דיווח: רוסיה גונבת זהב מסודאן על מנת לממן את המלחמה באוקראינה

רוב המקורות של CNN טוענים שכ-90% מתוצרת הזהב של סודן מוברחים החוצה. אם זה נכון, מדובר בהיקף כספי המוערך עד כה בכ-13.4 מיליארד דולר

https://www.fbi.gov/wanted/counterintelligence/yevgeniy-viktorovich-prigozhin/yevgeniy-vicktorovich-prigozhin3.pdf

רוסיה גונבת זהב מסודאן על מנת לממן את המלחמה באוקראינה, כך מדווחת רשת החדשות CNN. גניבת הזהב מסודאן, החלה למעשה כבר ב- 2014 והתגברה ביתר שאת ימים מספר לאחר המלחמה באוקראינה, בעת שרוסיה שלחה מטוס מטען לשדה התעופה בחרטום. 

שטר המטען של המטוס המסתורי הצביע על כך שבבטנו הוא נושא עוגיות. מנהלי שדה התעופה בחרטום שביקשו לבדוק את תכולת המטוס ספגו איומים כי הם צפויים להסתבך עם גורמי הממשל (הפרו רוסי) בסודאן. אך למרות זאת הם החליטו בצעד נועז לבדוק את תכולתו ומצאו כי בקופסאות העוגיות שנערמו בבטן המטוס נשמרו מטילי זהב. 

ה- CNN  דיווח כי התגלו לפחות 16 טיסות בהן הוצא ככל הנראה זהב מסודאן לרוסיה. סודאן נחשבת למדינה השלישית בגודלה באפריקה בהפקת וייצוא זהב. 

התחקיר מגלה כי ככל הנראה הרוסים קשרו קשר עם האליטה הצבאית של סודאן עוד ב- 2014 לאחר המלחמה הראשונה באוקראינה. באמצעות קשר עם גנרלים מצבא סודאן הועברו מתחת לאפם של השלטונות מטילי זהב בשווי של מילארדי דולרים.

הגנרלים הסודאנים מפעילים את בעלי המכרות במדינה, המובילים את הזהב הלא מעובד באמצעות חמורים וסוסים בדרכים צדדיות על מנת לחמוק מרשויות החוק במדינה. הזהב עובר אל מפעל עיבוד בסמוך לחרטום, המכונה על ידי המקומים "המפעל הרוסי". מפעל זה, עליו מתנוסס דגל רוסיה ומוצבים בו שומרים רוסים, מעבד את הזהב ומוציא משם מטילים. 

על פי התחקיר, כ- 90% מכלל הזהב במדינה מועבר לידי הרוסים מאז 2014 (מוערך בכ- 13.5 מיליארד דולר). הערכה היא כי רק ב- 2021 הועברו לידי רוסיה 32.7 טון של זהב מסודאן (השווים כשני מיליארד דולר). 

כמובן, שבכירי הצבא הסודאני מקבלים את שכרם בנדיבות מהרוסים, אך מעבר לכך הם קיבלו את תמיכת רוסיה בהפיכה הצבאית במדינה ב- 2021 ונשארו נאמנים לכסף ולתמיכה הרוסית. 

כמו במקרים אחרים, בהם רוסיה אינה עומדת בקשר ישיר עם גורמי פשיעה וטרור להשגת מטרותיה, גם פה מי שפעל בחזית מול הגנרלים הסודאנים הוא האוליגרך הרוסי יבגני פריגוזין, חבר קרוב של הנשיא הרוסי, ולאדימיר פוטין. 

פריגוזין בן ה- 61, הוא אליגורך השולט על רשת אפלה של חברות, ביניהן קבוצת ואגנר, קבוצה המפעילה שכירי חרב במקומות שונים בעולם – סוריה, לוב, סודאן, אוקראינה ובמקומות אחרים בעולם. קבוצת ואגנר מוציאה לאור מבצעי קומנדו אזרחיים, כולל חיסולים, שהממשל הרוסי אינו רוצה שיהיו שייכים לו ישירות במידה ויתגלו. 

פריגוזין הכחיש בעבר כל קשר לקבוצת ואגנר. 

בסודאן פעיל פריגוזין חברה, עליה מוטלים סנקציות אמריקאיות – Meroe Gold, חברת בת של החברה M-Invest. חברה זו עוסקת בהוצאת זהב מסודאן תמורת אספקת תחמושת, נשק והכשרה לגנרלים של צבא סודאן.

על פי תחקיר ה- CNN בכירים מקבוצת ואגנר נצפו משתתפים בפעולות להוצאת הזהב של חברת Meroe Gold בסודאן. חברת Meroe Gold מפעילה חברת בת מקומית, Al-Solag, שגם כנגדה יש סנקציות אמריקאיות, דרכה מקבלים הגנרלים הסודאנים את ההטבות הכספיות שלהם. 

חברת Meroe Gold פועלת לא רק בסודאן אלא גם במדינות אפריקאיות נוספות, בחיפוש אחר אוצרות טבע, אשר יסייעו למימוש שאיפותיו המדיניות, הצבאיות והאישיות של פוטין. 

הזהב המוצא מתוך סודאן עובר באמצעות טיסות אל שדה התעופה הצבאי הרוסי בלאקטיה שבסוריה. דרך נוספת להוצאת הזהב היא באמצעות שינוע יבשתי אל הרפובליקה המרכז-אפריקאית, שם קבוצת ואנגר שולטת ביד רמה בגורמי השלטון. משני אתרים אלו מוטס הזהב אל מוסקבה באמצעות מטוסים צבאיים רוסים. 

ב- 2021 פרסם הארגון למניעת שחיתות הסודאנית את סוגיית הברחת הזהב מתוך המדינה, החברות בסודאן המסייעות לכך ואף פרסם את דבר מעורבותם של הגנרלים.

כחודש לאחר פרסום הדו"ח של הארגון, באוקטובר 2021, החלה במדינה הפיכה צבאית, ובסיוע רוסי השתלטו הגנרלים על המדינה, ובראשם Abdel Fattah al-Burhan השליט הצבאי של המדינה והגנרל Mohamed Hamdan Dagalo, ראש כוחות הסיוע המהיר, Rapid Support Forces.

שניהם אגב מואשמים בפשעים כנגד האנושות שביצעו במהלך המאורעות בדרפור שהחלו ב- 2003. 

מיד לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה בשלהי אפריל 2022, טס Dagalo למוסקבה לפגוש את פוטין ולדון בהגברת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות. הזהב המגיע מסודאן מסייע לרוסים למממן את הוצאות המלחמה שלהם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית