״סליחה, מועדון ספייק כבר יש לך?״

לפני כמה שבועות התקיים בלטביה כנס ייחודי: כנס חברי מועדון לקוחות משתמשי טילי SPIKE. כנס שנתי בנוכחות נציגי נאט"ו, שיועד להחליף דעות וידע מקצועיים. רומן פלריה, סגן לשיווק במנהלת נשק טקטי מדויק ברפאל מספר על האירוע. מיוחד

״סליחה, מועדון ספייק כבר יש לך?״

טיל הספייק. צילום: רפאל 

לפני כמה שבועות התקיים בלטביה כנס ייחודי: כנס חברי מועדון לקוחות משתמשי טילי SPIKE. כנס שנתי בנוכחות נציגי נאט"ו, שיועד להחליף דעות וידע מקצועיים. 19 מדינות חברות במועדון המשתמשים הזה השתתפו בכנס, כולן מצויידות בטילי 'ספייק' תוצרת רפאל.

השתתף בכנס בלטביה רומן פלריה, סגן לשיווק במנהלת נשק טקטי מדויק ברפאל. הוא ועמיתיו הציגו בפני משתתפי הכנס את הסחורה הטרייה – טילים מהמשפחה מבית רפאל, ביניהם טילי 'תמוז', 'גיל'- 2 ו'מעוז'. 

רומן פלריה מדגיש, בראיון לישראל דיפנס, כי החידוש בכנס בלטביה היה שישראל הציגה לנציגים מצבאות עולם רבים את הטיל הראשון בעל תכונות הדור השישי, המבוסס על דרישות מבצעיות עדכניות גם של צבאות זרים וגם של צה"ל: SPIKE NLOS 6 GEN, הוא ה'תמוז'. 

חברי משפחת טילי 'ספייק' הם טילים אלקטרו-אופטיים תוצרת ישראל. טילי 'ספייק' נמכרו לעשרות מדינות, עד כה כ-39, סופקו בסך הכל קרוב ל-40 אלף טילים, נורו יותר מ-7.000 טילים באימונים ובשדה הקרב במדינות רבות. ברפאל רואים במשפחת טילי 'ספייק' נכס חשוב לחברה.

תחילתו של האח הבכור למשפחת טילי ספייק, טיל 'תמוז', היא בצורך מבצעי בנסיבות קשות: במלחמת יום הכיפורים לחם צה"ל נגד תקיפות מסיביות של חטיבות שריון סוריות ומצריות בחזיתות הצפון והדרום. נוצר צורך מבצעי דחוף. משרד הביטחון הטיל על רפאל למצוא פתרון – ירי מדוייק ללא קו ראייה לטווחים של ששה עד 12 ק"מ. כך הוגדר הדמ"צ אז – יכולת להשמיד טנק מערכה.

רומן פלריה: "רפאל הציעה קונספט שהיה אז חדשני – טיל מצויד במצלמה יום ולילה, הטיל משדר אחורה למפעיל, וכך יכול המפעיל לשלוט בטיל במעופו בכל רגע. בסוף שנות ה-70 זה היה מהפכני, אפילו דמיוני. בצה"ל נכללה משפחת הטילים בחמ"מ, חימוש מדויק מונחה.

"המוצר הראשון שוגר מטנק 'פרא', וזה כבר היה נשק-מנגד STANDOFF. השלב השני נגזר מהראשון – אך שוגר מנגמ"ש M-113 'חפיז'. המערך הזה היה מסווג וסודי. אסור היה לדבר עליו. אפילו נמנעו משיגור הטילים החדשים האלו בפעולות בט"ש כדי לא לחשוף אותו, כיוון שהטיל נוצר כדי לעצור שיירות שריון מאיימות בצפון ובדרום". 

סוללות הטילים השתייכו לחיל התותחנים. בשנים 1982-3 שודרג הטיל 'תמוז' ועבר לאוויר, הותקן על מסוקי 'צפע' ושמו בישראל 'מחצלת'. מיד אחרי כן עברו הטילים לזרוע הים והותקנו על ספינות חיל הים. כך הוקם למעשה מערך נשק טילי, חימוש מדויק, רב-זרועי  יבשה-אוויר-ים.

במשך יותר מארבעים שנה פותחו ברפאל חמישה דגמי טילי 'ספייק' לשימוש בצה"ל וליצוא. ניתן לומר כי בחלוף השנים, עם ההתפתחויות הטכנולוגיות והדרישות המבצעיות השונות, התאפשר לפתח טילים קלים יותר, מתקדמים יותר וקטלניים בביצועיהם.  

כך, למשל, טיל 'גיל', SPIKE LR2, שפותח בעיקר עבור חי"ר. משקלו 13 ק"ג בלבד, טווח 5.5 ק"מ. "טיל קטן אבל קטלני", אומר פלריה: "רק 13 ק"ג ויכול להשמיד טנק". לטילי 'גיל' פותחו דגמים בעלי טוווחים מוגדלים -  SPIKE ER2, כינויו בצה"ל 'פרח בר' והטווח הקרקעי הוא 8 עד 10 ק"מ, ממסוק 16 ק"מ. באוויר מיועד הטיל למסוקים קלים המסוגלים לשאת חימוש קל משקל.

לפני כמה שנים פותח טיל הטאקט, SPIKE SR, קצר-טווח, משוגר כתף, טיל מסוג "שגר ושכח", בעל יחידת הנחייה. מסבירים בחברה כי טיל זה פותח לאור פער בשוק משוגרי הכתף שרפאל השכילה לראותו.

עד אותם ימים משוגרי הכתף היו קלים לתפעול אך ללא יחיד הנחייה, בעלי קטלניות נמוכה והיה קשה לפגוע אתם במטרה נעה. הטאקט שינה את הזירה. המפעיל רוכש מטרה, הטיל משוגר ופוגע בדיוק במטרה. הטאקט קל לתפעול, מסוגל לפגוע במטרה נייחת ו/או במטרה נעה, בעל יכולת השמדת טנק. הטיל נמכר בחו"ל.  

אחד המוצרים החדשים של רפאל הוא טיל 'מעוז', SPIKE FIREFLY, טיל חימוש משוטט, מצויד במצלמת יום ולילה, שוקל פחות משלושה ק"ג, דומה למסוק קטן כיוון שהוא מצויד בשני רוטורים המותקנים זה על גבי זה ומיועד ללחימה אורבנית. 

רומן פלריה: "זה טיל ייחודי ומתקדם. ממלא מגוון משימות לטווח קצר. הנה תרחיש: כוח לוחמים נכנס לרחוב בשטח בנוי. שדה הראייה של הכוח מוגבל. המפקד חייב לדעת מה קורה מעבר לרחוב. כל חלון או דלת עלולים להיות איום.

״'מעוז' משוגר, מצלם בטווח של 500-600 מטרים קדימה, משדר למפקד הכוח מה קורה במרחב לפניו, מזהה  מטרה, עוקב אחריה ולאחר אישור מפעיל תוקף אוטומטית. לטילך יש רש"ק ייעודי בן 400 גרם, יכול לנטרל צלף, יכול לחדור לתוך חלון חשוד. הטיל 'מעוז' הוא קפיצת מדרגה בלחימה לוחם חי"ר בשטח אורבני".

אולי יעניין אותך גם