השר לביטחון פנים: ״אנחנו בשלב מאד מתקדם למוטט לפחות משפחת פשע אחת במגזר הערבי״

השר לביטחון פנים, עמר בר לב, סגן השר לביטחון פנים, ח״כ יואב סגלוביץ, הציגו השבוע בוועדה לביטחון הפנים את תוצרי פעילות ״מסלול בטוח״ למיגור הפשיעה בחברה הערבית

דוברות הכנסת קרדיט: נעם מושקוביץ

השר לביטחון פנים, עמר בר לב, סגן השר לביטחון פנים, ח״כ יואב סגלוביץ, הציגו היום (שני) בוועדה לביטחון הפנים את תוצרי פעילות ״מסלול בטוח״ למיגור הפשיעה בחברה הערבית. התוכנית החלה לפעול לפני כשמונה חודשים וצפויה להמשיך עד תום השנה הנוכחית. 

יו"ר הוועדה, חה"כ בן ארי אמרה בפתח הדיון כי "מדובר בדיון מעקב חמישי בוועדה בנושא זה של 'המסלול הבטוח'. לצערי זה יהיה גם הדיון האחרון . ליווינו את משרדי הממשלה והיו דיונים במקביל בנושאים שונים. אני לא חושבת שאי פעם היתה תכנית אמיתית לה שותפים ששה משרדים וראינו כאן את העבודה שנעשתה והוכיחה את עצמה במלחמה בפשיעה הערבית". 

עמר בר לב, השר לביטחון פנים:"מרגע שנכנסתי לתפקיד השר לביטחון פנים, התפקיד העיקרי שלי הוא המלחמה בפשיעה ברחוב הערבי ולא נגד החברה הערבית וחשוב להגיד את זה. הכרזנו שמג"ב הוא המשמר הישראלי.

״אחד הלקחים של אירועי שומר החומות הוא, שלקח לאותם פלוגות של מג"ב 72 שעות להתמודד עם הפרות הסדר ברחבי המדינה. לחלק גדול מהם, 8 פלוגות מילואים לא היה ציוד, בסוף שנת 2022 יהיו 16 פלוגות מג"ב מילואים עם ציוד וזה מאושר.

״בנוסף החלטנו להגדיל עוד 1000 מתנדבים עם אפוד ונשק בבית ואם חלילה יהיו אירועים כמו שומר חומות הם תוך 12 שעות יוכלו לתת מענה. הוא הוסיף: "אנו נוקטים פעולה עיקשת נגד משפחות פשע ערביות כמו משפחת חרירי, שניים מראשי המשפחה בכלא ולא רק המשפחה הזו אלא נגד ראשי משפחות אחרות, זה חלק מ'המסלול הבטוח' ומעבודה השוטפת של המשטרה.

״הכרזתי כי אנחנו הולכים למוטט עד סוף השנה שלוש משפחות פשע  - אחת כבר בשלב מאד מתקדם ושתיים מהן בשלבים מתקדמים אף הם". 

סגן השר לביטחון פנים יואב סגלוביץ, הציג בפני הוועדה את הפעילות שנעשתה במסגרת התוכנית 'מסלול בטוב' וציין כי:" עברנו שבועיים וחצי מעשי רצח קשים מאד בחברה הערבית. אבל חייבים אורך רוח ולהסתכל רחוק ובתמונה הכוללת וחייבים אורך רוח, ולא להסתכל מאירוע לאירוע, יהיו עוד הרבה ימים לא פשוטים כי הדרך עוד ארוכה .

״גם אם אני מסתכל על הנתונים בשנת 2022 היו  42 מעשי רצח. בשנת 2021 היו  51 נרצחים בתקופה המקבילה, יש ירידה של 18% אבל זה לא מה שמשחק מבחינת הקביעה של הכיוונים. המטרה היא לראות את הדברים בראייה כוללת במסגרת ה'מסלול הבטוח'. אם אתה פועל נכון מול מדדים ועבודות מטה שנעשו גם בממשלות קודמות, גם בוועד הרשויות הערביות ועוד, יש תוצאות".

לדבריו: "הרעיון הוא לפעול גם באכיפה אזרחית ואכיפה מנהלית אל מול גורמי הפשיעה ולייצר הרתעה שחסרה. כאשר שיטת העבודה היא שלכל אחד ממחוללי הפשיעה לכל אחד מהם יש גוף שיטפל בו על מנת להוציא את האנשים האלה מהמעגל".

בן ארי העירה: "אני רואה את השב"כ במצגת לעומת פעם שעברה". 

סגן השר סגלוביץ: "השב"כ נמצא בתמונה ועובד בשיתוף פעולה ומקומו לא נפקד. חשוב להדגיש כי שרות הביטחון הכללי לא עבר שום שינוי, אין הרחבה של חוק השרות הביטחון הכללי, הם עובדים באותה מתכונת על סמך חוק השב"כ כחלק ממנוע ההפעלה יחד הגופים האחרים.״ 

הוא סיכם ואמר כי "הכיוון הוא כיוון טוב, השירות הציבורי הוא העוגן והחובה שלו להמשיך לעבוד על מנת שהממשלה הבאה יהיה לה במה להמשיך כמו חקיקה עם נתונים הרבה יותר טובים ממה שהוצגו כאן היום".

ח"כ ג'ידא רינאווי - זועבי: "מדברים על הצלחה גדולה ואני פשוט לא מאמינה. בימים האחרונים בנצרת מתרחשת מלחמת עולם בין שתי משפחות פשע ועומדים להירצח עשרות צעירים והעיר תחת מתקפה. אני שואלת איפה המשטרה? יותר מ 14 צעירים ערבים נרצחו בחודש האחרון. אדוני השר לביטחון פנים נכשלתם. תשתדלו להיות ישרים!"

ח"כ רות וסרמן - לנדה: אנחנו מאבדים את הצפון והדרום. מעבר לרציחות יש השתלטות של גורמים עוינים על כל הטוב שבמדינה. אני חושבת שמבחינת העיכוב המובן מחד ומתסכל בחקיקה הממשלתית הוא מקשה וקושר את ידי גורמי אכיפת החוק. כל מה שנעשה עד עכשיו מדובר בטיפה בים. יש לנו חובה לדאוג לתנאי השוטרים ולתת להם כלים להילחם בפשיעה"

מלאכי חסדאי, ממשרד ראש הממשלה ציין כי:" התוכנית עובדת וממשיכה והיא אינה תלויה בממשלה כזו אחרת. וחשוב להגיד את זה".  מורן מימוני, יוזמות אברהם: "לא נכון למדוד את זה בזמן קצר, חשוב שהתוכנית תמשיך לפעול וכל הכספים שהוקצו לתוכנית ימוצו עד תום. גם בזמנים רעועים כאלה ביחד עם החברה הערבית ולא מעליה".

ח"כ אוסאמה סעדי: "הייתי אתמול בעוד הלוויה בג'סר א זרקא , הקורבן ה 46 מחילת שנה. כולם בבית האבלים אומרים לי מה אתם עושים, אתם חברי הכנסת? איך אני מנחם אותם? העניין לא קשור לבחירות ולא לממשלה זו אחרת אנחנו זועקים 15 שנה תבואו לטפל בזה. זכות בסיסית שלנו היא לחיות. אנחנו מאחלים את כל ההצלחה בעולם לסגן השר ולשר. בינתיים הם לא מצליחים". 

סגן השר סגלוביץ, במענה לטענות שהושמעו ואמר: "לא אמרתי שהגענו ליעד ויותר מזה כשאמרתי שנכשלנו במשהו אמרו לי  תגיד במה הצלחת. אני אופטימי כשאני רואה את ההתגייסות של כל הגורמים יחד. הצגתי נתונים כמו שלא היו בעבר. וכן עסקנו במקרה הרצח והצגתי שיש 42 ולא 46 כפי שנאמר מקרי רצח וירידה של 18%. אבל אם כולם יגידו אי אפשר ואי אפשר לא יקרה כלום". 

יו"ר הוועדה ח"כ מירב בן ארי סיכמה את הדיון: "ברור שיש הרבה מה לתקן וכל אדם שנרצח הוא עולם ומלואו. אני רוצה להודות לך על העבודה הסיזיפית והמחויבות שלך למטרה. ליווינו אותך לכל אורך הדרך. מה שהצגת כאן לא עשו שנים. יש כאן עדויות מהשטח שיש שינוי וברור שצריך להמשיך. יש המון עבודה לממשלה הבאה ואני קוראת לכל הצוותים תמשיכו בעבודה. המשימה לא נגמרה ויש עוד הרבה עבודה לפנינו ואנחנו נסייע בכל דבר".  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית