ניסוי: מטוס התובלה C-130 הרקולס יטוס עם תוכנת הפעלה אוטונומית  

תוכנת הפעלה אוטונומית ממלאת את מקומו של טייס המשנה | המטרה הרחוקה יותר היא הפעלת מטוסי תובלה באופן אוטונומי לחלוטין | הסיבה: מחסור בטייסים 

U.S. Air Force photo by Senior Airman Stephanie Serrano

חיל האוויר של ארה"ב בוחן אפשרות של הטסת מטוס התובלה הרקולס C-130J על ידי טייס אחד, קברניט, כאשר תוכנת הפעלה אוטונומית ממלאת את מקומו של טייס המשנה. הסיבה: מחסור עולמי בטייסים ומגמה להקטין את מספר אנשי הצוות.

את הניסויים עורך חיל האוויר בשת"פ עם מעבדות מרלין, המתמחות במערכות אוטונומיות. מטוסי C-130 ו-C-130J ('קרנף' ו'נחשון' בחיל האוויר) מיוצרים בלוקהיד מרטין.

מתיו ג'ורג', מנכ"ל מעבדות מרלין, הסביר כי בודקים אפשרות שטייס אוטומטי-אוטונומי מבוסס בינה מלאכותית ישמש כטייס במטוס התובלה, ידע להטיס את המטוס ולקיים קשר עם הקברניט, שיהיה טייס בן אנוש.

המטרה הרחוקה יותר היא הפעלת מטוסי תובלה באופן אוטונומי לחלוטין, ללא טייסים כלל. לשם כך כבר בוצעו טיסות ניסוי של מסוק בלק הוק ('ינשוף' בחיל האוויר) שטס ללא טייסים, המריא, נחת וביצע תמרונים. 

מטוס התובלה הוותיק הרקולס נבחר לניסוי כיוון שלדעת מומחי חיל האוויר זו הפלטפורמה המתאימה לניסוי בטיסה אוטונומית, להפעלת קוקפיט אוטונומי למחצה, בשלב הראשון.

המחסור בטייסים הוא תופעה עולמית בתעופה המסחרית והצבאית. חברת יונייטד איירליינס משקיעה 100 מיליון דולר בהקמת מרכז הדרכה גדול להכשרת טייסים, ומקווה לשכור 10 אלפים טייסים חדשים עד שנת 2030. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית