עובד של גוגל גנב טכנולוגיות בינה מלאכותית - והעביר אותן לסין 

מנהל ה-FBI כריסטופר ריי: "האישומים הם ההמחשה האחרונה לגבי הדרך שמוכנות ללכת חברות המבוססות ברפובליקה העממית של סין כדי לגנוב חדשנות אמריקאית״

REUTERS/Francis Mascarenhas/File Photo

חבר מושבעים פדרלי הפליל את Linwei Ding (ליאון דינג), בארבע עבירות של גניבת סודות מסחריים בקשר לתוכנית לכאורה לגנוב מידע קנייני מ-Google. מידע הקשור לטכנולוגיית בינה מלאכותית (AI). 

על פי כתב האישום, דינג, בן 38, אזרח הרפובליקה העממית של סין ותושב ניוארק, קליפורניה, העביר סודות מסחריים רגישים של גוגל ומידע סודי אחר מהרשת של גוגל לחשבונו האישי. 

הוא שיתף את המידע בחשאי עם חברות סיניות בתעשיית הבינה המלאכותית. דינג נעצר בניוארק.

"משרד המשפטים לא יסבול גניבה של בינה מלאכותית וטכנולוגיות מתקדמות אחרות שעלולות לסכן את הביטחון הלאומי שלנו", אמר התובע הכללי גרלנד. 

"במקרה זה, אנו טוענים שהנאשם גנב סודות מסחריים הקשורים לבינה מלאכותית מגוגל בזמן שעבד בחשאי עבור שתי חברות הממוקמות בסין.״

סגנית התובע הכללי ליסה מונקו: "כפי שנטען באישומים של היום, הנאשם גנב מגוגל למעלה מ-500 קבצים חסויים המכילים סודות מסחריים של בינה מלאכותית, תוך כדי עבודה סמויה עבור חברות סין המחפשות יתרון במירוץ טכנולוגיות הבינה המלאכותית.״

מנהל ה-FBI כריסטופר ריי: "האישומים הם ההמחשה האחרונה לגבי הדרך שמוכנות ללכת חברות המבוססות ברפובליקה העממית של סין כדי לגנוב חדשנות אמריקאית. גניבת טכנולוגיה חדשנית וסודות מסחריים מחברות אמריקאיות עלולה לעלות בעבודות ולהשלכות כלכליות וביטחון לאומי הרסניות.״ 

לפי מסמכי בית המשפט, הטכנולוגיה שדינג לכאורה גנבה כוללת את אבני הבניין של מרכזי הנתונים המתקדמים של מחשוב-על של גוגל, שנועדו לתמוך בעומסי עבודה של למידת מכונה המשמשים לאימון ואירוח מודלי AI גדולים. 

על פי כתב האישום, מודלים גדולים של בינה מלאכותית הם יישומי בינה מלאכותית המסוגלים להבין שפה ולייצר תגובות חכמות להנחיות, משימות או שאילתות. 

כתב האישום מתאר כיצד גוגל פיתחה הן חומרה ותוכנה קניינית כדי להקל על תהליך למידת מכונה המופעל על ידי מרכזי הנתונים של מחשוב העל שלה. ביחס לחומרה, גוגל משתמשת בשבבי מחשב עם כוח עיבוד יוצא דופן הנדרש כדי להקל על למידת מכונה ולהפעיל יישומי AI. 

ביחס לתוכנה, גוגל פורסת כמה שכבות של תוכנה, המכונה בכתב האישום "פלטפורמת התוכנה", כדי לתזמר עומסי עבודה של למידת מכונה ביעילות. לדוגמה, מרכיב אחד של פלטפורמת התוכנה הוא מערכת ניהול האשכולות (CMS), שמתפקדת כ"מוח" של מרכזי הנתונים מחשוב-על של גוגל. 

ה-CMS מארגן, מסדר עדיפות ומקצה משימות לתשתית החומרה, ומאפשר לשבבים המתקדמים לתפקד ביעילות בעת ביצוע עומסי עבודה של למידת מכונה או אירוח יישומי בינה מלאכותית. 

לפי כתב האישום, גוגל שכרה את דינג כמהנדס תוכנה בשנת 2019. תחומי האחריות של דינג כללו את פיתוח התוכנה שנפרסה במרכזי מחשוב העל של גוגל. בקשר להעסקתו, דינג קיבל גישה למידע הסודי של Goggle הקשור לתשתית החומרה, לפלטפורמת התוכנה ולמודלי הבינה המלאכותית והיישומים שבהם תמכו. 

בכתב האישום נטען כי ב-21 במאי 2022, דינג החל להעלות בחשאי סודות מסחריים שנשמרו ברשת של גוגל על ידי העתקת המידע לחשבון Google Cloud אישי. על פי כתב האישום, דינג המשיך בהעלאות תקופתיות עד 2 במאי 2023, אז דינג העלה לכאורה יותר מ-500 קבצים ייחודיים המכילים מידע סודי.

על פי כתב האישום, ללא ידיעתה של גוגל, לא יאוחר מ-30 במאי 2023, דינג הקים חברת טכנולוגיה משלו בתעשיית הבינה המלאכותית ולמידת המכונה ופעל כמנכ"ל החברה. החברה של דינג הציגה את הפיתוח של פלטפורמת תוכנה שנועדה להאיץ את עומסי העבודה של למידת מכונה, כולל אימון מודלי AI גדולים. 

כפי שנטען בכתב האישום, דינג פנה לתוכנית אינקובציית סטארט-אפים בסין ונסע לבייג'ין, כדי להציג את החברה שלו בכנס משקיעים ב-24 בנובמבר 2023. כמפורט בכתב האישום, מסמך הקשור לחברת הסטארט-אפ של דינג הצהיר, "יש לנו ניסיון עם פלטפורמת הכוח החישובי של גוגל בת עשרת אלפים כרטיסים; אנחנו רק צריכים לשכפל ולשדרג את זה - ואז להמשיך ולפתח פלטפורמת כוח חישובי המתאימה לתנאים הלאומיים של סין".

בכתב האישום נטען כי התנהגותו של דינג הפרה את הסכם העסקתו וכן קוד התנהגות נפרד עליו חתם דינג כאשר הפך לעובד בגוגל. יתרה מכך, כתב האישום מתאר צעדים שנקט לכאורה דינג כדי להסתיר את גניבת הסודות המסחריים. 

לדוגמה, לכאורה, הוא העתיק נתונים מקובצי מקור של גוגל לאפליקציית Apple Notes במחשב הנייד שלו ב-MacBook שהנפיקה לו גוגל. לאחר מכן, המיר את Apple Notes לקובצי PDF והעלה אותם מרשת Google לחשבון נפרד. דינג התחמק לכאורה מזיהוי על ידי המערכות למניעת דליפת נתונים של גוגל. 

כמו כן, כתב האישום מתאר כיצד בדצמבר 2023 דינג התיר לכאורה לעובד אחר של גוגל להשתמש בתג הגישה שלו שהונפק על ידי גוגל, כדי להכנס לבניין של גוגל. 

דינג מואשם בארבע עבירות של גניבת סודות מסחריים. אם יורשע, דינג צפוי לעונש מקסימלי של 10 שנות מאסר ועד קנס של 250,000 דולר עבור כל סעיף. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית