פרסום: ה״מוסד״ הצרפתי עבר רפורמה - מתאים עצמו לשיתוף מידע עם ארה״ב ובריטניה 

באמצע יולי פורסמו עיקרי הרפורמה ב-DGSE. מטרתה: להגביר שיתוף מידע עם ארה״ב ובריטניה. גם הביון הגרמני עושה שינויים בהתאם | הרפורמה אמורה בנוסף לצמצם בירוקרטיה ולייצר מרכזי משימה 

By National Assembly for Wales - Cropped from File:David Melding meets Bernard Emié 19 March 2013.jpg (licence review at this file), original source The Deputy Presiding Officer meets the French Ambassador to the UK His Excellency Mr Bernard Emié Tuesday 19 March 2013 / Y Dirprwy Lywydd yn cwrdd â’i Ardderchogrwydd Mr Bernard Emié, Llysgennad Ffrainc i’r DU ddydd Mawrth 19 Mawrth 2013, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=25202267

באמצע יולי האחרון פרסם שירות הביון החיצוני של צרפת, ה-DGSE, את עיקרי הרפורמה שיישם הארגון. במהותה, התאמת עיבוד המידע לזו של שירותי ביון ידידים, בעיקר ה-CIA וה-MI6. את עיקרי הרפורמה ניתן לקרוא באתר הממשלה הצרפתית (לחצו כאן). 

מטרת הרפורמה לשפר את שיתוף המידע הדו כיווני עם שני ארגונים אלו, המהווים את עיקר מסגרת המודיעין הידועה כ״חמש העיניים״. מסגרת זו משתפת את עיקרי המודיעין שאוסף העולם המערבי על המתחרים שלו, בעיקר סין ורוסיה. 

הרפורמה כוללת הפרדה בין פעולות איסוף המודיעין מפעילויות הניתוח. לפי פרסום של intelligenceonlineֿ, עד לרפורמה, שתי הפעולות בוצעו על ידי מנהלת המודיעין המרכזית (DR). פונקציות אלה פוצלו כעת למנהלת מחקר ותפעול (DRO) ולמזכירות הכללית לניתוח ואסטרטגיה (SGAS).

רפורמה זו היא הראשונה בקנה מידה כה גדול מאז 1989, כאשר המשאבים האנושיים והתקציביים של DGSE גדלו מאוד במהלך חמש עשרה השנים האחרונות. 

ה-DGSE, מקביל בתפקידו למוסד הישראלי שגם עבר שינויים בעת כניסתו של דדי לתפקיד רמס״ד במקום יוסי כהן. לפי הערכות, מלבד ביטול כמה אגפים פחות נחוצים, השינויים בהנהלת המוסד היו בעיקר פרסונליים.

נחזור לצרפת. כפי שדווח בעבר על ידי Intelligence Online, המבנה הישן של שירות הביון הפריע לשיתוף המודיעין עם בעלות בריתה של צרפת, בעיקר ארה״ב ובריטניה. ה-DR נתפסה כבעלת ניגוד אינטרסים: בניתוח המודיעין היא הסתכנה בהטייה האופיינית לשירותי מודיעין משולבים, שהובילה להעדפת המידע הנאסף על ידי סוכנים צרפתיים על פני מידע המגיע משירותי מודיעין ידידים. 

״מנהלת המודיעין המרכזית הייתה חולקת עם בעלות בריתה דיווחים שערבבו מודיעין, ניתוח והערכות בצורה שלא ניתן להטמיע ישירות בעיבוד המודיעין הבריטי והארה"ב. התוכן היה צריך לעבור עיבוד מחדש על ידי שירותים אלו״, כותבים בפרסום. 

״בארצות הברית, ה-CIA מפריד באופן קפדני בין פונקציות אלה במנהל התפעול שלו (DO) ובמנהל הניתוח שלו. בבריטניה שירות הביון החשאי (SIS או MI6) דואג לאיסוף מידע בעוד ועדת המודיעין המשותפת (JIC) מייצרת הערכה סופית למנהיגים ולשימוש בדיונים עם בעלי ברית אסטרטגיים.״ 

המטרה: השפעה על מקבלי החלטות 

בשל ערבוב החומר בתצורה הקודמת של ה-DGSE, הדיווחים שלו לא נוצלו לרוב על ידי המדינות דוברות האנגלית של ברית המודיעין ״חמש עיניים״. אנשי הקשר של צרפת בשירותי הביון הידידים, נמנעו מלהזכיר זאת בפני DGSE מחשש שיפגעו בו או אפילו יראו כמפריעים.

על כף המאזניים ברפורמה עמדה יכולתו של שירות הביון הצרפתי להשפיע על קהילת המודיעין המערבית. אם הוא ישתף מידע מודיעיני שהופק באותה מתודולוגיה, תוך הפרדה של איסוף מידע, ניתוח והערכה - למידע ולנקודת המבט של צרפת יהיה משקל רב יותר בדיונים בין בעלי ברית אלה. 

״מהלך כזה ישפר את הניתוח העומד לרשות שירות הביון של צרפת, כמו גם את זה של עמיתיו. כך, צרפת תיראה פחות בודדה במקרים, כמו למשל, שלא חזתה בדיוק את הפלישה של רוסיה לאוקראינה״, מסכמים בדיווח. 

הקמת מרכזי משימה

בפרסום בנושא של lopinion.fr , נכתב כי חידוש נוסף הוא הקמת "מרכזי משימה", המתמחים לפי נושאים. "אפשר להשוות את זה לארגון מחדש של חברות לפי יחידות עסקיות", מסביר הפרסום. נערכו ניסויים במרכזי המשימה הללו בצורת "חממות" המאגדות את נציגי המחלקות השונות, כדי לגרום להם לעבוד יחד באותם נושאים, בצורה רוחבית.

"היו יותר מדי רמות היררכיות, במיוחד בתוך אגף המודיעין, וצעירים התלוננו על כך. המערכת החדשה אמורה לאפשר להביא דברים לפסגה מהר יותר."

עוד מוסיפים בפרסום כי ״מרכזי המשימה יהיו אפוא נושאיים. הרשימה שלהם אינה פומבית, אבל אפשר לדמיין שהמאבק בטרור, המאבק בהפצת נשק להשמדה המונית או אזורים גיאוגרפיים (סאהל, רוסיה/אוקראינה ועוד) הם חלק ממנה, וגם מודיעין לטובת חברות צרפתיות או המאבק בפשע בינלאומי חמור.״

הרבה "משימות" שהופקדו אצל ה-DGSE בתוכנית ההתמצאות הלאומית למודיעין (PNOR), מאומתות באופן קבוע על ידי נשיא הרפובליקה. הארגון לפי "משימות" כבר אומץ ב-CIA האמריקאי לפני מספר שנים וגם ה-BND הגרמני נמצא בתהליך אימוץ.

הרפורמה מוסברת גם בצמיחה המשמעותית של ה-DGSE מאז תחילת המאה: תקציבו (880 מיליון אירו) הוכפל מאז 2006, בעוד שצוות העובדים שלו (7100 סוכנים) ימשיך לגדול עד 2025 ולעלות על 8000 לעומת 6000 ב-2008. על כך יש להוסיף את ה-Service Action, בסדר גודל של אלף.

״גידול זה במשאבים הועיל רבות למחלקה הטכנית, המיישמת מערכות יירוט תקשורת ומבצעת פעולות התקפיות במרחב הקיברנטי. מומחים מבטיחים שה-DT עשתה לאחרונה התקדמות עצומה, עם התפתחותן של טכנולוגיות חדשות, המספקות כעת זרימה "ניכרת" של נתונים. כל הבעיה היא אם כן למיין ולנתח אותם, בזה יש להביע תודה לבינה מלאכותית״, נכתב בפרסום. 

קנאה בתוך קהילת המודיעין

בתוך קהילת המודיעין הצרפתית, ה-DGSE הוא המוביל בתחום הטכני, הגורם לקנאה ולמתחים מול ארגונים אחרים. בצבא הצרפתי הפצירו קולות רבים לחתוך את ה-DGSE לשניים, על ידי הפיכת הדירקטוריון הטכני לסוכנות ״על״ עצמאית, בשירות כלל שירותי המודיעין הצרפתיים, בפרט ה-DRM (דירקטוריון המודיעין הצבאי). 

למרות שתדלנות חזקה, הם לא הצליחו וה-DGSE ישאר שלם ויעבור לתוך המטה החדש שלו ב-Fort neuf de Vincennes מספר 94 ב-2028. המטה הנוכחי ב-Boulevard Mortier, פריז,  הוא קטן מדי ולא נוח. העבודות יחלו לאחר האולימפיאדה וצפויות לעלות יותר ממיליארד יורו.

מבחינה פנימית, ה-DGSE מטפח את השורשים ההיסטוריים שלו שחוזרים ל-Bureau central de renseignement et d’action שנוצר על ידי הגנרל דה גול. ״המנהל הנוכחי של DGSE, השגריר ברנרד אמי, קשור מאוד למסורת הזו, כפי שהוא נזכר לאחרונה בנוכחות שר הכוחות המזוינים סבסטיאן לקורנו. מעתה ואילך, כל קידום חדש של סוכנים יישא את שמו של חבר לשעבר בשירות. השנה, זה של ז'אן קלוד קאמורס. נפצע ונעצר ב-1943 על ידי הגסטפו ושגופתו מעולם לא נמצאה", נכתב בדיווח. 

עוד מוסיפים בפרסום כי למרות הרפורמה ״לא צפוי כי ברנרד אמי יעזוב את תפקידו בקרוב.״ 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית