פרשנות | בגלל אוקראינה - קיטון בפעילות הצבא הרוסי בסוריה

על פי מקורות סורים, החלו הכוחות הרוסים בסוריה, מתחילת המלחמה באוקראינה, לגייס שכירי חרב במספר מחוזות במדינה. למלחמה באוקראינה יש השפעה ישירה גם על הפעילות הצבאית הרוסית בסוריה, ועל צמצומה באופן משמעותי

https://youtu.be/iB-RejYTyIU

לאחרונה התפרסם באמצעי התקשורת שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין הורה לפעול לגיוסם של מתנדבים מהמזרח התיכון, בדגש על סורים, הרוצים להשתתף במלחמה באוקראינה, לצידו של הצבא הרוסי.

שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, אף אמר כי ישנן יותר מ-16,000 פניות של אנשים מהמזרח התיכון, המבקשים להתנדב למטרה זו. נראה כי הודעה זו, נועדה ככל הנראה לשמש תגובה להודעת ממשלת אוקראינה, שכ-20,000 זרים ממדינות שונות הצטרפו לליגיון הבינלאומי להגנה על אוקראינה, מרביתם ממדינות המערב.  

שכר חודשי של 2,000 דולר

על פי מקורות סורים, החלו הכוחות הרוסים בסוריה, מתחילת המלחמה באוקראינה, לגייס שכירי חרב במספר מחוזות במדינה, כהכנה לקראת העברתם לאוקראינה בהמשך. פעולות הגיוס מתבצעות באמצעות גורמים הקשורים לרוסים, שפעלו גם לגיוס שכירי חרב סורים להילחם בלוב ובוונצואלה.

אלה החלו להכין רשימות של שמות של אלה הרוצים לצאת ולהילחם באוקראינה לצד הכוחות הרוסים. הגיוסים ממוקדים בעיקר בערי החוף  ובדרום סוריה. זאת בנוסף לתושבי הישובים שבאגן דמשק.

על פי מקורות אלה החלו הרוסים בסוריה בימים האחרונים לארגן רשימות של "שכירי חרב" ממספר ערים שמדרום לדמשק, המבקשים להילחם לצד הכוחות הרוסיים, לקראת העברתם לאוקראינה. התהליך מתבצע בפיקוח מפקד מיליציות סורי באזור, המשמש מתרגם של הרוסים באזור, ושהיה אחראי על גיוס שכירי חרב מהאזור עבור הכוחות הרוסיים בשנים האחרונות. 

על פי חלק מהמקורות, מנסים הרוסים לחדש את החוזים עליהם חתמו בעבר עם מתנדבים שנשלחו להילחם בלוב, במטרה לגייסם גם למלחמה באוקראינה, וזאת יחד עם אחרים שלא גויסו קודם לכן. על פי אחד המקורות, התהליך עדיין בשלב של ארגון רשימות של שמות ושליחתם לבסיס חמיימים לצורך קבלת אישורי ביטחון עבור שכירי החרב המבקשים להתגייס. 

לדברי המקורות, המגוייסים יישלחו לבסיסי הצבא הרוסי שבקרבת הגבול עם אוקראינה, וישולם להם שכר חודשי של 2,000 דולר אמריקאי לאיש בהתאם לתפקידיו ולהכשרתו המקצועית (הצבאית), 5,000 דולר למשפחות ההרוגים, וסכום שנע בין 20 ל-500 דולר, כפיצוי לנפגעים/פצועים. 

תהליך דומה היה בעת גיוס עשרות שכירי חרב עבור הלחימה בלוב. גם אלה גויסו במהלך השנתיים שחלפו מקרב האוכלוסיה שבערים ובעיירות שמדרום לדמשק, ונשלחו להלחם לצד הכוחות הרוסים ובעלי בריתם בשלושה מחזורים.

מרביתם היו עצורים שישבו בבתי הכלא הצבאיים המרכזיים בסוריה, ואשר למשפחותיהם הוצע לשחררם בתמורה לכך שיצאו ללוב, כדי להילחם לצד כוחותיו של הגנרל חליפה חפתר, וגם לבטל את תיקי ההאשמות הבטחוניות שלהם ופקודות המעצר נגדם. 

ההסכם עימם כלל יציאה להילחם לפחות למשך שלושה חודשים, עם אפשרות לחדשו לאלה שיהיו מעוניינים בכך, וזאת תמורת שכר של 1,000 דולר אמריקאי לחודש לאדם. על פי אחד המקורות מציעים הרוסים למתנדבים גם תפקידים של מאבטחים באוקראינה למשך כחצי שנה, וזאת בשכר של 300-200 דולר (כנראה לחודש).

עוד מציינים המקורות, כי הכוחות הרוסים החליטו שקצינים המשרתים בגיס סער מס' 5 הסורי, אותו הם הקימו בסוריה לאחר הגעתם אליה בסוף 2015, כדי לסייע למשטר הסורי במלחמתו נגד כוחות האופוזיציה, יפקדו על שכירי חרב אלה במשימות הלחימה שלהם.

אלו ציינו כי הם יעבירו את המתגייסים החדשים לבסיסים השייכים לגיס זה כדי שיעברו בהם אימונים צבאיים, לפני העברתם לאוקראינה. כן נמסר כי קצינים מגיס זה, הנתמך כאמור על ידי רוסיה, ילוו את שכירי החרב במשימות הלחימה שלהם באוקראינה, ואף יפקדו עליהם בעת הלחימה. 

מאגר גדול של לוחמי מיליציות
יצויין כי מלחמת האזרחים בסוריה יצרה מאגר גדול של לוחמי מיליציות, שתמכו ותומכות במשטר הסורי של הנשיא בשאר, שצברו ניסיון קרבי במהלכה, כולל בלחימה בשטחים בנויים. מאגר זה מאפשר לרוסים לגייס מתנדבים רבים ללחימה באוקראינה, שיהוו "בשר תותחים" במקום החיילים הרוסים הבלתי מיומנים, כפי שעולה עד כה מהלחימה. 

לוחמים אלה ישמחו להצטרף לרוסים תמורת הכסף המוצע להם, וזאת לאור המצב הכלכלי הקשה בסוריה, גם אם מדובר בסיכון חייהם. כאמור, אין זו פעם ראשונה שהרוסים מגייסים שכירי חרב בסוריה, כדי להילחם איתם ועבורם מחוצה לה, כפי שהיה במקרה הלובי.

מי שמסייע לרוסים לגייס את המתנדבים האלה הוא "כוח ואגנר" הידוע לשימצה, הפועל גם בסוריה, וככל שנמסר, מעורב גם בלחימה באוקראינה. כוח זה מורכב משכירי חרב רוסיים, בעלי הכשרה קרבית מהצבא הרוסי, שרכשו את נסיונם בקרבות בצ'צ'ניה ובמזרח אוקראינה, הפועלים תמורת כסף. הכוח ממומן ככל הידוע על ידי המשטר הרוסי, ובסוריה איבד רבים מאנשיו, בעיקר בהתנגשות עם כוחות אמריקאים במזרח סוריה בפברואר 2018. 

ככל שנמסר ממקורות בשטח, מתנהל הגיוס עד כה בעיקר במחוזות הנשלטים על ידי המשטר הסורי, וכי עד כה הוא בתחילתו, ומקיף עשרות בודדות של מתנדבים, בדגש על מחוזות המזרח, ונראה יותר כמהלך סמלי. על פי דיווחים לא מאומתים, במחוזות הדרום המספרים גבוהים יותר, אך לא ניתן לאמתם. יצויין כי הרוסים משקיעים מאמץ תעמולתי בסוריה כדי לקדם את יוזמתם זו. 

פרשנים מערביים העוקבים אחר ההתרחשויות בסוריה טוענים כי מתנדבים אלה אינם ידועים כלוחמים בעלי יכולת טובה, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בלחימתם נגד כוחות האופוזיציה במלחמת האזרחים שהיתה בסוריה, וכי היה צריך במעורבות איראנית, ובעיקר רוסית, כדי לגבור על אויביהם השונים.

הפרשנים גם תוהים לגבי תרומתם ויעילותם של שכירי חרב אלה ואחרים מהמזרח התיכון למלחמה באוקראינה, שכן הם אינם מדברים את שפת המקום, אינם מכירים את תנאי השטח ובעיקר לא את תנאי מזג האוויר הקשים. 

עם זאת, מבצע גיוסם והבאתם לאוקראינה עשוי להצביע על הקשיים שחווה הצבא הרוסי במלחמה זו, וכי השלטונות הרוסים מקווים באמצעותם לעודד את כוחותיהם להכנס ללחימה קשה נגד הכוחות האוקראינים, בעיקר בשטחים הבנויים בערים.

בנוסף, עשוי הדבר להצביע על היקף האבדות של הצבא הרוסי עד כה, דבר שעשוי להתגבר עם תחילתה של הלחימה בערים, ונראה כי לרוסים יהיה יותר נוח להטיל לקרב את המתנדבים הזרים, כ"בשר תותחים" זול מבחינתם, ולצמצם על ידי כך את היקף אבדותיהם. 

על פי נתונים אלה נראה כי מימוש חזון זה עדיין רחוק מהמציאות, ולפרשנים השונים לא נראה שזה יקרה בקרוב. לכן יתכן שמדובר בעיקר בצעד תעמולתי שנועד לעמוד מול ההודעה האוקראינית על המתנדבים הרבים המגיעים אליהם כדי להלחם בפולש הרוסי.

קיטון בפעילות הרוסית בסוריה
עם זאת, לפי מקורות סורים, יש למלחמה זו השפעה ישירה על הפעילות הצבאית הרוסית בסוריה, ועל צמצומה באופן משמעותי. כך לדוגמא התקבלו דיווחים על הוצאת חלק מאנשי "כוח ואגנר" מסוריה (כ-500 לוחמים על פי המקורות הסורים), שהועברו לאוקראינה במטוסי איליושין שהגיעו לבסיס חמיימים, וכי כוחותיהם במזרח סוריה לא ביצעו כל פעילות ולא נראו בערי האזור מזה כ-20 יום. 

כן מציינים המקורות את הירידה המשמעותית בקצב הפעולות הצבאיות של הכוחות הרוסיים בסוריה מאז תחילת שנה זו, במיוחד עם תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה. הדבר מתבטא בעיקר בירידה ניכרת בתקיפות האוויריות הרוסיות על יעדים שונים של האופוזיציה בסוריה. 

כך לדוגמא, ההפצצות הרוסיות באזור המדבר הסורי הצטמצמו לפחות ממחצית מאז תחילת ההתקפה הרוסית על אוקראינה, וכך גם ירד מספר הפעולות הקרקעיות באזור, בהשוואה לכמות שהיתה לפני כן.

הדבר בא גם לידי ביטוי בפעולות הצבא הרוסי במרכז ובמזרח סוריה, בין אם באזור המדברי, ובין אם בסיורים שהתנהלו באזורים שונים בהם שולט המשטר, במרכז, צפון ומזרח סוריה, וכי הפעולות נגד "המדינה האסלאמית" (דאעש) כמעט והושעו בשל כך גם על ידי כוחות המשטר והמיליציות הנאמנות להם.

לסיכום: הרוסים מנסים לגייס תמיכה אצל בעלי בריתם בסוריה וכנראה גם במדינות אחרות במזרח התיכון, גם אם לצרכי תעמולה. ככל שנמסר גייסו הרוסים למאמץ הזה לוחמים מוסלמים צ'צ'נים, הנמצאים תחת שלטונם. 

מנגד נמסר גם על לוחמים מוסלמים הפועלים בצד האוקראיני, בין אם הם תושבי אוקראינה, שהצטרפו ללחימה נגד הרוסים על פי מצוות המופתי שלהם, ובין אם מתנדבים מוסלמים זרים, שבאו להילחם נגד הפולש הרוסי, ונראה שכאלה לא חסרים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית