תם הסבב: מבצע ״עלות השחר״ הגיע לסיומו

הפסקת אש בתוקף מאמש. רקטות ותקיפות חיל האוויר עד הרגע האחרון. הסתיים עוד סבב, ללא התקדמות לפתרון בעיית עזה. הישגים לצה"ל, לפיקוד, לכיפת ברזל ולמודיעין

תם הסבב: מבצע ״עלות השחר״ הגיע לסיומו

צילום: אלעד מלכה - לע״מ 

אמש בשעה 23.30 הסתיים מבצע 'עלות השחר', למעט כמה שיגורים מעזה, יירוטים ותקיפות של חיל האוויר דקות אחרי שעת כניסת הפסקת האש. אקורדים אחרונים, מכות סיום של הסבב.

מדינת ישראל אמרה כי התמורה להפסקת האש היא הפסקת אש. הפסקת אש הושגה בתיווך מצרי פעיל בתום שבוע, שלושה ימי 'המתנה' והכנות ושלושה ימי קרב. בנק המטרות של צה"ל הצטמצם. צה"ל הוכיח לג'יהאד המוסלמי, וגם לחמאס, שמחירי ה'סבבים' מאמירים. הפעם איבד ארגון טרור השני בחשיבותו בעזה את שני המפקדים הצבאיים הבכירים שלו ועשרות קרבנות בנפש, כולל ילדים, והרס רב. 

הישג חשוב למבצע 'עלות השחר': לא היו נפגעים בקרב תושבי ישראל, למעט נפגעי חרדה ופצועים קל, למרות שלושה ימים של מאות רקטות וטילים ששוגרו לעשרות מטרות העוטף ועד ירושלים וחוף תל אביב. נזקים חומריים היו גם היו. צה"ל הוא שיזם את המבצע ותקף ראשון.

אלא שהמבצע, כמו כל קודמיו, לא קידם במילימטר אחד פתרון לבעיה הכמעט-נצחית "ישראל מול רצועת עזה". הפסקת אש איננה קצה קצהו של פתרון לעתיד הרצועה, שארגוני טרור שולטים בשני מיליוני תושביה. מי שמיטיבים להבין הם תושבי העוטף, קיבוצים ומושבים, תושבי שדרות, אשקלון, אשדוד ומאות אלפים ברחבי המדינה ששוב רצו לממ"דים עם ילדים מפוחדים. עבור תושבי העוטף הסתיים אמש עוד סבב, ומתי יבוא הסבב הבא.  

הג'יהאד המוסלמי ירה ושיגר עד הרגע האחרון, וביום השלישי ביתר שאת. מטוסים תקפו מנהרת טרור התקפית במרחיב רפיח. המנהרה לא חצתה את שטח ישראל ונחפרה לביצוע פשיטת הפתעה. 

ניכרו השיפורים שנעשו באחרונה במערכות כיפת ברזל: אחוז ההצלחה הגיע, לדברי צה"ל, ל-95 אחוזים כתוצאה משיפורים באלגוריתמים של המערכות. 

ציון לשבח מגיע במבצע זה לשלוחות  המודיעין של צה"ל ושל השב"כ. מודיעין אנושי ואלקטרוני, האזנות וכטמ"מים ו'רוכב שמים' ומקורות עלומים וצילומים, כל אלו נתנו למחליטים ולמפקדים תמונות מצב מדוייקות. 

בישיבה הקבינט המדיני-ביטחוני בשבת בלילה נמסר לשרים שרוב המטרות הושגו, וכי הג'יהאד ספג מכה קשה. ראש השב"כ רונן בר המליץ לקבינט שיש לחתור לסיום המבצע, ואילו ראש המטה לביטחון לאומי איל חולתא אמר שהיעד הוא לגרום לחמאס ללחוץ על הג'יהאד להפסיק את האש. 

התרעות 'צבע אדום' נשמעו אתמול בכל רחבי הארץ, בנתיב העשרה, באשקלון דרום ובחוף הים, בשדרות, בשער הנגב, בניר עם ובנחל עוז.  דובר הזרוע הצבאית של הג'יהאד התרברב: "הראינו חלק קטן ממה שהוכן בזרוע הצבאית", וקרא לפלשתינים בגדה ולערביי ישראל להצטרף למה שכינה "מערכת אחדות הגזרות".

חיל האוויר השתמש במבצע 'עלות השחר' במיטב סוגי החימוש הייעודיים, על פי טיב המטרות, בשני דגמים של  מטוסי קרב ומסק"רים, שהמריאו לתקיפת המטרות בעזה. 

מטוס הקרב שנושא בחלק נכבד ממשימות תקיפת מטרות קרקע הוא F-15 (בואינג) בשני דגמים 'בז' והדגם המתקדם 'רעם' F-15I. על פי אתר חיל האוויר, מטוס 'רעם' מצוייד בתותח 20 מ"מ בעל ששה קנים בשורש הכנף, טילי אוויר-אוויר פיתון 3 ופיתון 4 תוצרת רפאל וכן טילים אמריקניים סיידוויינדר וספארו.

כמו כן, נושא טילי אוויר-קרקע ופצצות מונחות JDAM. במבצע 'עופרת יצוקה' נשאו מטוסי F-15I פצצות 'ברד כבד' ממשפחת פצצות 'ברד' של רפאל, פצצות המסוגלות לחדור בטון מזויין. 

מטוסי F-16I 'ברק' והדגם המתקדם 'סופה' F-16I (לוקהיד מרטין). מטוסי 'סופה' נושאים פצצות מצרר נגד טנקים, פצצות חכמות, טילי שיוט, טילים נגד כלי שיט וטילי אוויר-אוויר מונחי חום תוצרת רפאל פיתון 4 ופיתון 5, וכן טילי אוויר-אוויר תוצרת ארה"ב ופצצות JDAM. המטוסים מצויידים בפוד לייטנינג לאיתור ורכישת מטרות ופוד לנטירן לניווט. 

מסוקי הקרב אפאצ'י (בואינג) 'פתן' והדגם המתקדם 'שרף' חמושים בתותח חד-קני 30 מ"מ M230 עם 1,200 פגזים, 16 טילי טילי אוויר-קרקע מסוג הלפייר, ארבע כוורות רקטות לא מונחות ומכלי דלק נתיקים. 

אולי יעניין אותך גם