סוריה: הרוסים משלמים משכורות לחלקים בצבא תמורת נאמנות לקרמלין

אל״מ (מיל׳) פסח מלובני חושף, על בסיס פרסומים גלויים, את מידת המעורבות של מוסקבה בניהול הצבא הסורי. מסתבר שאפילו את משרת הרמטכ״ל מאייש פוטין מרחוק דרך חמ״ל משותף. מיוחד 

http://en.kremlin.ru/events/president/news/62545

מאז הסתיימה באופן רשמי מלחמת האזרחים בסוריה, נמצא הצבא הסורי תחת שליטת שלושה גורמים: הרוסים, האיראנים והמשטר. ממקורות האופוזיציה הסורית הצטבר מידע המצביע על מידת השליטה הרוסית בצבא, כפי שהיא באה לידי ביטוי במספר ארועים שהיו בשנה האחרונה. כמו כן, בהמשך מאמצי המשטר לבסס את שליטת העדה העלאווית בצבא, בצד מוסדות המדינה האחרים, בדגש על מנגנוני המודיעין והבטחון לסוגיהם. 

מינויים חדשים לבקשת רוסיה

ממידע שהתפרסם לאחרונה באתרים שונים של האופוזיציה הסורית, עולה כי נשיא סוריה בשאר אל-אסד, החליט, לאחר "נצחונו" בבחירות לאחרונה, לבצע שינויים פרסונליים בצבא, שכללו העברות ומינויים חדשים בכ-20 תפקידים בכירים. זאת, שלא במועד המקובל והמסורתי בדרך כלל, בו מתפרסם הביולטין החצי שנתי של מינויים חדשים בצבא בשני מועדים קבועים – ב-1 בינואר וב-1 ביולי כל שנה.

על פי המידע שהתפרסם, מי שעומד מאחורי מהלך זה הם הרוסים, שהורו לבשאר לבצע שינויים אלה, ככל הנראה מסיבות שלהם. בין אם הקצינים שהועברו מתפקידיהם אינם נחשבים לתומכיהם, ונוטים יותר לצד האיראני, או בשל כישוריהם הלא מספיקים בעיני הרוסים. יצויין כי חלק מהם התמנה לתפקיד רק לפני מספר חודשים.

השינויים שנערכו כוללים את קידום מפקד דיוויזיה 5 לתפקיד מפקד גיס 1 (ברמת הגולן)  ואת קידום מפקד דיוויזיה 2 חופים (מסגרת חדשה בצבא) לראש המטה של גיס זה. עוד קודם מפקד דיוויזיה 18 לתפקיד ראש המטה של גיס 3 (צפון סוריה). כתוצאה מכך, קודמו קצינים אחרים לתפקידים שהתפנו. בנוסף מונה גם מפקד חדש לדיוויזיה 8 (מסגרת חדשה יחסית שהוקמה במהלך מלחמת האזרחים).  

חלק מהקצינים האלה בא מהאזור העלאוי שבחוף הסורי, חלקם מכפרים וישובים במחוז חומץ ואחד הוא יוצא אחד הכפרים בגולן. מה שמעניין הוא המעורבות הרוסית העומדת, על פי המידע, מאחורי מהלך זה. ככל שהתפרסם במהלך השנה, אין זה מקרה ראשון בו הרוסים מעורבים במינויים או באי-מינויים של בעלי תפקידים בכירים בצבא הסורי.

אין רמטכ״ל - יש חמ״ל משותף עם הרוסים 

כך התפרסם במרץ האחרון כי הרוסים סרבו לבקשת הסורים בינואר השנה למנות קצין לתפקיד הרמטכ"ל. תפקיד זה אינו מאויש למעלה מ-3 שנים, מאז ינואר 2018, והצבא מנוהל היום על ידי שר ההגנה, עלי איוב, ששימש קודם לכן רמטכ"ל, ושלושה סגני רמטכ"ל, כמוקובל. 

על פי המידע, הרוסים טענו בפני הסורים כי חדר המבצעים המשותף להם ולסורים, אותו הקימו בסוף 2015 לאחר הגעתם לסוריה, לניהול הפעילות המבצעית במדינה, כמו גם לאשר מינויים לתפקידים השונים, ממלא את תפקיד הרמטכ"ל. 

מאחר וכך, אין הרוסים רוצים שמינוי קצין כלשהו לתפקיד בכיר זה, יפריע להם לנהל את הצבא הסורי כראות עיניהם, וכך לשלוט על הנעשה בו. מי שאינו מוצא חן בעיניהם, אינו נמנה עם תומכיהם או זז הצידה.

כך קרה גם במעורבות הרוסית במינוי מפקד חיל האוויר הסורי. אסד מינה באוקטובר 2020 מפקד חדש לחיל האוויר במקום המפקד הותיק, שפרש. המפקד הותיק היה נאמן לא רק למשטר, כי אם גם לגורמי משמרות המהפכה האיראנים הפועלים בסוריה. אלו לחצו כנראה על בשאר להחזירו לתפקידו, דבר שקרה חודש לאחר מכן, בנובמבר 2020. 

זאת, על פי הטיעון האיראני, כדי להשלים את המיזמים המשותפים לשתי המדינות, אותם החל לבצע הקצין לאחר ביקורו בינואר 2020 בראש משלחת גדולה באיראן. הדבר כנראה לא נשא חן בעיני הרוסים, שהתערבו גם הפעם, ולפי מידע ממרץ השנה, הוא סיים את שירותו בחיל פעם נוספת. קודמו, שכנראה יותר מתאים לרוסים, חזר לשמש בתפקיד פעם שנייה. שניהם כמובן תושבי החבל העלאווי בסוריה.

שכר תמורת נאמנות לקרמלין 

ככל הידוע, הרוסים שולטים כיום בחלקים של הצבא הסורי, הנאמנים להם. בולטת במיוחד שליטתם בגיס 5, אותו הקימו לאחר הגעתם לסוריה, ובדיוויזיה 25 למשימות מיוחדות שהיא חלק ממנו. מפקדה, סוהיל אל-חסן, הוא אחד הקצינים הסורים הנאמנים להם ביותר. 

שליטה זו באה לידי ביטוי בהפעלה כמעט מוחלטת של כוחות גיס זה על ידי הרוסים ולא על ידי הצבא הסורי. יש להניח שהדברים נעשים בהסכמה וללא התנגדות מצד הסורים. כך לדוגמא הועברו לאחרונה כוחות מגיס זה מאזור מחוז אדליב שבצפון המדינה לאזור המדבר שבמזרחה, כדי לטפל בכוחות המדינה האסלאמית (דאע"ש). אלו מגלים לאחרונה פעילות שם, וגורמים אבדות לצבא הסורי, שכנראה אינו מסוגל לטפל בבעיה.

עם זאת, נראה שלא הכל הולך חלק לרוסים. לאחרונה התפרסם כי הם הפסיקו את תשלומי המשכורות לחיילי אחת החטיבות בגיס זה, מאחר ומפקדיה סרבו למלא את הוראתם לשלוח כוחות לאזור המדברי, כדי להלחם בדאע"ש. זאת, לאחר מספר פעמים בהם נקטו בפעולה זאת בחודשים האחרונים. יש להניח שהלחץ הזה יעשה את שלו, והעניינים בין המפקדים הרוסים למפקדי החטיבה יסתדרו כפי שהרוסים ירצו.

יש לציין כי במקביל לפעילות זו, משקיעים הרוסים מאמץ לבנות האחזות קבע לכוחות גיס זה במזרח סוריה. הם בונים בסיס גדול בדיר א-זור שישרת את הכוחות הנאמנים להם ואת צרכיהם. זאת בין השאר, כמשקל נגד לנוכחות המיליציות הפרו-איראניות באזור.

שליטת העדה העלאווית

במאמר ביקורת שהתפרסם לאחרונה באתר האופוזיציה זמאן אל-וצל, בנושא זה, טוען הכותב בציניות, כי מרבית הסורים לא היו צריכים מלחמה בת עשור של הרג והשמדה, כדי שיתברר להם שמרבית מפקדי הצבא ומנגנוני הבטחון הם כולם בני עדה אחת - העדה העלאווית. עדתה של משפחת אסד, השולטת בסוריה כבר למעלה מ-50 שנה.

אין זה סוד שהמשטר מעניק את התפקידים החשובים בצבא ובמנגנוני הבטחון לאנשים הנאמנים לו ביותר. זוהי אחת מאבני היסוד שקבע עוד הנשיא חאפז אל-אסד, כדי לבסס את הפילוג העדתי במדינה ובחברה הסורית, למרות הטענות והסיסמאות השונות, החושפות את מידת הצביעות בתחום זה, ואת הסתירה שבין התיאוריה למצב בפועל בנושא זה. 

תמונת מצב זו לא השתנתה הרבה בתקופת שלטונו של אסד הבן, שלדברי פעילים סורים, פועל להפוך את השלטון במדינה למשטר דמוי זה הקיים בצפון קוריאה, אך ללא נשק גרעיני. אפילו ללא נשק כימי, אותו מסר בתמורה לשתיקה על השימוש שעשה בו נגד אוכלוסיה אזרחית באגן דמשק באוגוסט 2013.

על פי המאמר, הפך הצבא הסורי לכוח הפועל נגד מתנגדי המשטר מבית, ולא ככוח המגן על העם מפני איומים חיצוניים. הוא לא הגיב, ואפילו פעם אחת על ההתקפות הרבות שהמיוחסות לישראל בשטח סוריה. בהן נגרם נזק רב לבניינים רבים ועשרות מאנשי המשטר נהרגו במהלכן. התגובה היחידה שהגיב היתה נגד המוני האוכלוסיה האזרחית הסורית, שמאות אלפים מהם נהרגו, ומליונים נעקרו מבתיהם, וזאת כדי להגן על המשטר והעומד בראשו.   

המאמר מציג נתונים סטטיסטיים המתבססים על מחקר שנעשה בנושא, המתייחסים לחלוקת התפקידים בצבא הסורי בין העדות השונות בשנה הנוכחית. אלו עומדים בסתירה גמורה לסיסמאות המושמעות על ידי המשטר, כמו "אחדות לאומית", האופוזיציה וההתנגדות ואחרות, שנחשפו במהלך מלחמת האזרחים, הנקראת גם "המהפכה הסורית".

ההרכב הנוכחי של פיקוד הצבא בסוריה

המחקר חושף גם את ההרכב הנוכחי של הפיקוד הצבאי בסוריה, שבצילו נערכו כביכול הבחירות, האמורות להיות "בחירות דמוקרטיות", כפי שטוען "הכובש" הרוסי, בלשון האופוזיציה. המחקר מתייחס ל-152 התפקידים הבכירים בצבא, המסווגים לתשע קבוצות, כפי שהם מחולקים כיום בין העדות השונות בסוריה.

לעדה העלאווית – 124 תפקידים שהם 82 אחוזים מסך כל התפקידים המופיעים במחקר. לעדה הסונית ניתנו 22 תפקידים, שהם כ-14 אחוזים. לעדה הדרוזית – 3 תפקידים, שהם כ-2 אחוזים, וכך גם לעדה הנוצרית.

הקבוצה הראשונה מבין תשע קבוצות התפקידים, כפי שחילק המחקר, כוללת שמונה תפקידים של הפיקוד הבכיר – המפקד הכללי (בשאר), ראש לשכתו, שר ההגנה וסגנו, הרמטכ"ל (שלא פועל כבר למעלה משלוש שנים, כפי שצויין) ושלושת סגניו. 

הקבוצה השנייה כוללת עשרה תפקידים – חמשת מפקדי הגייסות וחמשת ראשי המטה שלהם. 80% מהם בני העדה העלאווית ו-10% מהעדה הסונית ומספר זהה מהעדה הדרוזית.

הקבוצה השלישית כוללת את מפקדי הדיוויזיות של כוחות היבשה ושל חיל האוויר וההגנה האווירית וסגניהם, סך הכל 42 תפקידים ל-21 דיוויזיות (17 ביבשה ו-4 בחיל האוויר ובהגנה האווירית), מהן 5 דיוויזיות חדשות של כוחות היבשה, שהוקמו במהלך המלחמה. 82% מהם מהעדה העלאווית, 10% מהעדה הסונית, 3% נוצרים ו-2% דרוזים.

הקבוצה הרביעית כוללת את מפקדי הזרועות והכוחות העיקריים (תותחנים, כוחות מיוחדים ומג"ב), כולל משמר הרפובליקה, שהוא כבר היום בסדר גודל של למעלה מדיוויזיה (פירוט במאמר הבא) וגם גופים מחוץ לצבא, כצבא העממי וההגנה האזרחית, וסגניהם, סך של 18 תפקידים. 88% מהם עלאווים, 6% סונים ו-6% נוצרים.

הקבוצה החמישית היא של ראשי אגפי המפקדה הכללית וסגניהם, והיא כוללת 8 תפקידים (מבצעים, הדרכה, לוגיסטיקה וביקורת), כולם עלאווים. הקבוצה השישית כוללת את ראשי המנהלות השונות וסגניהם, ובכלל זה מנהלות המטה, העוסקות בנושאי כוח אדם ולוגיסטיקה והמנהלות החיליות השונות. קבוצה זו מונה 40 תפקידים, 80% מהם עלאווים ו-20% סונים. 

הקבוצה השביעית כוללת את ראשי המוסדות הצבאיים, סך של 7 תפקידים, 86% עלאווים ו-14% סונים. הקבוצה השמינית כוללת את מפקדי המחוזות הצבאיים וסגניהם, סך של 8 תפקידים, 62% מהם עלאווים, 25% סונים ו-13% דרוזים. הקבוצה התשיעית כוללת את מנהלי ומפקדי מוסדות ההדרכה של הצבא, 16 תפקידים, 80% עלאווים, 13% סונים ו-7% נוצרים.

נראה כי מצב זה ימשיך להתקיים בסוריה גם בשנים הבאות, שכן שני פטרוניו של המשטר הנוכחי – רוסיה ואיראן – שותפים לפחות במטרה אחת באשר להמשך נוכחותם במדינה זו - להגן על משטר אסד. המטרה למנוע כל איום כלפיו היכול להתפתח מבפנים, ולכן חשוב גם להן שראשי הצבא ומנגנוני הביטחון במדינה יהיו בידי מי שנאמנים למשטר ולעומד בראשו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית