״מטוס מעולה לתקיפות אוויר-קרקע״

"כשהגיעו המטוסים הראשונים, אנחנו נשמנו F-15. קשה להאמין היום, אבל גרנו בדת"ק, ישנו בדת"ק ואכלנו בו, אנחנו והמכונאים. העיקר לטוס כמה שיותר במטוס הזה", מסביר משה מרום-מלניק, אחד הטייסים הראשונים במטוס

״מטוס מעולה לתקיפות אוויר-קרקע״

תמונה: אתר חיל האוויר

בשבוע שעבר הודיעה חברת בואינג כי בשני מטוסי F-15E החלה התקנת מערכות התרעה ול"א מתקדמות ביותר בעולם, שמיועדות לגלות וליירט איומים אוויריים וקרקעיים ולאפשר להם לצלוח בשלום אזורים רוויי איומים ולחדור עמוק לשטח האויב כדי לתקוף מערכי הגנ"א. 

עדות לכך שהאמריקנים ממשיכים להשקיע משאבים ולפתח טכנולוגיות חדישות עבור מטוס קרב שחגג בשבוע שעבר את יום הולדתו ה-50. לא רק שלא נס לחו, אלא ממשיכים לפתח דגמים חדשים, להשביח ולשפר את מטוס הקרב הוותיק. 

חיל האוויר הישראלי מתקדם בקצב הזה, ובמקביל למטוסי הקרב F-35 ו-F-16 מפעיל מטוסי F-15 'בז' ו'רעם' ונושא עיניו אל הדגמים החדשים שבואינג עוסקת בפיתוחם וייצורם.

נושא מטוס F-15 IA הישראלי החדיש, שעוד אין לו שם עברי, נמצא על הפרק: מקווים שעוד בקיץ הזה תשגר ממשלת ישראל לפרטנרים בארה"ב – חיל האוויר האמריקני ובואינג מכתב בקשה רשמי LOR לתחילת הליכי רכש המטוס. 

צוותים ישראליים עובדים על התצורה הישראלית של המטוס, שיהיו בו מספר רב של מערכות ישראליות, בעיקר בתחומי האביוניקה, האלקטרוניקה והחימוש כחול-לבן. יקח עוד כמה שנים, אבל F-15 חדישים יגיעו.

כמו שהגיעו הראשונים, לפני 46 שנה, וראשוני הטייסים התפעלו: מטוס מופלא. משהו מעולם אחר. לטוס בו זה כאילו לטוס לחלל.

הסיפור התחיל ב-1976

אחד מחלוצי F-15 הוא משה מרום-מלניק, תא"ל מיל, לשעבר מפקד בסיסי נבטים וחצרים, אחד האייסים של החיל ובעל סיפורי הפלות דרמטיות. הטייס הראשון בעולם שהפיל מטוס אויב ב-F-15. 

אצל מלניק זה התחיל מוקדם, הוא מספר לישראל דפנס: "כבר בתחילת שנות ה-70 ראינו F-15 בתמונות, קראנו כתבות ודיווחי טייסים. כטייס פנטום אני סקרן למטוסים חדשים. מדינת ישראל מחליטה לקנות, ואנו נערכים בחיל, טייסים ומכונאים. 

"כשנבחרתי, אחד מחמישה טייסים, לנסוע לארה"ב ללמוד את המטוס שקדתי לקרוא עליו, ללמוד אותו מרחוק. יצאנו באמצע 1976 לבסיס האוויר לוק ליד פניקס, אריזונה ואז ראינו פעם ראשונה מטוס F-15. 

"טיסות ראשונות במטוס דו-מושבי. משהו מעולם אחר. עוצמת המנועים, יכולת התמרון האירובטית, ביצועי קרב אוויר-אוויר. זה לא היה דומה למה שהיכרנו ב'עיט' ו'קורנס'. התאהבנו. עבדנו קשה – קרבות אוויר נגד טייסים אמריקניים, תדלוק אווירי ממטוסי תדלוק".

ב-10 בדצמבר 1976 הגיעו לישראל שלושה מטוסי F-15 הראשונים. הטיסו אותם טייסים אמריקניים על פי הכלל שמטוס עובר לבעלות ממשלת ישראל ברגע שגלגליו נוגעים באדמת הלקוח. הגיעו שלושה ולא ארבעה, כי באחד המטוסים היתה תקלה קלה והוא נשאר באיים האזוריים, שם תדלקו בדרך לישראל. 

את המבנה הוביל פט אמרי, טייס הניסוי הראשי של מקדונל דאגלס, יצרנית המטוס, היום בואינג. הטייס האמריקני ביצע תרגילי אירובטיקה נהדרים מעל ראשיהם של מקבלי הפנים, ביניהם ראש הממשלה יצחק רבין. 

משה מרום מלניק: "לכבוד המטוסים החדשים הוקמה טייסת חדשה, טייסת 133 בתל נוף, ובשנה הראשונה היו בה ארבעה מטוסים בלבד, ועליהם התאמנו, למדנו ולימדנו. למטוסים הראשונים האלו היה סיפור: ניבנו שמונה אבי-טיפוס למטוס. 

״על כל אחד מהם נעשו ניסויים של מערכות שונות - הידראוליקה, אלקטרוניקה, חימוש, סחרורים ועוד. מבין השמונה נקבע שארבעה יסופקו לחיל האוויר הישראלי, וכך היה. כלומר, קיבלנו ארבעה מטוסי פרי-פרודקשן, לפני שלב ייצור, והם היו מטוסים מצויינים, בעיקר בקרבות אוויר.

"כשהגיעו המטוסים הראשונים, אנחנו נשמנו F-15. קשה להאמין היום, אבל גרנו בדת"ק, ישנו בדת"ק ואכלנו בו, אנחנו והמכונאים. העיקר לטוס כמה שיותר במטוס הזה".

לזכותו של משה מלניק רשומות 9.5 הפלות, כולל ההפלה הראשונה בעולם עם מטוס F-15 של מטוס מיג סורי מהדגם החדש מיג-21B. ועוד ראשוניות: זו היתה ב-27 ביוני 1979 הפלה ראשונה של מטוס אויב בעזרת טיל אוויר-אוויר פיתון 3 (חו"ח) תוצרת רפאל. 

מאוחר יותר הטיס מלניק F-15 ברביעייה שטסה מעל מבנה שמונה מטוסי F-16 שתקפו והשמידו את הכור הגרעיני העירקי. הם טסו מעל מבנה התוקפים כדי להגן ולאבטח את מבצע התקיפה.

תפקיד מפתח
סא"ל מיל ר', הוא מוותיקי F-15. את רוב הקריירה שלו כטייס קרב עשה, ועושה עד היום במילואים, בטייסת 106, 'חוד החנית', טייסת 'בז' ותיקה בתל נוף. במקביל משמש ר' כטייס ניסוי במנ"ט, מרכז ניסויי טיסה ופיקד על טייסת ייחודית זו. 

"אני בטייסת 106 משנת 1995. לפני כן טסתי ב'עיט' וזה היה מעבר ממטוס תת-קולי, ללא מכ"ם וללא מבער למטוס שהיו בו כל אלו, ויותר. היופי ב-F-15 הוא שעבר שינויים, שיפורים ושדרוגים. הברזל לא השתנה, אבל הקוקפיט, יכולות התמרון והחימוש עברו מהפכות עצומות. למטוסי 'בז', ובעיקר ל'רעם', יש היום יכולות שמאפשרות להם לבצע את רוב משימות התקיפה האווירית בזירות הדרום והצפון". 

במטוסי F-15 דו-מושביים יש תפקיד מפתח למי שמאייש את התא האחורי, הנווט, אלא שכינוי המקצוע מיושן. במטוס קרב מודרני הנווט אחראי למגוון משימות המטוס למעט הטסתו. כולל הפעלת מערכות נשק, תקשורת וגם הובלה וקבלת החלטות. שם מקצוע מוצלח יותר הוא "מפעיל מערכות".

סא"ל ר', שהוא כאמור גם טייס ניסוי המכיר באופן אינטימי את כל מטוסי הקרב של חיל האוויר, על ההבדלים בין 'בז' ל'רעם': "'רעם' הוא מטוס יותר חדיש, יש בו שיפורים באביוניקה, נושא יותר חימוש עם יותרנקודות תלייה לחימוש. יש לו יכולת טיסה בגובה נמוך בלילה. 

מעולה לתקיפת מטרות קרקע
"כללית, F-15 הוא מטוס אסטרטגי, כלומר טווחי פעולה ארוכים עם כמויות גדולות ומגוונות של חימוש. זה מטוס דו-מנועי, דו-מושבי, רמת שרידות גבוהה. אילו ההחלטה בידי הייתי קונה הרבה מטוסי F-15. כיום מייצרים דגמים חדשים F-15EX ואחרים, וזה די מדהים, כי הצורה החיצונית לא השתנתה מאז שרטטו את המטוס הזה לפני יותר מ-50 שנה עם עיפרון ונייר. כלומר זה כלי טיס מוצלח ביותר".

משה מלניק על F-15 אז והיום: "ביצעו המון קרבות אוויר אמיתיים ובאימונים וברור ש-F-15 מסוגל היה להפיל כל מטוס קרב אחר בזירה. שנית: המטוס הזה גדול בממדיו ותמיד היה מקום להכניס בו מערכות תוצרת התעשיות הביטחוניות הישראליות.

״מטוס עם פוטנציאל גידול הוא יתרון גדול. בימי כטייס קרב אוויר היה הנושא החשוב ביותר. היום אולי פחות רלוונטי, אבל F-15 הוא בעל יכולות לשאת כמות גדולה של מגוון חימושים והוא מעולה לתקיפת מטרות קרקע. 

"עד היום חלק נכבד מהמבצעים הגדולים של חיל האוויר, כולל כאלו שיודעים עליהם ממקורות זרים, הם ביצועי F-15, כולל תקיפת הכור הגרעיני הסורי. אין לי שום ספק בנחיצות של הדגם החדש של F-15.

״'רעם' משופר ומשודרג. השילוב של F-35 מ ו-F-15 הוא שילוב קטלני. המחשבה היא שמטוסי 'אדיר' יפלסו את הדרך בגלל תכונת החמקנות והתחמקות ממכ"ם האויב, יחדרו למערכי האויב ואחריהם יבואו F-15 עם מטעני פצצות, טילים וחימושים בכמויות ובאיכויות גדולות. זה השילוב האווירי הקטלני של ימינו".

בחברת בואינג אומרים על F-15: הוא כמודקוטה - מטוס כזכה בונים פעם במאה שנים. 

אולי יעניין אותך גם

טיל הספייק. צילום: רפאל 

״סליחה, מועדון ספייק כבר יש לך?״

לפני כמה שבועות התקיים בלטביה כנס ייחודי: כנס חברי מועדון לקוחות משתמשי טילי SPIKE. כנס שנתי בנוכחות נציגי נאט"ו, שיועד להחליף דעות וידע מקצועיים. רומן פלריה, סגן לשיווק במנהלת נשק טקטי מדויק ברפאל מספר על האירוע. מיוחד