פרשנות | שוב ראש ממשלה ישראלי רומז על גרעין צבאי 

ראש הממשלה, יאיר לפיד, התייחס ל״יכולות אחרות״ במהלך טקס החלפת ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית. לפיד אינו הראשון שרומז על נשק גרעיני ישראלי. גם נתניהו רמז מספר פעמים על יכולות כאלו. עמימות? כנראה סלקטיבית 

תמונה: חיים צח/ לע"מ

בעוד על פי מקורות זרים יש לישראל גרעין צבאי, בישראל הרשמית יש טאבו סביב דיונים רשמיים בנוגע לשאלה זו. הטאבו הזה קיים עוד מסוף שנות ה-50, עת, על פי מקורות זרים, ישראל הקימה כור לייצור פלוטוניום עבור תכנית גרעין צבאית אותה יזם דוד בן גוריון והוציא לפועל שמעון פרס. 

על פי הפרסומים, ישראל רכשה כור מצרפת והפעילה אותו מתחת לאף של האמריקאים , שידעו, אבל שתקו. אולם, למרות הטאבו התקשורתי בנושא זה עשרות שנים, מידי פעם מגיע ראש ממשלה מכהן וזורק רמזים. כאלו שקשה לטעות בהם. 

האחרון שבהם היה יאיר לפיד שטען, בטקס חילופי מנהל הוועדה לאנרגיה אטומית, לא פחות, שהוועדה אחראית על ״יכולות אחרות״ של ישראל. היות ובישראל לא מייצרים חשמל מגרעין והכור שישראל קיבלה מארה״ב המותקן בשורק משמש למחקר מדעי, עולה השאלה למה משמש הכור בדימונה. באלמינציה פשוטה, ניתן לקשר את המונח ״יכולות אחרות״ שטען לפיד, לתכנית גרעין צבאית. ואת הכור בדימונה לאותה תכנית. 

ואל תתרגשו יתר על המידה. לפיד אינו ראש הממשלה הראשון שזורק רמזים עבים לאוויר. בדצמבר 2016, בטקס אזכרה לדוד בן גוריון, הנחשב לפי פרסומים זרים ליוזם תכנית הגרעין הישראלית, אמר בנימין נתניהו: ״הכוח הצבאי שלנו חייב להיות חזק דיו כדי להדוף כל אויב, או כל אויבים במשותף. הוא חייב להיות מסוגל להעביר את המלחמה לשטחו של האויב, כפי שנעשה כמובן בקדש ואחר כך גם במלחמות אחרות, והוא חייב להיות מסוגל לאיים בהכחדה על כל מי שמאיים להכחיד אותנו.״ 

כוח צבאי המסוגל לאיים בהכחדה. הייחוס של המונח הכחדה לכלי נשק ניתן לפצצת גרעין. אף סוג אמל״ח אחר טרם קיבל את הייחוס ביכולת להשמיד מדינה. 

באוגוסט 2018, כתבתי על הביקור המתוקשר של בנימין נתניהו בכור בדימונה. "מי שמאיים עלינו בכליה, מעמיד עצמו בסכנה דומה", אמר נתניהו באותו טקס. מהי כליה? זו מילה מקבילה להשמדה. שוב, הנשק שלו מייחסים יכולת השמדה, הוא פצצה גרעינית. כאשר ראש ממשלה ישראלי אומר את הדברים האלו, בכור בדימונה, אין הרבה מקום לספק. 

הרמזים העבים של ראשי ממשלה בישראל בדבר קיומו של נשק גרעיני בישראל, נקלטים עד טהרן. שם מבינים למי מיועדים האיומים של נתניהו ועכשיו לפיד. לפי דיווח באתר IranIntl_En, מחוקקים איראנים טענו כי "נבקש מהמנהיג העליון עלי חמינאי לשנות את הפתווה והאסטרטגיה שלו בנוגע לאיסור על ייצור נשק גרעיני אם אויבי הרפובליקה האסלאמית ימשיכו באיומים שלהם״. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית