ראש מערך הסייבר הלאומי: ״אנחנו רואים את האיראנים במרחב הסייבר״

בהתייחס לסוגי התוקפים אמר, "מגוון התוקפים בזירת הסייבר הורחב וכולל גם תוקפים נוספים, קבוצות תקיפה, שלוחות של מדינות, ארגוני פשיעה, אנשים פרטיים ועוד"

ראש מערך הסייבר הלאומי: ״אנחנו רואים את האיראנים במרחב הסייבר״

צילום מסך

בנאום ראשון מאז כניסתו לתפקיד לפני כארבעה חודשים, הציג גבי פורטנוי, ראש מערך הסייבר הלאומי את הפרויקט החדש של המערך ליצירת כיפת סייבר על המרחב האזרחי.

בהתייחס לתוקפים במרחב אמר פורטנוי כי: "איראן הפכה לשחקן מרכזי שאנו מזהים במרחב הסייבר, יחד עם חמאס וחיזבאללה. אנחנו רואים אותם, אנחנו יודעים איך הם עובדים ואנחנו שם". את הדברים הציג פורטנוי בכנס כחלק משבוע הסייבר, שמתקיים השבוע בהובלת מערך הסייבר הלאומי והמרכז למחקר סייבר באוניברסיטת תל אביב. 

על פי נתוני מערך הסייבר הלאומי שהוצגו בכנס, בשנה האחרונה בלם המערך כ-1,500 נסיונות תקיפה שונים על העורף הישראלי. לדברי פורטנוי בכנס, "למערך יש נקודת תצפית ייחודית על ההגנה המדינתית. אנחנו עוברים להסתכלות מגזרית על המשק – הסתכלות על פי תחומים ולא על פי גופים. אנחנו עוברים מפרדיגמה שמסתכלת על התוקף לפרדיגמה שמסתכלת על העורף האזרחי". 

בהתייחס לסוגי התוקפים אמר, "מגוון התוקפים בזירת הסייבר הורחב וכולל גם תוקפים נוספים, קבוצות תקיפה, שלוחות של מדינות, ארגוני פשיעה, אנשים פרטיים ועוד".

בהמשך דבריו הציג פורטנוי את הפתרון החדש שמקדם המערך להגנה על המשק: "אנחנו צריכים כיפת ברזל הגנתית בתחום הסייבר לטובת אזרחי מדינת ישראל. כיפת הסייבר היא פרויקט הדגל החדש שלנו במערך לחיזוק הגנת הסייבר של המשק כולו.

״הפרויקט יעשה שימוש במנגנונים חדשים ויביא לצמצום מתקפות הסייבר בצורה משמעותית. כיפת הסייבר היא גישה פרו-אקטיבית חדשה לחיזוי ובלימת מתקפות שמשלבת טכנולוגיות של ביג-דאטא ובינה מלאכותית". 

פורטנוי הציג את ההרחבה של הכלים של המערך ופתיחתם מהטמעה בתשתיות הקריטיות בלבד לסקטורים ותחומים נוספים. לסיכום אמר כי "רק באמצעות שיתוף פעולה – בין מדינות, עם חברות הגנת הסייבר, האקדמיה, הממשל וגופי הבטחון - נוכל להגן על עצמנו במלחמת הסייבר וליצור כיפת ברזל הגנתית בסייבר רחבה".