חוקרים פרטיים אספו מידע אישי של אזרחים באמצעות התחזות לאחר

הסתיימה חקירה פלילית כנגד חוקרים פרטיים החשודים בפגיעה בפרטיות לאחר ששלפו מידע אישי אודות אזרחים תוך התחזות

אילוסטרציה. צילום: משטרת ישראל

הרשות להגנת הפרטיות סיימה חקירה משותפת עם משטרת ישראל, תחנת פתח-תקווה בעניין עבירות בנוגע למאגרי מידע, פגיעה בפרטיות והתחזות לאחר. הרשות להגנת הפרטיות ניהלה חקירה פלילית נרחבת, בעקבות תלונות של אזרחים, בדבר כניסה לא מורשית לאזורים האישיים שלהם באתרי האינטרנט של חברות ביטוח שונות.

החקירה העלתה כי החשודים, אשר עבדו במשרד חקירות, הצליחו להשיג מידע אישי השייך לאנשים עליהם הם הוזמנו לייצר דו"ח, וזאת באמצעות גישה ישירה למאגרי המידע של חברות הביטוח השונות, המוסד לביטוח לאומי ומוסדות אחרים. החקירה המסועפת הובילה גם לחשיפת האופן בו השיגו אותם עובדי משרד חקירות את המידע שאפשר להם להתחזות.

על פי ממצאי החקירה, רכשו החוקרים את אותו מידע מחוקר אחר, אשר הצליח להוציא את המידע במרמה מידי עובדי בנק, שהיו חשופים לאותו מידע. הכניסה למאגרי המידע נעשתה תוך הטעיית העובדים באותם גופים, על ידי שימוש במידע מזהה שהושג במרמה והתחזות לאחר. תיק החקירה הועבר לפרקליטות מחוז מרכז (פלילי) לצורך עיון והחלטה.

מהרשות להגנת הפרטיות נמסר כי: "בחקירה זו נחשפה שיטה לאיסוף מידע כלכלי אישי ורגיש ממאגרי מידע, תוך התחזות לאנשים להם המידע שייך. העבירות הפליליות במקרה זה חשפו שקרים מתמשכים על פני שנים בין החשודים לאנשים מהם הצליחו להוציא את המידע.

״על הציבור לדעת כי בנושא זה, חלים על חוקרים פרטיים אותם חוקים והוראות החלים על שאר אזרחי המדינה והם אינם רשאים להחזיק או לסחור במידע אודות אדם אשר הושג בדרכים לא חוקיות. חשוב לזכור שאיסוף וסחר במידע המשמש לזיהוי של אדם במערכות מידע המכילות מידע אודות אנשים עלול להוביל לחשיפה של המידע ולפגיעה קשה בפרטיות ומהווה עבירה פלילית."

מלשכת החוקרים הפרטיים נמסר: ״הליך הכשרת חוקר פרטי אורך כשמונה שנים, עם פיקוח הדוק. בסופו של תהליך החוקר מקבל רישיון לעבוד על פי חוק. אנו עושים הכל על מנת שמקרים כגון זה לא יקרו במציאות. עם זאת, כפי שארע במקרה זה, חוקרים ברישיון (אם אכן זהו המצב) שמחליטים לקחת את החוק לידיים אינם מייצגים את כלל בעלי המקצוע בתחום זה. כלשכה מקצועית, אנו עושים ככל שיביכולתנו על מנת לדאוג שחוקר ברישיון יעבוד אך ורק על פי חוק וישמור על פרטיות המידע של אזרחי ישראל.״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית