פוטין מאיים בהצבת גרעין בבלארוס

טילי איסקנדר שוגרו משטח בלארוס לתחומי אוקראינה במהלך הלחימה של החודשים האחרונים. עם זאת, כעת פוטין מאיים לחמש אותם ברש״ק גרעיני

By Vitaly V. Kuzmin - http://www.vitalykuzmin.net/Military/ARMY-2016-Demonstration/, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52213498

הנשיא פוטין הודיע כי רוסיה תספק לבלארוס טילים בליסטיים קצרי-טווח המסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים מסוג ISKANDER-M. 

בלארוס היא עתה בת הברית המקורבת והנאמנה ביותר לרוסיה, ופוטין הודיע את הדברים בפגישה עם הנשיא לוקשנקו. סוכנות רויטרס דיווחה שלוקשקו ביקש מפוטין "מענה סימטרי" לטענותיו שמטוסי נאט"ו חמושים בנשק גרעיני טסים כביכול סמוך לגבולות בלארוס.

פוטין דיבר עם נשיא בלארוס גם על שדרוג מטוסי הקרב סוחוי SU-25 של בלארוס כך שתהיה להם יכולת לשאת נשק גרעיני. WAR ZONE מעיר כי זו הצהרה מוזרה , שכן לחיל האוויר של בלארוס יש מטוסי מיג-29 שהם מתאימים יותר לשאת נשק גרעיני ממטוסי סוחוי.

כאשר התפרקה בריה"מ בשנת 1991 ירשה בלארוס 89 טילים בין-יבשתיים מדגם SS-25 ומספר לא ידוע של טילים גרעיניים אחרים. במאי 1993 החזירה בלארוס לרוסיה את כלי הנשק הגרעיניים הטקטיים, ואילו ב-1996 החזירה את הטילים הבין-יבשתיים, ומאז בלארוס מדינה ללא גרעין.

טילי איסקנדר שהבטיח פוטין ללוקשנקו הועברו לבלארוס סמוך לפלישה הרוסית לאוקראינה. טילים כאלו אף שוגרו משטח בלארוס לתחומי אוקראינה. במערב סבורים שכוונת הרוסים היא שיחידות צבא רוסיות ינהלו נשק גרעיני שיימסר לבלארוס כדי לאפשר תקיפות טילים למדינות שכנות כמו פולין, ליטא ולטביה או רחוק יותר לאסטוניה, סלובניה וצ'כיה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית