פרשנות | סוכנות החלל רוצה להשקיע 600 מיליוני ש״ח בתחום החלל - השאלה מאיפה יבוא הכסף 

סוכנות החלל מנסה כבר מעל עשור לקדם תכנית אסטרטגית לתחום החלל בישראל - וכל פעם היוזמה יורדת לטמיון בשל העדר מקורות מימון. תקציב הסוכנות השנתי קטן ואינו מאפשר מימון תכנית כזו 

bigstock

אתמול (א) פורסם כי סוכנות החלל הישראלית, במשרד החדשנות והמדע, רוצה להשקיע 600 מיליוני ש״ח בתחום החלל. מדובר בתכנית חומש במסגרת סוכנות החלל תצטרך להקצות 120 מיליוני ש״ח כל שנה מתקציבה. רק מה? התקציב השנתי של הסוכנות עומד על כ-70 עד 80 מיליוני ש״ח בשנה (לתקציב משרד המדע לשנת 2022). 

איך סוכנות החלל רוצה לממן פרויקטים בתקציב פי 1.5 מהתקציב השנתי שלה? טרם ברור. דרך אגב, הרעיון לממש תכנית אסטרטגית לתחום החלל בישראל אינו חדש. כבר משנת 2008 מנסה סוכנות החלל להרים תכניות כאלו, רק שיש חלומות - אין כסף. גם הרעיון ללוויין ״שלום״, גם הוא בן עשור כמעט. נחזור לזה בהמשך. 

חזרה ל-2022. בין היעדים לעשור הקרוב שהציבה סוכנות החלל לתכנית האסטרטגית אפשר למצוא כמה מעניינים. הכפלת כמות חברות החלל (מ-60 כיום ל-120 לפחות). הכפלה פי 4 של מספר המועסקים בתחום מ-2500 לכ-10,000. הכפלה פי 4 של היקף המכירות השנתיות של תחום החלל ממיליארד דולר ל 4 מיליארד דולר.

הגדלת מספר חוקרי החלל באקדמיה מ-120 ל-160 (עלייה של 33%). הגדלת מספר בוגרי התיכון שעסקו בצורה מוחשית בתחום החלל מ-200 ל-4000. ביסוס שותפויות בינ"ל בתחום החלל והגדלת הנוכחות הישראלית בארגונים רב-לאומיים מרכזיים. 

התכנית כוללת בנוסף הקמת מרכז ידע לאומי מבוסס חלל, תמיכה מוגדלת בתלמידים בונים לוויינים, שיגור שנתי של לווין ישראלי למסלול LEO לצרכי הדגמה ובניית לווין SHALOM בשיתוף האיטלקים. בדומה ללוויין ונוס, מולטי ספקטרלי, שנבנה בסיוע הצרפתים. 

ובכן, לווין ״שלום״ אינו פרויקט חדש. כבר עשור עובדים על התכן שלו בתעשייה אווירית באמצעות השקעה עצמית מצד החברה ועוד השקעה של סוכנות החלל. אם יצא לפועל, יהיה זה לווין היפר ספקטרלי. כאמור, מדובר על תכן יחסית ישן שתוכנן לפני כעשור. כך שגם אם יגייסו כסף וייקח כחמש שנים לבנות את הלווין, הוא יעלה לחלל עם תכן ישן יחסית. 

כמו גם, עלות לווין כזה בבנייה של תעשייה אווירית מוערכת בכ-200 מיליוני דולרים, אולי קצת פחות. המימון עתיד להיות חצי-חצי (ישראל ואיטליה). במקרה כזה, אם סוכנות החלל תצטרך לממן את החלק של ישראל, מתקציב שנתי של כ-70 מליוני ש״ח, מדובר על ״נעילת״ תקציב הסוכנות לטובת הלווין למשך 5-6 שנים ברצף. 

האם שווה לנעול את תקציב הסוכנות ללוויין אחד? זו שאלה פתוחה. יש כאלו הטוענים כי תפקיד הסוכנות לקדם את תחום החלל בישראל במגוון תחומים - ולא לספק מימון ללוויינים. 

לסיכום, שוב סוכנות החלל ומשרד המדע, בהנהלה חדשה, רוצים לקדם תכנית לתחום החלל בישראל. ושוב עולה השאלה מאיפה יגיע הכסף. כאמור, יוזמות כאלו, בתצורות שונות, צפות מטעם הסוכנות כבר למעלה מעשור ולא יוצאות לפועל בשל קשיי תקציב. הפעם יהיה שונה? ימים יגידו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית