דיווח: האיחוד האירופאי לא יחקור את הטענות נגד NSO בספרד

לפי פרסומים גלויים, ״ועדת פגסוס״ של האיחוד האירופאי, שביקרה לאחרונה במטה NSO, לא תחקור את הפרשה בספרד. ״עניין ריבוני״, אומרים בוועדה. בנוסף, פרופסורים בספרד יוצאים נגד איכות המחקר שהוביל לפרשה

bigstock

פרשת CatalanGate בספרד, במסגרתה מואשם הביון הספרדי בריגול אחרי פוליטיקאים קטלוניים, שלא כדין, באמצעות כלים של NSO, התחילה בקול תרועה. אולם, לאחר פיטורי ראשת שירות הביון הספרדי כקורבן פוליטי, על מזבח הקואליציה הספרדית, נראה כי גורלה של החקירה לוט בערפל. 

על פי דיווח של ה-elconfidencial, חקירת החשדות בהקשר השימוש בכלי של NSO בספרד, ככל הנראה תסתיים בלא כלום. ״״ועדת פגסוס״ של הפרלמנט האירופי לא תחקור את ספרד על ריגול אחר מנהיגים״, נכתב בפרסום. ״למעשה, זה הגיוני, שכן אין ראיות לריגול בלתי חוקי וממשלת ספרד הודתה שרק 18 פעילים היו נתונים למעקב חוקי.״ 

בפרסום ממאי האחרון, אמרה ראש ה- CNI, סוכנות הביון של ספרד (זו שפוטרה), כי כל ה-18 היו נתונים למעקב על בסיס צווים משפטיים. זאת, בניגוד לפרסומים של סיטיזן לאבס, הגוף שפרסם את המחקר ומוביל את הטענות נגד NSO בעולם. לפיו, כ-65 מנהיגים ספרדים נעקבו על ידי המערכת. 

בפרסום של citizenlab מאפריל השנה, תחת הכותרת ״קטלנגייט״ (טענות המעקב היו אחרי מנהיגים קטלונים), על שם טענות הארגון למעקב אחרי מנהיגים קטלונים בספרד, נאמר כי עשרות מנהיגים ספרדים נעקבו באופן שאינו חוקי על ידי המערכת. כאמור, 65 מנהיגים קבע הארגון. ״לפחות 63 היו ממוקדים או נדבקו בפגסוס, וארבעה אחרים בקנדירו. לפחות שניים היו ממוקדים או נדבקו בשניהם״, כתב הארגון. 

אזכיר כי שימוש בכלים של קנדירו, NSO או כל חברה אחרת בתחום הסייבר ההתקפי, חוקיים לשימוש תחת בקרה משפטית של המדינה הרוכשת ולאחר שקיבלו אישורי ייצוא ממשרד הביטחון הישראלי. 

ועדת פגסוס, לעומת זאת, תחקור מדינות אחרות. נציגיה הגיעו בימים האחרונים לישראל על מנת להפגש, בין היתר, גם עם הנהלת קבוצת NSO. על פי הערכות, הפגישה הסתיימה בביקור נימוסים. הוועדה הגיעה לישראל יותר להשמיע מאשר להישמע. הוועדה צפויה לבקר גם בהונגריה, פולין וארה"ב. 

""קבוצת NSO היא לא הספקית היחידה, אבל בהחלט אחת הגדולות. היא מכרה תוכנות ריגול לארבע עשרה ממשלות באיחוד האירופי, תוך שימוש ברישיונות יצוא שהונפקו על ידי ממשלת ישראל. הביקור הזה נתן לנו תובנות חדשות, כולל בחוסר היעילות של אמצעי ההגנה מפני ניצול לרעה, והוא חיזק את האמונה שלנו שהאיחוד האירופי זקוק לרגולציה הרבה יותר מחמירה של מכירה, רכישה ושימוש בתוכנות ריגול כאלה", נכתב בהודעת סיכום הביקור בישראל של הוועדה. ״מוקדם מדי להסיק מסקנות כלשהן.״  

הביקור בארה״ב של הוועדה האירופאית, אם אכן יתקיים, יגיע לאחר ביקורו של ביידן בארץ. בעקבותיו, צפו דיווחים בישראל כי האמריקאים מנהלים מו״מ עם משרד הביטחון הישראלי להוצאת שתי החברות הישראליות מרשימת הסנקציות של משרד המסחר האמריקאי. טרם ברור כיצד, אם בכלל, ישפיע ביקור הוועדה האירופאית על משרד המסחר האמריקאי. 

דובר הוועדה האירופית הצהיר כי מה שמכונה ״קטלנגייט״ הוא עניין פנימי של ספרד וכי שמירה על הביטחון הלאומי "נשארת באחריות הבלעדית של כל מדינה". הפרשה בספרד מתחילה להזכיר את פרשת פגסוס אצלנו, בישראל. לאחר חודשי חקירה, החקירה העלתה חרס. לא נמצאו שוטרים בישראל שעברו על החוק בשימוש במערכת. 

לאור הפער בין הדיווחים בתקשורת לממצאים בשטח, פנו מספר פרופסורים לאוניברסיטת טונרטו, תחתיה פועל ארגון סיטיזן לאבס, בטענות כלפי איכות המחקר שביצע הארגון בספרד. ״מגוון ניגודי אינטרסים לכאורה (פוליטיים וכלכליים), הכוללים את מחברי הדו"ח והאנשים המשתפים פעולה בעבודת השטח שלו, נותרו ללא מענה״, נכתב במכתב

״הממצאים שדווחו במחקר זה ללא סקירת עמיתים אינם ניתנים לשכפול והכותבים מסרבים לספק דגימות שיאפשרו כל אימות עצמאי רציני.

״בניגוד למה שמציעה הספרות על ניתוח פורנזי (והליכים מדעיים רגילים), פרופ' דיברט טוען למהימנות של 100% של התהליכים האנליטיים שלהם ומסרב לשקול את האפשרות של תוצאות חיוביות כוזבות או שגיאות אחרות. עם זאת, מספר מקורות מסבירים כיצד לייצר תוצאות חיוביות כוזבות.

״יש חוסר שקיפות מאוד חריג בכל הנוגע למתודולוגיה. המחברים מסרבים לדווח מתי, היכן ועל ידי מי בוצעו הניתוחים הפורנזים הדיגיטליים. המחברים מסרבים לדווח על מספר המכשירים שנחקרו או על היחס בין התוצאות החיוביות לכמות המכשירים. לא היו קבוצות ביקורת. 

״הדו"ח אינו מתייחס לאף אחת מההשערות האלטרנטיביות הסבירות האחרות. זה מפתיע איך האפשרות של מעקב על פי חוק, תוצאות שווא או ריגול על ידי השירותים החשאיים של רוסיה, מרוקו או מדינות המערב אפילו לא מוזכרת.

״עבודת השטח תואמה על ידי פעיל תומכי עצמאות, מר אליס קמפו, וכנראה קורבן של ריגול, ללא כל ניסיון מחקר קודם או תואר בהשכלה גבוהה. מחבר זה גם העלה טענות כוזבות לגבי מצב העסקתו ולא היה קשור ל-Citizen Lab במשך רוב תקופת החקירה.

אלו חלק מהטענות העולות במכתב. 

בינתיים, ספרד מנהלת חקירה עצמאית ולפי דיווח ברויטרס, אף שלחה נציגים לישראל לתשאל את מנכ״ל NSO. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית