שאלה לפיקוד העורף: מהו "ציוד מיגון אישי"

המונח מאוזכר 13 פעמים במסמך מדיניות ההתגוננות לאוכלוסיה שהופץ לציבור

אתמול 24/10/2023 פורסמו באתר האינטרנט של פיקוד העורף הנחיות פיקוד העורף בעקבות המצב הביטחוני מיום שלישי, 24 באוקטובר 2023, בשעה 18:00, עד ליום חמישי, 26 באוקטובר 2023, בשעה 18:00.

בהנחיות מופיע קישור למסמך פירוט מדיניות ההתגוננות לאוכלוסייה מיום שלישי, 24 באוקטובר 2023 בשעה 18:00 עד ליום חמישי, 26 באוקטובר 2023 בשעה 18:00. במסמך מצוין, שמדיניות ההתגוננות אושרה על ידי מפקד פיקוד העורף, וחתומה על המסמך אל"מ שרית גרשקוביץ-כהן, ראש מחלקת אוכלוסייה.

המסמך בן 23 עמודים, וכולל: הנחיות התגוננות בחתך אזורי הנחיות; מדרגי ההנחיות במשק החיוני; בחירת מרחב מוגן והנחיות מצילות חיים; דף דגשים ומסרים יומי; פירוט רשימת הרשויות והיישובים בחתך אזורי הנחיות; והחרגות.

המונח "ציוד מיגון אישי" מופיע 13 פעמים לכל אורך המסמך. להלן שלוש דוגמאות.

במדרגי ההנחיות במשק החיוני בעבודה בשטח פתוח (עמוד 6) במדרג פעילות הכרחית (רקע אדום) נרשם לגבי עובדים ומספקי שירותים בשטחים פתוחים כך: 

"עובדים בשטח פתוח ללא גישה למרחב מוגן תקני או למבנה - עבודה עם ציוד מיגון אישי בהישג יד. בקבלת התרעה - על העובדים להיכנס למרחב הכי מוגן שיש בזמן ההתגוננות העומד לרשותם. אם לא ניתן, יש ללבוש ציוד מיגון אישי, לשכב על הקרקע ולהגן על הראש באמצעות הידיים".

"צוותי אחזקה, צוותי אספקה וצוותי תובלה של המפעלים החיוניים של משרד הביטחון הפועלים בשטחים מאוימים -מחויבים בציוד מיגון אישי".

אתרי בנייה

בענף הבנייה – אתרי בנייה או עובדי שטח פתוח (עמוד 14) במדרג פעילות מצומצמת (רקע כתום) ובמדרג פעילות הכרחית (רקע אדום) נרשם לגבי עובדי שטח פתוח (אתרי חפירה) ואתרי תשתיות כך:

"עובדים בשטח פתוח ללא גישה למבנה - עבודה עם ציוד מיגון אישי בהישג יד".

"בקבלת התרעה - על העובדים להיכנס למרחב הכי מוגן שיש בזמן ההתגוננות העומד לרשותם. אם לא ניתן, יש ללבוש ציוד מיגון אישי, לשכב על הקרקע ולהגן על הראש באמצעות הידיים".

במדרג פעילות חלקית (רקע צהוב) ובמדרג פעילות מצומצמת (רקע כתום) נרשם לגבי מנופאים ועגורנים כך: "עובדים בשטח פתוח ללא גישה למבנה - עבודה עם ציוד מיגון אישי".

"בקבלת התרעה - על העובדים להישאר במקומם ולחדול מעבודתם".

שתי הערות ושתי שאלות

כבר ציינתי, שהמונח "ציוד מיגון אישי" מופיע 13 פעמים לכל אורך המסמך. מה שחסר, זו הגדרה שלו בהגדרות המונחים המקצועיים, שנעשה בהם שימוש במסמך (עמוד 5).

בתקנה 1 לתקנות הבטיחות בעבודה (ציוד מגן אישי), תשנ"ז-1997, מופיעה הגדרה של המונח "ציוד מגן אישי", והיא מחייבת גם בעת שהוכרז על "מצב מיוחד בעורף". 

האם ציוד המיגון האישי בדוגמאות הנ"ל הוא אחיד וזהה: של עובד שטח פתוח על הקרקע ושל מנופאי בתא ההפעלה של עגורן צריח בגובה 60 מטר? 

מי, איך וכעבור כמה זמן יוכל לחלץ – אם בכלל - מפעיל עגורן צריח בגובה 60 מטר, שבמקרה שלאחר קבלת התרעה ובהתאם להנחיית פיקוד העורף נשאר במקומו, חדל מעבודתו וחו"ח נפצע מרסיס והחל לדמם או איבד את הכרתו?

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית