דיווח ברוסיה: בכיר בתכנית הפיתוח של טילים שגא-קוליים מואשם בבגידה

הבכיר שנעצר, אנדריי שיפליוק, עומד בראש מעבדת הפיתוח במכון המחקר Novosibirsk Institute of Theoretical and Applied Mechanics | לפני כחודש נעצר בכיר נוסף בתכנית | ביולי האחרון מת ממחלה מדען רוסי שעסק בלייזרים, לאחר שנחשד בריגול 

לאחרונה דיווחנו פה על ההתקדמות הרוסית בפיתוח טילי שיוט וטילים בליסטיים שגא-קוליים. בשבוע האחרון, נעצר בביתו אחד מראשי התוכנית לפיתוח טילים שגא קוליים, בחשד לבגידה. ככל הידוע, הבכיר נכלא בכלא במוסקבה.

התוכנית לפיתוח טילים שגא-קוליים, טילים בעלי יכולת מעוף במהירות של כתשעה מאך, היא תוכנית הדגל של פוטין, ובמסגרתה מפותחים טילים לשיגור מפלטפורמות ימיות.

רוסיה, המשתפת פעולה בנושא עם הודו, מתקדמת מאד בתוכניות פיתוח אלו, ואף בחודש האחרון הכריז פוטין, כי במהלך השנה הקרובה ייכנסו שני טילים שגא-קוליים למבצעיות מלאה, לאחר שבוצע ירי טיל מדגם זירקון במהלך מאי האחרון, לטווח של כ- 1000 ק"מ, על ידי אוניית קרב מהצי הצפוני. 

הבכיר שנעצר, אנדריי שיפליוק, עומד בראש מעבדת הפיתוח במכון המחקר Novosibirsk Institute of Theoretical and Applied Mechanics. שיפליוק עומד בראש המעבדה בשנים האחרונות והוא האחראי לתיאום פיתוח הטילים בתוכנית.

סוכנות הידיעות הרוסית, TASS, אשר דיווחה על מעצר הבכיר, דיווחה לפני כחודש על מעצר נוסף של בכיר בתוכנית, גם הוא באשמת בגידה במולדת, והעברת סודות הפיתוח והטכנולוגיות של הטילים. סוכנות הידיעות ציטטה בכיר משירות הביטחון הכללי הרוסי, ה- FSB, לפיו שני המדענים העבירו טכנולוגיות שגא-קוליות לידי גורמים לא מורשים. 

במהלך שני העשורים האחרונים הואשמו מספר מדענים רוסים בבגידה ובהעברת סודות טכנולוגיים לידי גורמים זרים. מבקרי הקרמלין טוענים שה- FSB לוקה בפרנויה חסרת ביסוס. ביולי האחרון מצא את מותו ממחלת סרטן קשה דוקטור לפיזיקה, המתמחה בלייזרים רבי עוצמה, ממכון Novosibirsk, זמן לא רב לאחר שנעצר בחשד כי ריגל עבור המודיעין הסיני. 

העולם נמצא במירוץ חימוש לפיתוח טילים שגא-קוליים. הרוסים והסינים משיגים את העולם המערבי, ובמיוחד את ארצות הברית בתחום זה. מירוץ זה והאתגרים הטכנולוגיים שבפיתוח טכנולוגיה זו, מביאה את מיטב ארגוני המודיעין לביצוע מבצעי איסוף, שמטרתם השגת המידע הטכנולוגי שיאפשר להם לצמצם את פערי הידע ולהגיע ליכולת מבצעית. 

כחלק ממאמצי איסוף המידע הטכנולוגי, מבצעים ארגוני המודיעין תקיפות סייבר, המעלים יחסית חרס, לאור העובדה שהמידע הרגיש באמת נמצא ברשתות סגורות ללא גישה לאינטרנט.

כך, שהדובדבן שבקצפת, המאפשר להגיע למידע הרגיש באמת, הוא הפעלה של אמצעי האיסוף העתיק ביותר – המודיעין האנושי, היומינט. סביר להניח שארגוני המודיעין של ארה"ב, צרפת, איראן, סין ועוד, פועלים לאיתור סוכנים פוטנציאליים ולגיוסם, להשגת המידע החיוני. 

בעת הזו, העולם מצוי במירוץ חימוש שלא נראה כדוגמתו מאז המלחמה הקרה. למירוץ החימוש מספר מוקדים – מזרח אירופה, ים סין הדרומי, המפרץ הפרסי והים הערבי, והמזרח התיכון. מירוץ החימוש מתבסס בעיקר על פיתוח והשגה של טכנולוגיות מתקדמות במגוון תחומים – טילאות, מכ"מים, אינטלגנציה מלאכותית, סנסורים, תקשורת מתקדמת, סייבר ועוד. 

ישראל היא אחת מהמדינות המתקדמות בעולם בתחומים אלו. מערכת הביטחון והתעשיות הביטחוניות נדרשים בימים אלו להיות ערניים יותר ויותר לכל ניסיונות של הקמת מגע עם אנשיהן.