מלחמות קבלני משרד ההגנה האמריקאי סביב פרויקטי סייבר

בוז אלן המילטון, קבלן הביטחון ה-22 בגודלו בארה"ב, רוצה לקנות את חברת הסייבר EverWatch שמטפלת בפרויקט סייבר ב-NSA | רשות התחרות בארה״ב לקחה את התהליך לבית משפט 

bigstock

בוז אלן המילטון, קבלן הביטחון ה-22 בגודלו בארה"ב לפי דירוג הכנסות של Defense News, אמרה שעליה לקנות את חברת הסייבר EverWatch כדי להתחרות עם יריבות גדולות יותר כמו לוקהיד מרטין וריית'און טכנולוגיות. כך לפי פרסום של c4isrnet.  

בתביעה לבית המשפט הקשורה לתביעת הגבלים עסקיים של משרד המשפטים האמריקני, המבקשת לחסום את המיזוג, אמרה בוז אלן שהיא זיהתה 14 הזדמנויות לזכות בחוזים ממשלתיים עם EverWatch, ששירותיה משמשים את סוכנויות הביון וההגנה.

משרד המשפטים טוען כי השילוב יסכן את התחרות בשוק, יפגע במשלמי המסים ובשירותים המסופקים לסוכנות לביטחון לאומי (NSA). המיזוג, אמרה הממשלה בתלונתה בחודש יוני האחרון, יסכן במיוחד חוזה מודיעין אותות וסימולציה המכונה Optimal Decision. בוז אלן ו-EverWatch נחשבים למתמודדים הרציניים היחידים, כלומר מיזוג ייצור מונופול, טען הממשל. 

עורכי הדין של בוז אלן אמרו לבית המשפט שהמיזוג למעשה יעורר תחרות. "הנרטיב של הממשלה לא רק לא מדויק - הוא לא הגיוני", אמרו עורכי הדין במסמכים שהוגשו ב-1 באוגוסט לבית המשפט הפדרלי במרילנד. "כעניין של מתמטיקה בסיסית, הטענה של הממשלה שהעסקה המוצעת היא 'תכנית לרכישת תחרות׳, מוזרה".

14 חוזי הרכש הפוטנציאלים שווים "מיליארדי דולרים" והם הכוח המניע מאחורי העסקה המוצעת. פרויקט Optimal Decision הוא אחד החוזים הקטנים מתוכם, כך לדברי בוז אלן. 

EverWatch, בבעלות חברת ההשקעות Enlightenment Capital ממרילנד, מספקת בינה מלאכותית, יכולות ענן, מדע נתונים, ניתוח איומי פנים ומוצרים וטכנולוגיות אחרות. היא קטנה יותר מבוז אלן, המעסיקה כ-30,000 עובדים. 

לוקהיד וריית'און נמצאות במקומות 1 ו-2, בהתאמה, ברשימת הכנסות קבלני הביטחון של Defense News. לוקהיד רשמה כ-64.5 מיליארד דולר בהכנסות ביטחוניות ב-2021; ריית'און, 41.9 מיליארד דולר. בוז אלן, 5.5 מיליארד דולר. 

״משרד ההגנה תלוי בקומץ חברות״

הדיונים כעת סביב הרכישה של EverWatch על ידי בוז אלן מגיעים על רקע התגבשות (קונסילידציה) במגזר הביטחוני בארה״ב במהלך שלושת העשורים האחרונים. הליך המאלץ את הפנטגון להסתמך על פחות ופחות קבלנים, כך לפי דו"ח של הבית הלבן שפורסם בפברואר האחרון. ההסתמכות של הפנטגון על מקור אחד או מספר קטן של ספקים לכל פרויקט, כדי למלא את הצרכים של הצבא, מסוכנת, קובע הדו״ח. 

״הדו"ח מציין כי גיבוש קיצוני במגזר הביטחוני הפחית את התחרות והגביר את הסיכונים הביטחוניים הלאומיים. מאז שנות ה-90, מספר הקבלנים הראשיים בתחום התעופה והחלל והביטחון הצטמצם מ-51 ל-5 בלבד״, על פי הדו״ח. 

״אותו דפוס התרחש בכל קטגוריות של מערכות נשק מרכזיות: למשל, כיום, 90% מהטילים מגיעים משלושה מקורות. איחוד כזה משאיר את משרד ההגנה תלוי יותר ויותר בקומץ חברות ליכולות הגנה קריטיות. זה גם פוגע במשלמי המסים, שכן חברות כבר לא מרגישות את הלחץ התחרותי לחדש או לבצע ברמה הגבוהה ביותר כדי לזכות בחוזים.״

בוז אלן ו-EverWatch, שניהם ממוקמים בווירג'יניה, דחו את האשמות ההגבלים העסקיים. דובר החברה אמר ביוני האחרון ל-C4ISRNET שהעסקה "תפגיש בין שתי חברות עם יכולות משלימות" ונשבע "להגן במרץ" מפני "כל האשמה להתנהגות אנטי-תחרותית".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית