ביקור ביידן במזה״ת: רחשים סביב הקמת ברית הגנה משותפת - כולל סעודיה

קצין סעודי: "ריאד אינה נוהגת לתת שום דבר בחינם" | פרופסור למדעי המדינה באיחוד האמירויות - לא חתמנו על ברית צבאית עם ישראל | מלך ירדן - ברית כזו חייבת להיות מאוד מדויקת

https://twitter.com/POTUS/status/1541218125600931840?s=20&t=rPnggmDHv2k-5DhE3Ycwvw

איחוד האמירויות מבקש לרכוש בישראל מכ"ם מתקדם במסגרת התמודדות עם החות'ים, ואילו בביקורו בישראל תבקש ישראל מימון להשלמת פיתוח מערכת נשק לייזר שתפעל במקביל ל'כיפת ברזל' ו'קלע דוד' – כותב BREAKING DEFENSE. 

מומחי ביטחון מציינים כי אחד הראשוני המתבטאים רשמית בנושא זה היה עבדאללה מלך ירדן, שאמר ביום ששי בראיון ל-CNBC שיתמוך בהקמת נאט"ו מזרח תיכוני: "אני אהיה אחד הראשונים שיתמוך בכך, אולם הגדרת המשימות של ברית כזו חייבת להיות מאוד מאוד מדויקת, אחרת ישרור בלבול. יש תחושה באזור שמדינות שנגדן יש איומים משותפים חייבות לשתף פעולה", אמר מלך ירדן. 

בהמשך מזכירים את דברי שר הביטחון בני גנץ שאמר שישראל הצטרפה לברית הגנה אווירית אזורית (MEAD), שהוא גוף בהובלת ארה"ב שכולל כמה ארצות ערביות. גנץ לא מנה אותן, אך הכוונה היא למצרים, ירדן, איחוד האמירויות, סעודיה וקטאר. 

בתשובה לשאלת כתב BREAKING DEFENSE אמר דובר הבית הלבן כי ארה"ב תומכת בשילוב ישראל במזרח תיכון רחב-יריעה וזה יהיה נושא בשיחות שיקיים הנשיא ביידן בביקורו באזור. הכוונה להקים ברית הגנ"א אזורית נובעת בעיקר מכך שאירן מפתחת טילים בליסטיים, טילי שיוט וכטמ"מים תוקפים ולכן דרושה הגנה אווירית מקיפה.

עבדול חאלק עבדוללה, פרופסור למדעי המדינה באיחוד האמירויות, אמר שמדינות המפרץ, מצרים וירדן אמנם חתמו על הסכמי שלום עם ישראל, אך לא חתמו עמה על בריתות צבאיות רשמיות להגנ"א משותפת.

לדבריו, איחוד האמירויות וסעודיה שוקדות עתה על הקמת ציר של מדינות ערביות מתונות שיהיו  פתוחות לשת"פ עם ישראל בשיפור ההגנה, כולל הגנה אווירית משותפת.

בסעודיה יש אנליסטים בנושאי הגנה המשוכנעים שריאד תשאף להיות חלק מ-MEAD בתנאי שארה"ב תפתור את כל אי ההסכמות שיש בינה לבין סעודיה.

ואילו עבדאללה גאנם קחטאני, גנרל בדימוס בחיל האוויר המלכותי הסעודי, אמר בנושא זה: "המזרח התיכון מצוי על סף שינויים גדולים, וזה יכלול שת"פ בנושאי ביטחון בין ישראל לבין מדינות ערביות. זה הגיוני כאשר לוקחים בחשבון את איומי איראן ושותפותיה נגד רוב מדינות האזור".

אולם, אומר הקצין הסעודי, סעודיה "אינה נוהגת לתת שום דבר בחינם", והיא תעמיד תנאים לאמריקנים וגם למדינות אחרות, וכל זה יידון בביקור ביידן באזור בחודש הבא. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית