עוקץ הברקודים: יחידת ההונאה של ימ״ר ירושלים פיענחה עשרות מקרים של עוקץ מחזיקי כרטיסים נטענים

מדובר בכרטיס נטען, המקנה רכישת מוצרים בהנחה בבתי עסק שונים, וכולל גם אופציה של רכישה ללא הכרטיס, זאת ע״י כניסה לאתר המועדון, הטענת כסף, קבלת ברקוד שתקף לזמן קצוב לטלפון הנייד והצגתו לקופאי בחנות לביצוע הרכישה

עוקץ הברקודים: יחידת ההונאה של ימ״ר ירושלים פיענחה עשרות מקרים של עוקץ מחזיקי כרטיסים נטענים

צילום: משטרת ישראל

במהלך התקופה האחרונה, התקבלו עשרות תלונות מאנשים שונים ברחבי הארץ ומחזיקים בכרטיס מועדון של אחד מארגוני העובדים הגדולים בישראל. מדובר בכרטיס נטען, המקנה רכישת מוצרים בהנחה בבתי עסק שונים, וכולל גם אופציה של רכישה ללא הכרטיס, זאת ע״י כניסה לאתר המועדון, הטענת כסף, קבלת ברקוד שתקף לזמן קצוב לטלפון הנייד והצגתו לקופאי בחנות לביצוע הרכישה.

עפ״י התלונות שהתקבלו במשטרה מבעלי כרטיסים רבים ברחבי הארץ, הם חויבו בתשלומים עבור רכישות מוצרים שלעולם לא ביצעו ובכסף שלא טענו בכרטיס. בעקבות התלונות וזיהוי התופעה והיקפה, יחידת ההונאה של מחוז ירושלים פתחה בחקירה מאומצת, במהלכה חוקרי המשטרה חשפו עשרות מקרים דומים ועשרות אנשים שנפלו קורבן למעשה העוקץ.

תחילה חוקרי ימ״ר ירושלים פנו לחברה המפעילה את הכרטיס ויזמו קשר עם אותם בעלי כרטיסים שנפלו קורבן למקרים דומים ושטרם התלוננו במשטרה. במקביל נאספו ממצאים וראיות ובוצעו מגוון פעולות חקירה, באמצעותם זוהו חשודים שונים המבצעים את הרכישות, כשבחלק מהמקרים הם היו עם מסיכות קורונה וכובעים במטרה להסוות את זהותם.

לאחר שימוש באמצעים טכנולוגיים שונים, חשפו חוקרי ההונאה של ימ״ר ירושלים את זהותם של שלושה מהחשודים העומדים מאחורי המעשים הפליליים- תושבי אשקלון בהווה או בעבר בני 18-19. שניים מהחשודים, הם אלו שהגיעו בפועל לבצע את הקנייה באמצעות אותם ברקודים שהונפקו במרמה תוך חדירת מחשב לחשבון של בעלי הכרטיסים במרמה והטענות כסף בו בלא ידיעתם ורשותם.

לפני כשבועיים, נחקרו ע״י חוקרי ימ״ר ירושלים שניים מהחשודים שביצעו רכישות בשיטה זו. ממצאי החקירה הובילו לחשוד אחר (החשוד המרכזי) שהיה זה שהנפיק ושולח בזמן אמת את אותם ברקודים בכדי שיוכלו לשלם על המוצרים שרכשו במרמה.

בשלב זה נעצר החשוד המרכזי באשקלון ע״י בלשי ימ״ר ירושלים, ובמחשבו האישי נמצאו ראיות הקושרות אותו לחדירה למשתמשים והנפקת ברקודים בעשרות מקרים שונים ובסכום מצטבר של עשרות אלפי שקלים. כמו כן, נמצאו ע״י חוקרי המשטרה ראיות להונאה דומה שבוצעה כלפי משתמשים של אתר קניות אחר, זאת תוך הונאה וחדירה לחשבון של משתמשים אחרים שלא כדין ובמרמה. 

במהלך החקירה, התברר כי החשוד המרכזי היה גובה מהחשודים שנשלחו לביצוע הקנייה בפועל, עמלה בדמות כסף או לחילופין בתמורה לחלק מהסחורה שאותה רכשו במרמה.

הרכישות בוצעו כאמור בעשרות מקרים בקניונים בירושלים, בת״א, באשקלון ועוד. בנוסף במחשבי החשוד המרכזי נמצאו מאגרים של מאות משתמשים ונתוניהם שעפ״י החשד יכלו לשמש או שימשו להונאות נוספות באותה השיטה ותוכנות ששימשו אותו לביצוע העבירה. 

במהלך החקירה במשטרה, התברר שברקודים מסוג זה אף נמכרו במחיר מוזל באמצעות הטלגרם. בתוך כך, החוקרים איתרו וחקרו עוד שני חשודים נוספים באותם הגילאים שביצעו רכישות במרמה ובאופן זהה.

במקביל לחקירה וחשיפת מנגנון ההונאה וזהות המעורבים, העבירו חוקרי המשטרה דיווח לחברה הנוגעת ולאתר אודות המקרה וזהות הלקוחות שנפלו קורבן למעשי החשודים - זאת בין היתר, לצורך תיקון פרצת האבטחה שאפשרה את ההונאה ומניעת הישנות מקרים דומים בעתיד.

תיק החקירה נוהל במפלג ההונאה של ימ״ר ירושלים בליוווי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. מעצרו של החשוד המרכזי הוארך מעת לעת, והשבוע הוגשה נגדו הצהרת תובע מטעם הפרקליטות לקראת הגשת כתב אישום. כמו כן מעצרו הוארך עד לתאריך 23.6.2022.

בהמשך ייבחנו הגשת כתבי אישום נגד החשודים הנוספים שביצעו את הרכישות בכפוף לשימוע.

אולי יעניין אותך גם