לבנון השנייה - מזווית חדרי קבלת ההחלטות 

שמעון גולן, אש בלבנון 2006, מודן הוצאה לאור, צה"ל המחלקה להיסטוריה ומשרד הביטחון הוצאה לאור, 2022
 

באדיבות מודן הוצאה לאור

מלחמת לבנון השנייה זכתה מיד עם סיומה ל'מקלחת של צוננים' בציבור (ואף בצבא). רק לאחר שנים ניתן לומר בבטחה כי המלחמה , אף שלא ניזומה ע"י ישראל אלא בתגובה לחטיפת חיילינו, חיזקה את ההרתעה כלפי חזבאללה.

מלחמה זו יותר מכל קודמותיה נחקרה ונלמדה בצה"ל ומחוצה לו בצוותי עבודה צה"ליים, בוועדת חקירה ממשלתית בראשות השופט וינוגרד, בדו"ח מקיף של מבקר המדינה ואף ע"י מועצת העיתונות. כל התהליכים הללו התקיימו סמוך למלחמה, זה יתרונם, אך זו גם מגבלתם, שלא צפו על האירועים בפרספקטיבה רחבה יותר.     

המלחמה זכתה גם לסיקור עיתונאי נרחב ואף לספרים שנכתבו ע"י עיתונאים ואזכור נרחב בספרי ביוגרפיה של מפקדים . ספרו של גולן ייחודי מכל אלה בהיותו נסמך על מקורות ראשוניים וחסויים של המערכת, ומהווה על כן ספר מוסמך כהיסטוריה רשמית של צה"ל. 

מחבר הספר, אל"מ במיל' ד"ר שמעון  גולן, היה משך שנים ראש תחום הרמה האסטרטגית במחלקה להיסטוריה בצה"ל. בספרו על מלחמת לבנון השנייה הוא מציג פירוט מלא (במגבלות מובנות) של קבלת ההחלטות ב-34 ימי המערכה.

הוא חושף את הקורא לרקע למלחמה ולתפיסה המבצעית. הספר בנוי בפרקים על פי שלושה שלבים של המערכה (אגב, היו דיונים במהלך הלחימה אם זו מערכה או מלחמה. בסוף נתקבלה ההחלטה בעקבות משך הלחימה לטובת הגדרתה – מלחמה). 

8 ימים ראשונים של מאמץ התקפי באש; 18 יום של מבצעי תמרון מוגבלים ו-8 ימים אחרונים של הרחבת המאמץ הקרקעי. בכל אחד מימים אלה פורס גולן פירוט מדויק של תהליך קבלת ההחלטות בפיקוד העליון. 

זו מלחמה ראשונה עם דרג מדיני חדש ולא מנוסה : ראש הממשלה אהוד אולמרט ושר הביטחון עמיר פרץ. השיקולים וההחלטות שלהם, כמו גם החלטות הרמטכ"ל דן חלוץ שזורים בכל דפי הספר. קל כאן לעקוב אחר מקומם במלחמה של סגן הרמטכ"ל משה קפלינסקי, ראש אמ"ץ גדי איזנקוט, ראש אמ"ן עמוס ידלין, מפקד פיקוד הצפון אודי אדם ומפקד פיקוד העורף ג'רי גרשון.

בולט המשקל המיוחד שניתן במלחמה זו לנושא התודעה, ההשפעה על האויב ועל הציבור בארץ ותפקודה של דוברת צה"ל מירי רגב. חלקה של ארה"ב והמעורבות של איראן במלחמה זוכים לתיאור נרחב. המחקר-הספר מציג את המכלולים של האויב, כוחותינו והזווית הבינלאומית המשפיעה על אורך הנשימה של הלחימה.

סוגיה מיוחדת במלחמה זו היא חילוקי הדעות בין הדרג המדיני לדרג הצבאי באשר לפגיעה ביעדים לבנוניים כדי להניע את ממשלת לבנון לעצור את השתוללות חזבאללה. ברור מקריאת חומר זה כי במלחמה עתידית עם לבנון, אם תיכפה על ישראל, לא תהיה התלבטות לפגוע באופן מקיף בלבנון, כי זו עכשיו מדינת חזבאללה מוחלטת. 

ריכוז החומר וארגונו בסדר כרונולוגי, אימות הפרטים והצלבתם ותיאור רצף האירועים כל אלה הם מלאכת מחשבת שגולן מנוסה בה לגבי רוב מערכות ישראל, ועל כן ספרו זה, כמו ספריו הקודמים, הוא מקור מידע מצוין ללמידה ארגונית ולמחקרים מתקדמים על היבטים שונים במלחמה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית