אזרח רוסי הלבין כספים בקריפטו עבור גורמי פשיעה בסייבר - והוסגר לארה״ב 

אלכסנדר ויניק, בשנות ה-40 לחייו, ניהל בורסת מטבעות קריפטוגרפיים פלילית בשם BTC-e, שהלבינה כספים בפשעים כמו פריצות מחשבים ואירועי פריצה, הונאות תוכנות כופר, תוכניות גניבת זהות ושחיתות ציבורית. הוא הוסגר מיוון לארה״ב 

אזרח רוסי הלבין כספים בקריפטו עבור גורמי פשיעה בסייבר - והוסגר לארה״ב 

Photo by Nicolas Economou/NurPhoto

אזרח רוסי שהואשם בניהול בורסת מטבעות קריפטוגרפיים בהיקף של כ-4 מיליארדי דולרים שהרוויחה לכאורה מתכניות פריצה וסחיטה שונות, הוסגר מיוון ונמצא בדרכו לארה"ב, לפי עורך דינו של החשוד.

אלכסנדר ויניק, בשנות ה-40 המוקדמות לחייו, מואשם בהפעלת בורסת מטבעות קריפטוגרפיים הידועה בשם BTC-e שלכאורה עשתה עסקים עם כנופיות תוכנות כופר, סוחרי סמים וגנבי זהות, לפי משרד המשפטים האמריקאי. 

הוא עומד בפני אישומים בבית המשפט המחוזי בצפון ארה"ב של קליפורניה של הלבנת הון והפעלת עסק ללא רישיון לשירותי כספים בארה"ב, בין היתר. הסגרתו של ויניק היא ניצחון משמעותי עבור גורמי אכיפת החוק בארה"ב, שהיו במאבק הסגרה עם רוסיה על מנת להשיג משמורת על ויניק.

"אחרי יותר מחמש שנים של התדיינות משפטית, האזרח הרוסי אלכסנדר וויניק הוסגר לארצות הברית כדי לתת דין וחשבון על הפעלת BTC-e, בורסת מטבעות קריפטוגרפיים פליליים, שהלבינה יותר מ-4 מיליארד דולר מהתמורה הפלילית", אמר עוזר התובע הכללי. קנת א. פוליט, ג'וניור מהמחלקה הפלילית של משרד המשפטים האמריקאי. 

"הסגרה זו ממחישה את מחויבותו של המחלקה לחקור ולפרק פעילות סייבר בלתי חוקית. משרד המשפטים מודה לממשלת יוון, ובמיוחד למשרד המשפטים, על כל מאמציהם להבטחת העברתו של הנאשם לארה"ב".

אלכסנדר ויניק, בן 42, אזרח רוסי, הואשם בכתב אישום בן 21 סעיפים בינואר 2017. ויניק נלקח למעצר ביוון ביולי 2017 לבקשת ארצות הברית. כתב האישום טוען ש-BTC-e איפשרה עסקאות עבור פושעי סייבר ברחבי העולם וקיבלה רווחים פליליים ממספר רב של פריצות מחשבים ואירועי פריצה, הונאות תוכנות כופר, תוכניות גניבת זהות, פקידי ציבור מושחתים והפצה של סמים. 

החברה שימשה כדי להקל על פשעים החל מפריצת מחשבים, להונאה, גניבת זהות, תוכניות הונאה להחזרי מס, שחיתות ציבורית וסחר בסמים. החקירה העלתה כי BTC-e קיבלה ביטקוין בשווי של יותר מ-4 מיליארד דולר במהלך פעילותה.

למרות עשיית עסקים משמעותיים בארה"ב, כתב האישום טוען ש-BTC-e לא הייתה רשומה כעסק לשירותי כספים במשרד האוצר האמריקאי, לא היה לה תהליך איסור הלבנת הון, שום מערכת ל"הכר את הלקוח שלך" - אימות KYC ולא תוכנית נגד הלבנת הון כנדרש בחוק הפדרלי.

אולי יעניין אותך גם