טורקיה סוחטת את פינלנד ושוודיה: צירוף לנאט״ו - תמורת הסגרת מתנגדים למשטר ארדואן

פינלנד ושוודיה יחזרו למכור מערכות נשק ומכלולים לטורקיה ויסגירו לידיה מתנגדים למשטר ארדואן. בתמורה, טורקיה תתמוך בקבלתם לברית 

https://twitter.com/tcbestepe/status/1538782477946322946?s=20&t=vgp0rWTUosR_0FkdIzZKtg

לקראת כינוס פסגת נאט"ו במדריד הסירה טורקיה את התנגדותה לצירוף שודיה ופינלנד לברית הצפון אטלנטית.

בשיחות מוקדמות הסכימו שלוש המדינות על הגנה הדדית לקראת כינוס נאט"ו, שכולו יוקדש לתוקפנות הרוסית באוקראינה. 30 המדינות החברות מכוונות להפגין נחישות מול רוסיה של ארגון בהובלה אמריקנית הרואה ברוסיה איום ישיר על ביטחון היבשת.

הלסינקי ושטוקהולם יכולות עתה להגיש בקשות להצטרפות לארגון אם כי ההליכים יימשכו עוד חודשים. סוכנות רויטרס דיווחה ממדריד שהמהלך מתפרש כנקודת מפנה בתולדות הארגון כאשר מדינות נורדיות נייטרליות  מצטרפות לארגון שיש בו נשק גרעיני.

מזכ"ל נאט"ו אישר את המהלך אחרי שיחה עם הנשיא ארדואן ועם מנהיגי שוודיה ופינלנד. חיזוק האגף הצפוני של נאט"ו מהווה מענה לרוסיה בעיקר באזור הים הבלטי שם יש לשוודיה ולפינלנד עליונות צבאית של נאט"ו. נורווגיה, דנמרק ושלוש המדינות הבלטיות כבר חברות בנאט"ו.

הנשיא ביידן וראש ממשלת בריטניה ג'ונסון קידמו בברכה את ההתפתחות. האישור הטורקי היה קשור בעסקה: לדברי שטולטנברג הסכימה שוודיה לזרז דיונים בבקשות של טורקיה להסגיר לידיה "אלמנטים קיצוניים מסויימים", ושתי המדינות הצפוניות יבטלו הגבלות על מכירות נשק לטורקיה. 

במחלקת המדינה בוושינגטון הבהירו שהסכמת אנקרה לצירוף שתי המדינות לנאט"ו איננה קשורה לבקשות טורקיה לרכוש בארה"ב מטוסי קרב F-16. ארדואן אמר שישוחח עם ביידן במדריד על הבקשה לאספקת מטוסי קרב ועל רכש טורקי של מערכות הגנ"א תוצרת רוסיה. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית