"המוסד יוצא לאור": מבצע יונתן כפי שלא ידעתם עד כה

במלאת 39 שנה ל"מבצע כדור הרעם" הושקה תערוכה יוצאת דופן על המבצע פרי שיתוף פעולה נדיר בין "המוסד" ל"מרכז רבין": "מבצע יונתן: הפעולה לשחרור חטופי אנטבה"

החגיגות בישראל עם הישמע דבר החילוץ (צילום: AP)

התערוכה נפתחה בטקס שיתקיים ב"מרכז רבין" בהשתתפות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק , דליה רבין, בתו של ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, ראש המוסד, תמיר פרדו ורבים אחרים: מפקדי ולוחמי צה"ל, שנטלו חלק במבצע, חטופי טיסת "אייר פראנס" 139, בני משפחות החללים, אורחים מחו"ל ועוד.

אוצר התערוכה הינו אבנר אברהם, שפרש לאחרונה מהמוסד, והתערוכה הוכנה בברכת ר' המוסד ובשיתוף פעולה מלא. למרות שהתערוכה ניזומה במוסד חשוב להדגיש שאת הכנת המודיעין למבצע ריכזו והובילו אנשי אגף המודיעין. כשהמוסד היה שותף חשוב לתהליך. 

גם כיום "מבצע יונתן" הינו מהמבצעים הבולטים והנועזים בעולם כולו במסגרת הלחימה נגד הטרור.  מבצע "מחוץ לקופסא" שהפתיע את המחבלים, את החטופים , את האוגנדים ואת העולם כולו. הייתה זו נקודת ציון משמעותית לא רק מבחינה מבצעית אלא גם במישור המוסרי של מחויבות ישראל לביטחון אזרחיה יהא המקום בו יהיו.

במבצע נטלו חלק גורמים רבים ולצד חיל האוויר והלוחמים ששחררו את החטופים בלט חלקם של גורמי המודיעין: אמ"ן שהוביל וריכז את הכנת תיק המודיעין למבצע והמוסד שתרם תרומה משמעותית. התערוכה מציגה גם את חלקו של אמ"ן במבצע.

אלא שלצד ההצלחה המרשימה והתוצאה המרגשת של שחרור החטופים 3800 ק"מ מישראל, היה כרוך המבצע באתגרים מודיעיניים ודילמות מורכבות, שהביאה לכך שבסופו של דבר יצא המבצע לדרך עם פערים רבים במודיעין.

לנוכח האולטימטום של החוטפים בדרישתם לשחרור מחבלים (ואם לא הוצאה להורג של בני הערובה) היה אילוץ קריטי ל"גלגול" המבצע בלו"ז קצר ולחץ כבד לאיסוף והכנת תיק מודיעין שיאפשר הכנות לתכנון מבצע ואישור התכנית ע"י הרמטכ"ל והממשלה.

המבצע תוכנן - כולל שלב האיסוף המודיעיני - ויצא לדרך תוך כשתי יממות.

בשורה הסופית: תמונת המודיעין הייתה חסרה ורבים מהרכיבים הקריטיים-דוגמת השאלה האם ישנם חומרי נפץ ברשות המחבלים - היה צריך להשלים על בסיס הערכות שלא ניתן היה לבסס, לקבל החלטות אמיצות בדרג ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל, ולהעז ולסמוך על אנשי המודיעין. למזלם של כולם ההערכות התממשו.

הסיפור שמאחורי התערוכה הינו במידה רבה סיפורו של איש אחד, "משוגע לדבר", שיזם את התערוכה עוד לפני כ-5 שנים, הפיק אותה אז ב"גלגולה" הראשון באופן עצמאי וחשאי במטה המוסד וכעת בשיתוף עם "מרכז רבין" התבצעה "מתיחת פנים ותכנים" וחשיפה לכלל הציבור.

האיש הוא אבנר אברהם (50) , שפרש לאחרונה מהמוסד לאחר 28 שנות פעילות מגוונות. בשנותיו האחרונות ב"מוסד" עסק לצד תפקידו גם באוצרות והפק תערוכות ביטחוניות ייחודיות.

הראשונה בהן הייתה "מבצע פינאלה-לכידתו של אייכמן" שהוצגה במקור במטה המוסד ולאחר מכן בכנסת ובבית התפוצות ב-2011 ומאז ברחבי העולם. התערוכה השנייה הייתה על "המוסד  במבצע יונתן"- תערוכה שהוצגה ב-2011 במטה המוסד בלבד. 

במסגרת זו אצר והפיק אבנר בשנים האחרונות למעלה מ-20 תערוכות  שעסקו גם במבצעים חשאיים להעלאת יהודים מזירות שונות ועוד.

לקראת פרישתו למד אבנר מוזיאולוגיה ואוצרות באונ' ת"א ואת הסטאז' עשה אצל דר' אורית שחם גובר, מבכירות האוצרים בישראל. יצויין כי גם התערוכה שהתקיימה במוסד נפתחה במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו ואחיו של יוני נתניהו ז"ל - מפקד סיירת מטכ"ל שנפל בפעולה. לאחר שעלה הרעיון להצבת התערוכה ב"מרכז רבין" להמחשת חלקו של רבין כראש הממשלה, שקיבל את ההכרעה הקשה על ביצוע המבצע למרות הסיכונים הרבים - הוחל לפני כשנה  בתהליך הפקה, אוצרות, כתיבה, תכנון ועיצוב . התערוכה נבנתה כהרחבה של תצוגת הקבע במוזיאון הישראלי ב"מרכז רבין".

"התערוכה עבורי היא ארוע לאומי וסמל של אחדות והתעלות מעל מחלוקות פוליטיות ואחרות'', אומר אבנר אברהם. "במסגרת זו מגיע ראש הממשלה נתניהו כאח שכול ל'מרכז רבין' לאירוע שאחד מהגיבורים שלו הוא אחיו יוני נתניהו ז"ל. בנוסף, מצאנו לנכון לנסות לתקן עוול שנעשה במשך השנים לחללים האחרים שנהרגו בפעולה ולאחריה, שזכרם נדחק הצידה. עבורי זו גם יציאה ראשונה מלאה לאור לאחר עשרות שנים של חשאיות ופעילות במוסד. בתערוכה על מבצע אייכמן יצאתי חצי לאור וכעת זה ההמשך הטבעי". עבור אברהם מדובר גם בסגירת מעגל אישי לאור הזיכרון האחרון שלו מרבין ז"ל עת התלווה אליו במסגרת תפקידו במוסד, שבועיים לפני הירצחו של רבין, בפמליה המצומצמת שהתלוותה אליו בטיסה לניו יורק לטקס ציון 50 שנה ליסוד האו"ם. 
 
אברהם סיפור עוד על התרגשותו עת קיבל אתמול משרה דוידזון-גטר, אחת החטופות את העותק הראשון של ספרה "יומן אנטבה" , שיצא בגרסה חדשה לקראת התערוכה ועם הרחבות ואיור שהכין עבורה.
 
התערוכה בנויה משני מכלולים מקבילים שמתארים ההתרחשויות במהלך השבוע שבין ה-27 יוני עד ל-4 יולי:

א. מכלול ההתרחשויות של "חווית החטופים" מרגע החטיפה ועד השחרור.

ב. התנהלות המערכת: הממשלה ,צה"ל ושאר גורמי המודיעין.

 באופן מקביל לומד המבקר על ההתרחשויות המשמעותיות לאורך אותו שבוע דרמטי ונחשף לממצאים חדשים המוצגים לראשונה לציבור הרחב תוך מתן דגש על הפעילויות המרכזיות של "המוסד" (וכאן חשוב להדגיש שוב גם את חלקו המרכזי של אמ"ן, שגם עשייתו מוצגת בתערוכה). בחלק מהנושאים מדובר בחשיפה ראשונית.

בולטת בתערוכה ה"מרצדס"  המשוחזרת שגייס המוסד לטובת המבצע (המקורית נותרה באוגנדה לאחר המבצע) שבחזיתה 2 דגלי אוגנדה. ה"מרצדס" ניצבת לצד פוסטר ענק של הטרמינל הישן באנטבה בו הוחזקו החטופים במשך כשבוע.

בנוסף, הוקמה פינת זיכרון המנציחה את 5 חללי המבצע: סא"ל יוני נתניהו ולצידו 3 בני הערובה שנהרגו בפעולה ודורה בלוך, שנרצחה בבית החולים בקמפלה, לאחר שאושפזה יום לפני הפעולה.

לסיום מסלול התערוכה מוצג סרט קצר המבוסס על הסרט "כהן על הגשר" המתאר את הפעולה באופן מאויר ומשלב ראיונות עם חטופים, לוחמים, מתכנני פעולה ואנשי הדרג המדיני.

***

הכותב, סא"ל (מיל') גדעון מיטשניק שירת בעברו כרע"ן ההיסטוריה והמורשת באמ"ן

***

תמונות:

1. חפיסת הקלפים המקורית של רון דוידזון (בנה של שרה דוידזון) שימשה להעברת הזמן באותו שבוע, צילום: משפחת דוידזון

2. מברק מניירובי מה-5 יולי 1976: מברק משלוחת המוסד בקניה למטה בת"א המעדכן על כך שבית החולים בניירובי מסרב לקבל תשלום עבור הטיפול בפצועים

3. מכתב ברכה מאיראן (של פעם) על הצלחת המבצע: אחד מתוך עשרות מכתבי פירגון שהגיעו למוסד משירותים עמיתים ברחבי העולם עם ברכות לישראל על ההצלחה

4. תמונת האפוד של יוני נתניהו - בתמונה ד"ר עידו נתניהו, אחיו של יוני ז"ל, ובוגר סיירת מטכ"ל בעצמו, מוסר לידי אוצר התערוכה, אבנר אברהם, את האפוד של יוני שעימו נפל באנטבה. צילום: אמיר אשל

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית