החלטות טובות מקבלים מפקדים בחשיבה חדה, באינטואיציה ובאופטימיות

אלישיב שמשי, קבלת החלטות בשדה הקרב, מודן הוצאה לאור ומשרד הביטחון, 2022
 

החלטות טובות מקבלים מפקדים בחשיבה חדה, באינטואיציה ובאופטימיות

באדיבות מודן הוצאה לאור ומשרד הביטחון

תא"ל מיל' אלישיב שמשי הוא מומחה צבאי העוסק בחקר קרבות של צה"ל ברמה הטקטית וברמה המערכתית. בספרו החדש הוא מנתח 47 החלטות שקבלו מפקדים מכוחות היבשה (פרט לסרן דב בר משייטת 13) בקרבות מול צבאות ערב ובמבצעים בלוחמה בטרור.

המפקדים שנבחרו הם מדרג מ"פ, מג"ד, מח"ט ומפקדי אוגדות, רובם המכריע מקרבות מלחמת יום הכיפורים ואחרים ממלחמת לבנון השנייה ומבצעים בעזה. 

מעבר לניתוח הפרטני של כל מפקד מצביע מחקרו של שמשי על משפיעים שונים על קבלת ההחלטות כמו : המחויבות להחלטה קודמת; השפעת הרגשות; מקומה של הטכנולוגיה המתקדמת והפקת לקחים תוך כדי מלחמה.

זהו מחקר ייחודי של קבלת החלטות טקטיות ומערכתיות בשדה הקרב עצמו. אלה החלטות שמתקבלות תחת לחץ, בתנאי אי ודאות, ברוב המקרים בשונה מהתכנון המקורי תוך סכנת חיים של המפקד וחייליו.

ברור כי הניסיון של המפקד, אישיותו, הבנתו, אינטואיציה טובה שלו וביטחונו העצמי הם ערובה לטיב ההחלטה שקיבל. שמשי תחקר מאות קרבות ובחר לפרסם את אלה שהיתה להן השפעה על מהלכי לחימה.

מתברר מהמחקר כי רוב ההחלטות הטובות התבססו על הבנה נכונה של מציאות הקרב בזמן אמת, ואילו ההחלטות הגרועות נבעו ממשאלות לב שלא תאמו את המציאות. במקרים רבים שבשו הסיכונים והלחצים את כושר שיפוטם של מפקדים בשעה שנדרשו לקבל החלטות לשיפור מצבם. 

תופעה אופיינית שעלתה במחקר זה ומוכרת גם ממחקרים אחרים – מפקדים נטו לזכור את ההחלטות שקבלו כטובות בהרבה משהיו בפועל. היו מפקדים שתרצו את חוסר הצלחתם בחוסר מזל, דבר שאין לשלול על הסף.

במחקר צצה גם התופעה המוכרת של שני מפקדים שהיו באותו קרב, האחד מדווח על אש תופת, בעקבותיה החליט לעצור את הכוח ולא להתקדם, וחברו דיווח שמדי פעם יורים עליהם אבל  "זה לא משהו רציני", ועל כן החליט להמשיך לנוע – מפקדים שונים מקבלים החלטות שונות במצבי קרב דומים.

מהמחקר עולה כי המפקדים המצליחים הם אופטימיים, בעלי ביטחון עצמי ובעלי חשיבה חדה ודינמית.

זה ספר חיוני למפקדים בימינו, אך גם שיעור חשוב למתבוננים על קבלת החלטות בתנאי אי ודאות, מציאות מוכרת לכל אחד מאתנו.

אולי יעניין אותך גם