דעה | המבחן של יאיר לפיד - ביקור ביידן והגרעין האיראני

בתוך מסגרת המגבלות של ממשלת מעבר ובחירות, המבחן הגדול של לפיד יהיה מנהיגות. החודשים הקרובים יעידו אם הוא "קורץ מהחומר", אם "יש לו את זה"

REUTERS/Ronen Zvulun/File

שנת ממשלת השינוי וה'חלופיות' היתה ליאיר לפיד גיבושון ארוך ולא קל. בששה-פלוס חודשי מערכת בחירות (מס. 5) עד להרכבת הממשלה הבאה מצפה ללפיד טירונות מפרכת, שתהיה יותר קשה מטירונות שייטת 13 וטירונות סיירת מטכ"ל גם יחד.

צפויה מערכת בחירות קשה ואכזרית מכל שידענו עד כה. ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, אנשיו, נאמניו, הח"כים שלו וציוותי המדיה שלו יעשו הכל, ויותר מזה, כדי שיאיר לפיד לא יסיים את הטירונות בבלפור או בווילה בירושלים.

בוועידת מפא"י ב-1965 זעק לוי אשכול במר ליבו במאבקו הגדול נגד דוד בן גוריון: "תן לי קרדיט, תן לי אשראי". ללפיד יש אשראי בציבור, קרוב ל-20  מנדטים למפלגתו.

ביקור ביידן 

פירעון ראשון של האשראי יגיע מהר מאוד, באמצע החודש הבא, כאשר ראש ממשלת המעבר יתייצב ליד כבש מטוס AIR FORCE ONE, יברך את 'מיסטר פרזידנט' וישמע 'מיסטר פריים מיניסטר' מפי נשיא ארה"ב ביידן. 

זה המבחן הראשון של לפיד, ואין חשוב ממנו בימים אלו. בשעות שיחה לא רבות, כשעיני ביידן נשואות ליעד השני בטיול, סעודיה, יצטרך לפיד לדבר על הכל: איראן והסכם הגרעין המתקרב, ברית הגנה אזורית מתגבשת. להגיש לנשיא ולציוותו שורת בקשות לביטחון ישראל, להחליף כמה מלים על המלחמה באוקראינה ופוטין.

להכין את הנשיא למדרגה הגדולה הבאה של הסכמי אברהם – שיפור ונרמול קשרי ישראל עם ממלכת סעודיה. אם בתקופת ראש הממשלה לפיד יימתח קו קישור ישיר בין ירושלים לריאד – יהיה זה הישג גדול לראש ממשלת המעבר ושר החוץ.

ממשלת מעבר היא יצור חלקלק. יש כללים מה מותר ומה אסור. היועצת המשפטית בוודאי תרצה ללפיד ולראש הממשלה החלופי (כך מתוכנן) נפתלי בנט ולשרים על גבולות המותר והאסור, הנהוג והלא נהוג.

מינוי רמטכ"ל כן או לא, סיכום הסדר על המורים. מה יותר חשוב – חילופי רמטכ"ל או 'ממשלת מעבר', האם מותר הסכם שיבטיח שתיפתח שנת הלימודים הבאה. 

כל זה יתרחש מול אופוזיציה רועשת וגועשת, שבראשה מנהיג המפלגה הגדולה ביותר, שחייב לא רק לשרוד אלא לנצח, אחרת עלולה זו להיות סוף דרכו הפוליטית בעוד נמשך משפטו בפני "יש שופטים בירושלים". 

איראן, איראן 

מול אלו האתגר שבפניו ניצב בימים אלו יאיר לפיד הוא אדיר. כל אחת מהבעיות היא עולם ומלואו: איראן וחזיתות צפון ודרום, וצה"ל, והפלשתינים שהנהגתה קרבה לסוף דרכה, תחבורה ויוקר מחייה ודיור וחינוך וחופש גדול ופגרת כנסת ארוכה וקיץ חם, שאחריו חגים רוויי קמפיין בחירות. 

בתוך מסגרת המגבלות של ממשלת מעבר ובחירות, המבחן הגדול של לפיד יהיה מנהיגות. החודשים הקרובים יעידו אם הוא "קורץ מהחומר", אם "יש לו את זה". 

נושא איראן הוא קריטי כי המו"מ בקטאר איננו דומה לשיחות וינה. נציגי המדינות החתומות על הסכם הגרעין מ-2015 עדיין לא הגיעו לדוהא. בינתיים זה מו"מ ממש בין וושינגטון לבין טהרן, אפילו לא ישיר אלא באמצעות מתווך. מזה עלול, או עשוי, לצאת הסכם גרעין חדש. 

לפיד כבר הביע דעה בנושא בעד המשך מדיניות הממשלה הקודמת נגד ההסכם. את זה יסביר לביידן תוך הדגשה שבמזרח התיכון יש כיום למדינת ישראל מעמד שונה, חדש. שלום עם מצרים וירדן, הסכמי שלום עם מדינות המפרץ וסיכויים לעליית מדרגה עם סעודיה. הגרעין האיראני הוא איום לא רק על ישראל אלא גם על המדינות שאליהן נוסע ביידן מישראל. 

במקביל חייב ראש ממשלה, גם במעבר, להתכונן ולהכין את צה"ל וזרועות הביטחון למקרה שבדוהא או במקום אחר יקום ויהיה הסכם גרעין חדש. מה המשמעויות, למה זה מחייב את הצבא ואת הרמטכ"ל הנוכחי ואת ממשיכו.

היערכות למה בדיוק - למענה צבאי, להמתנה, לפעילויות חשאיות בתוך איראן. עתיד הפעילות של חיל האוויר נגד שיירות או טיסות הציוד הצבאי האיראני לחיזבאללה בלבנון דרך סוריה. אספקת אמצעי דיוק הטילים.

תקיפות אוויר בסביבות דמשק גוררות באחרונה ביקורת רוסית. נושא שמחייב קבלת החלטות, גם במעבר. היערכות למקרה שיתברר שאיראן מתקרבת עוד יותר לנשק גרעיני. בכך יעסקו בהכרח ראש ממשלת המעבר ושריו בחודשים הקרובים תוך כדי התכוננות לבחירות. 

ירי בנגמ״ש

כבר זלגו לתקשורת דיווחים על חילוקי  דעות בנושא הסכם גרעין עם איראן בין צה"ל לבין המוסד. כנראה שבתוך המטכ"ל יש דעות שונות בשאלה אם הסכם טוב או לא טוב לישראל.

ראש ממשלה, גם במעבר, יקשיב לכל ההערכות והדעות, אבל בנושא כה חיוני לביטחון הלאומי חייבת להיות עמדת ממשלה אחת מחייבת, בהנהגה ובהובלה של ראש הממשלה, ראש הממשלה החלופי ושר הביטחון. גם זה מבחן מנהיגות.

יש נושאים דחופים נוספים שיעמדו בפני ראש ממשלת מעבר, כאלו שקשה יהיה להמתין עמם עד שתיכון ממשלה חדשה. כמו, למשל, ההתעצמות הצבאית של חיזבאללה בדרום לבנון. ארגון טרור שהולך ונהפך לצבא שברשותו מאגר טילים עצום. אתגר לממשלה, גם במעבר: עיבוי הגנת העורף ומקלוט.  

בין אם ראש ממשלת המעבר ושר החוץ לפיד יקבע את משכנו בבלפור או בווילה סלאמה בירושלים, הוא לא יבלה זמן רב בבית. בחודשים הבאים יניחו על שולחנו לו"ז עסוק ומלא באקווריום במשרד ראש הממשלה, במטות צה"ל, המוסד והשב"כ, בנסיעות חשובות לחו"ל, וכמובן במטה מפלגתו יש עתיד. יש לו מערכת בחירות לנהל, ולפיד ידוע כצנטרליסט.

יש חשיבות רבה לצוות שיעבוד עם ראש ממשלת המעבר. ציוות כפול: האנשים והנשים שמלווים אותו שנים רבות וצוות שרי ממשלת המעבר שיכהנו עד כינון ממשלה חדשה אחרי הבחירות.

שתי הכוורות הן קריטיות לקבלת החלטות באותם נושאים שחשיבותם כה רבה עד שהם טעונים החלטות גם בממשלת עבר, שמטבעה חלות עליה הגבלות. מדובר כמובן בהחלטות בנושאי ביטחון, השכנים הקרובים והרחוקים, ענייני כלכלה ומשק שאינם סובלים דחייה, נושאי רכש והצטיידות ביטחוניים דחופים, ביטחון הציבור והביטחון האישי.

כדי למנוע בחירות מספר 6 ולהגיע סוף-סוף ליציבות פוליטית במדינה הקשה הזאת, רצוי שגם תומכיו וגם אלו שאינם אוהדיו "יתנו לו אשראי, יתנו לו קרדיט", כמאמר לוי אשכול במר ליבו. אם נקבע שלפיד הוא ראש ממשלת מעבר בחודשים הקרובים, זה צו השעה. ומה יקרה למחרת יום הבחירות –  הבוחר יחליט. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית