בטיחות בנפיצים: צה״ל החליט להצמד למדריכים בינלאומיים - אינו כפוף למדריך משרד הביטחון 

משרד הביטחון ישאר אחראי לפקח על חמישה מפעלים ביטחוניים. צה״ל פועל לפי מדריכים בינלאומיים ושאר המפעלים בארץ שעוסקים בנפיצים מפוקחים על ידי משרד העבודה 

אילוסטרציה | תמונה: דובר צה״ל 

בימים האחרונים הפיץ משרד הביטחון מדריך בטיחות נפיצים בגרסה חדשה. מדובר במדריך שנכתב על ידי המשרד, בהשראת מדריך אמריקאי, אך עם שינויים נרחבים, כך שהוא למעשה מדריך ישראלי. על פי דיון שנערך בכנסת, וועדת חוץ וביטחון, לפני מספר חודשים, המדריך הזה רלוונטי רק לחמישה מפעלים ביטחוניים בארץ. עליהם מפקח המשרד. 

אולם, שאלת כפיפות צה״ל עדיין נשארה באוויר. ובכן, פניתי לצה״ל לברר וקיבלתי תשובה כי צה״ל פועל על פי מדריכים אמריקאים ושל האו״ם, עם התאמות נדרשות לצבא. והוא אינו כפוף למדריך בטיחות הנפיצים של משרד הביטחון. 

״בתחום הבטיחות בנפיצים, בצה''ל קיימת רגולציה באמצעות פקודת הרמטכ''ל והוראות קצין הטכנולוגיה והאחזקה הראשית״, כותבים בתגובת דובר צה״ל. ״הרגולציה בצה''ל בתחום בטיחות בנפיצים מבוססת על תקני משרד ההגנה האמריקאי (DoD), המשמשים גם את צבא ארה''ב, אך גם על תקנים נוספים (תקני NATO, הספר הכתום של האו''ם וכו').

״ההנחיות לבטיחות בנפיצים בצה''ל נגזרות מתקנים אלו, כולל התאמה למאפיינים הייחודיים של צה''ל. המדריך של משרד הבטחון הינו נגזרת ממדריך אמריקאי לבטיחות של מפעלי ייצור חומרי נפץ.״ שאלתי פעמיים, האם צה״ל כפוף באופן כלשהו למדריך של משרד הביטחון. ענו לי בצה״ל שלא. אין כפיפות. 

״כיום יש רק חמש חברות (שלחלקן יש מספר מפעלים) שהוכרזו כ"מפעל חומרי נפץ ביטחוני" והם: התעשייה האווירית, רפאל, אלביט, תומר ואיסורד״, כותב דני קרוננברג במאמר על המדריך החדש של המשרד

״בגלל שבכותרת "מדריך משרד הביטחון לבטיחות נפיצים" נכתב בפירוש שהוא מיועד למפעלי חומרי נפץ ביטחוניים, ניתן להסיק כי מדריך זה לא נועד לשימוש יחידות צה"ל (וארגונים ביטחוניים נוספים).

״ייתכן שעדיין יש מחלוקת בעניין זה, אך בצה"ל יש מומחי נפיצים מהשורה הראשונה, אשר מבצעים רגולציה עצמית ומנחים את כלל העוסקים בנפיצים בצה"ל.  לעומת זאת נמסר לי שכל החטיבה לבטיחות בנפיצים במשרד הביטחון מורכבת מעובד אחד בלבד.״

ובכן, כאמור, צה״ל אינו תלוי במדריך של משרד הביטחון. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית