים משאבי ידע עמוקים ומומחים ברחבי העולם, שניתן לרתום אותם לטובת השוק המקומי. 

היכולת הזו לתמוך בפתרון, והיכולת לספק אחריות לתפקוד שלו, הינה בעלת חשיבות גבוהה בבחירה בפתרון DCIM – והיא יכולה לתת למנהל מערכות המידע ומנהלי התשתיות שלו את השקט והביטחון הדרושים להם לניהול האופרציה שתחת אחריותם. 

איתן אלי מסכם כי "היתרונות של שניידר אלקטריק בעולמות הללו הם חדים וברורים. מדובר על ספקית בינלאומית, המוכרת כמובילה על ידי חברות המחקר, המתמחה בעולמות הדאטה סנטר על בוריים, ואשר מספקת מענה הוליסטי לכלל הצרכים של הדאטה סנטר – כולל חומרה ותוכנה כאחד. 

גופי הפיתוח שלנו מכירים בצורה הכי אינטימית את הצרכים והאתגרים של מנהלי התשתיות ומנהלי הדאטה סנטר, ומתממשקים לתרחישים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר, וגופי השירות שלנו נחשבים מהמנוסים בתחומם ברמה העולמית. הפתרון שלנו כולל יכולות מתקדמות, הוא גמיש, והוא עונה על מגוון רחב של תרחישים הנוגעים לעולמות הדאטה סנטר – הן של ימינו, והן כאלו עתידיים".

אודות שניידר אלקטריק

שניידר אלקטריק פעילה ביותר מ-100 מדינות. הכנסותיה בשנת 2023 עמדו על כ-36 מיליארד יורו, ומספר העובדים בעולם עומד על יותר מ-160 אלף. בליבת הפעילות של החברה נמצא המעבר לדיגיטל של תחומי ניהול אנרגיה ואוטומציה בתעשייה, תשתיות, דאטה סנטרים, בניינים ובתים.

בסניף הישראלי של החברה מועסקים כ-150 עובדים. החברה שותפה בהיבטי ניהול האנרגיה בפרויקטים לאומיים, דוגמת שדה התעופה הבינלאומי רמון הסמוך לאילת, עיר הבה"דים בנגב, חשמול רכבת ישראל, השדה הסולארי באשלים, ועוד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית