פרשנות | החיסולים באיראן והנקמה ה"רכה"

החתירה תחת הריבונות הישראלית ותהליכי הדה-לגיטימיזציה שמובילה איראן, באמצעות עידוד פורעים ערבים, המהומות בהר הבית ועוד, כל אלו חלק מתגובותיה של איראן כנגד מהלכים ישראלים

פרשנות | החיסולים באיראן והנקמה ה"רכה"

IRNA

ה-MIT, המוסד הטורקי, בסיוע או בשיתוף המוסד הישראלי מנהלים בזמן כתיבת שורות אלו מצוד אחר חוליות חיסול איראניות, הפועלות בשטח טורקיה, לאיתור וחיסול ישראלים, השוהים טורקיה. על פי הידוע כיום, לפחות חולייה אחת נתפסה, ולא ידוע מספר החוליות הפועלות כעת בטורקיה. 

חוליות החיסול של יחידות 400 ו- 840 מכוח קודס של משמרות המהפכה האיראניות הן ככל הנראה הפועלות בשטח טורקיה.

יחידה 400

יחידה 400 של כוח קודס היא זו האחראית לבניית תשתיות כיסוי ותשתיות מבצעיות מחוץ לגבולות איראן לכל הפעילות של כוח קודס, לרבות העברות אמל"ח חשאיות, סחר בסמים ופעולות טרור. במקביל, יחידה 840 היא זו, האחראית בפועל לביצוע החיסולים, יחידה המקבילה ליחידת "כידון" המיתולוגית של המוסד, אם תרצו. 

הפעילות של חוליות החיסול האיראניות מיוחסת על פי גורמים רבים לחיסולים האחרונים של בכירים במשמרות המהפכה על אדמת איראן, בהם האשימה איראן ישראל (וגם את ארצות הברית).

איראן מאשימה את ישראל בסדרה של כ-13 פיצוצים מסתוריים בבסיסי טילים ומתקני גרעין בין השנים 2005 ל- 2020, כחלק ממאמציה של ישראל להלחם בגרעין האיראני. עוד מאשימה איראן את ישראל בחיסולם של לפחות עשרה מדעני גרעין וקצינים בכירים במשמרות המהפכה בין השנים 2007 עד שלהי 2014. 

מאז 2014 פסקו החיסולים, אך בשלהי 2019 חוסל על ידי האמריקאים ראש כוח קודס האגדי של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני וכשנה לאחר מכן, בנובמבר 2020 חוסל מוחסן פח'רי-זאדה, אחד מראשי תוכנית הגרעין האיראנית. האיראנים נשבעו לנקום את מותם של השניים.

ארגוני המודיעין והביטחון באיראן שעשו בדק בית, והפכו כל שערה על מנת לבדוק כיצד הצליחו שירותי המודיעין של ישראל (לתפיסתם) לחדור את מעטפות הביטחון האיראניות ולבצע את החיסול הראוותני של פח'רי-זאדה. שנה חלפה, ארגוני הביטחון באיראן חשו מוגנים, והנה בשבועות האחרונים סדרה של חיסולים נוספת על אדמת איראן.

חיסולים בלב טהרן

באמצע יוני 2022 התבצעו שני חיסולים בזה אחר זה, של אנשי משמרות המהפכה, שניהם אנשי מערך הטילים והכטב"מים. שבועיים לפני כן דווח, כי שני מדענים איראניים הקשורים לפרויקטים מתחום התעופה, החלל וגרעין נמצאו ללא רוח חיים. 

על פי הדיווחים, אחד מהמדענים, ד"ר איוב אנטזארי, הורעל למוות על ידי אדם שהצליח להימלט מהמדינה. איוב אנטזארי, מדען בכיר במכון המחקר והפיתוח 'AIO' ודוקטור לאווירונאוטיקה, הוזמן בסוף החודש שעבר לארוחת ערב על רקע מקצועי על ידי אדם אחר", נכתב בדיווח. "הקשר בין השניים התפתח לחברות, ואנזטארי נענה להזמנה לארוחת ערב אצלו. בתום הארוחה, כשעשה דרכו בחזרה לביתו, חש לפתע ברע והתמוטט". 

שלושה שבועות לפני כן, בראשית מאי, חוסל הקולונל חסן ציאד חודאיי, סגן יחידה 840. 

החיסולים התבצעו על רקע המשבר במשא ומתן על תוכנית הגרעין האיראנית, שנותר תקוע, בעיקר סביב המלחמה באוקראינה, וסירובה של רוסיה לאפשר למשא ומתן להתקדם בלעדיה. 

מנגד, איראן חזרה להיות אגרסיבית, תוך שהיא מתעלמת מהסנקציות האחרונות שהוטלו עליה ב- 2018 על ידי הנשיא טראמפ. איראן ממשיכה ביתר שאת למכור ולהעביר נפט לונצואלה, סוריה, לבנון, סין ועוד, יחד עם האצת העברות אמל"ח ללבנון וסוריה. 

איראן תנקום

גם בעניין החיסולים על אדמתה איראן לא תשאר שקטה, והיא תנקום. אך נקמתה של איראן לא תהיה "כאן ועכשיו". איראן היא שחקנית שפועלת במבט ארוך טווח, ומזיזה שחקנים על פני לוח השח-מט, בקצב שלה, ועל פי החלטתה.

איראן, בניגוד אולי לתרבות המערבית, מביטה לשנים רבות קדימה, ולכן הנקמה על חיסול המהנדסים תבוא, זה רק עניין של זמן. גם אם צוותי החיסול של יחידה 840 פועלים בימים אלו בטורקיה, אין זה אומר כי פעולתן היא לשם נקמה.

נהפוך הוא, זהו תמרור אזהרה לישראל, לבל תמשיך את החיסולים. יותר מכך, צריך לזכור שגם בפברואר 2022, ניסה חוליה של יחידה 840 לחסל את איש העסקים הישראלי יאיר גלר על אדמת טורקיה. 

ומעבר לכך, לאיראן יש אסטרטגיה נוספת של נקמה, והיא אסטרטגיה של הפעלת כוח "רך" או "לחימה בשטח האפור". איראן מפעילה מגוון אמצעים ושיטות, מתחת "לרדאר", שאינם בהכרח מזוהים עם איראן, שמייצרים כאוס, פגיעה בריבונות וחתירה לאי-יציבות השלטון המדינתי. 

הפעלת כוח ״רך״

בין אלו ניתן למשל לציין את סחר הסמים והחדרת סמים לישראל, ארצות הברית ומדינות אירופה בהובלת כוח קודס וחיזבאללה. כוח קודס וחיזבאללה הפכו בשנים האחרונות להיות מבין ברוני הסמים המובילים בדרום אמריקה, משם הם שולחים אותם לכל עבר.

סחר הסמים הוא מקור הכנסה חשוב לאיראן, מקור הכנסה שעוקף את הסנקציות האמריקאיות, אך בתפיסה האיראנית יש בו גם אלמנט קריטי של מיטוט החברה הישראלית, האירופאית והאמריקאית מבפנים. 

בישראל למשל, החתירה תחת הריבונות הישראלית ותהליכי הדה-לגיטימיזציה שמובילה איראן, באמצעות עידוד פורעים ערבים, המהומות בהר הבית ועוד, כל אלו חלק מתגובותיה של איראן כנגד מהלכים ישראלים – בין אם הסכמי אברהם, המאבק המדיני והכלכלי כנגד תוכנית הגרעין ובין אם כתגובה על החיסולים. 

איראן מנסה להחריב את ישראל לא רק באמצעות טילים בליסטים, טילי שיוט וגרעין צבאי (אם וכאשר), אלא גם באמצעות מיטוט החברה והשלטון מבפנים. מבחינתה של איראן מהלכים אלו הם מקדמים מחד את סופה של מדינת ישראל ומאידך, אלו הן פעולות נקמה ארוכת טווח על כל המעשים המיוחסים לישראל כנגד איראן. 

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות