מלחמה באוקראינה: לפי הערכות, הצבא הרוסי בדרך לכיבוש חבל דונייצק

צבא אוקראינה הסיג את כוחותיו מהעיר ההרוסה סיביירודונייצק | הרוסים ממשיכים לשגר טילי שיוט | ראש ממשלת בריטניה מזהיר מהסכם רע עם רוסיה

Photo: Wojciech Grzedzinski for Washingtonp Post, SES of Ukraine in the Zaporizhzhia region, Slava Ratynski, Serhii Hudak, Sasha Maslov for Zeit, Pavel Petrov, Marek M. Berezowski, George Ivanchenko, Anadolu Images by AA.

בתום חודשים של קרבות רחוב ונפגעים רבים נאלץ צבא אוקראינה להסיג את כוחותיו מהעיר ההרוסה סיביירודונייצק.

נפילת עיר זו בידי הרוסים מותירה רק את העיר ליסיצ'נסק בדרכו של צבא הרוסי להשתלטות מלאה על מזרח חבל לוהאנסק, ואם כך יקרה, תפנה רוסיה לכיבוש חבל דונייצק כולו.

סוכנות רויטרס וניו יורק טיימס מדווחות כי בסוף השבוע הנחית הצבא הרוסי מתכים גדולים של טילים, כולל טילי שיוט, על כמה ערים באוקרינה ופגע במתקנים צבאיים במערב ובצפון המדינה. הפצצות מרוכזות של טילי שיוט וארטילריה התמקדו בעיקר בשני הערים בחבל לוהאנסק. 

מיכאיל  פודוליאק, יועצו של הנשיא זלנסקי, אמר כי בלילה שעבר שיגרו הרוסים 48 טילי שיוט בכל רחבי אוקראינה. "רוסיה מנסה ליצור פניקה ולהפחיד את התושבים", אמר היועץ.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר אמש כי יש חשש שהרוסים יאלצו את אוקראינה לחתום על עסקת שלום, "ואם כך יהיה פוטין ירגיש שהצליח לנצח, וזו סכנה לביטחון הבינלאומי וסכנה למשבר כלכלי מתמשך", אמר ג'ונסון.

משרד ההגנה הבריטי דיווח שיש עדויות שבאחרונה סולקו מתפקידי פיקוד בכירים כמה גנרלים בצבא רוסיה.

במחווה של תמיכה הכריזו בסוף השבוע ראשי האיחוד האירופי כי אושרה רשמית מועמדות אוקראינה לחברות באיחוד. הקרמלין הגיב: "האיחוד האירופי משעבד מדינות באירופה והופך אותן לעבדים ולשפחות". 

רומניה מסייעת ליצוא תבואות וחיטה מאוקראינה והעמידה את נמל קונסטנצה לרשות יצוא אניות חיטה מאוקראינה. לשם כך הוכשר מזח מיוחד בנמל וכבר הוטענו שם כמיליון טונות של חיטה ותירס מאוקראינה.

שלטונות רומניה פנו לאיחוד האירופי בבקשה לקבל סיוע כספי כדי להפעיל את יצוא הגרעינים של אוקראינה מנמל קונסטנצה. עד כה נכשלו כל המאמצים לשכנע את הרוסים להסיר את המצור על נמלי אוקראינה.

נשיא רומניה קלאוס יואניס ביקר בקייב יחד עם מנהיגי צרפת, גרמניה ואיטליה, והבטיח שארצו תסייע להתגבר על "האיום הרוסי בנשק על יצוא תבואות מאוקראינה".

ארגון המזון והחקלאות של האו"ם צופה ש-181 מיליון בני אדם ב-41 ארצות עלולים לסבול השנה ממשבר מזון חמור, עד כדי רעב, כתוצאה מהמלחמה באוקראינה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית