״המשטרה מתמודדת עם 25 אלף נעדרים בשנה"

הנער מויישי קליינרמן נעדר כבר 87 ימים | נצ"מ רמי ברכיהו, רב המשטרה: ״העלו תחושות קשות על ילד עם כיפה שחורה או לא. המשטרה עושה הכל כדי לחפש ולאתר בלי קשר למוצאו של הילד״

״המשטרה מתמודדת עם 25 אלף נעדרים בשנה"

קרדיט צילום: נועם מושקוביץ

ועדת ביטחון הפנים קיימה היום (שלישי) דיון בהתמודדות המשטרה עם חיפוש אחר נעדרים - דיון בעקבות היעלמותו של הנער מויישי קליינרמן  כבר 87 ימים.  

יו"ר הוועדה, בן ארי, אמרה בפתח הדיון: "כשיש סוגיה חשובה ובוערת פנו אלי ונעתרתי לקיים דיון בנושא, כולל פניית יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי. למרות שהוועדה לא מטפלת בנושאים ספציפיים, אנחנו נתייחס להיעלמות של מויישי קליינרמן ובנושא הרחבת הטיפול בנעדרים ומאמצי החיפוש אחריו".  

אמו של מויישי קליינרמן שנעלם מזה 87  ימים, אמרה בבכי בדיון: "אין לי חיים. איך אני יכולה לטפל בשאר הילדים בבית . אני מרגישה שאין אף אחד שמחזיק את הפרשה של מויישי. 2080 שעות אנחנו נמצאים בסיוט מתמשך. הראש שלי לא מרוכז. אני מבקשת מכל הגורמים שיש להם השפעה ומה שלא יהיה בסיפור שלו, להחזיר אותו הביתה. לפחות שיהיה קצה חוט. אין לנו מושג מה עובר הילד הזה. האם הוא חי או מת. נפל לוואדי לתהום? אין לי מילים." 

חברי הכנסת טענו בפני המשטרה כי יש תחושה שאינה עושה די במקרה הזה. ח"כ מיכאל מלכיאלי:" 87 ימים ילד נעלם מהבית ובאתר של המשטרה השם שלו לא מופיע. רק אחרי התערבות הוא הועלה לאתר. הדבר הזה מצביע שיש אולי הזנחה ולא לקחו את הסיפור הזה ברצינות". 

ח"כ אוריאל בוסו: "אנחנו נמצאים בדיון שלא אמור להתקיים במדינה מתוקנת. אף נציג לא דיבר עם המשפחה ומשהו לקוי בתפישה. אנחנו לא באים בטענות אנו רוצים לשמוע תשובות". 

ח"כ אורי מקלב:" הציבור החרדי יתן את כל כולו למען החיפושים במתנדבים ובעזרה אך משטרת ישראל חייבת לתגבר את החיפושים ולהביא את העניין המקצועי ולהדריך מה לעשות". 

ח"כ יוסף טייב, טען כי: "יש תחושה קשה שהציבור החרדי הופך להיות סוג ב' . לא ייתכן שהורים יישארו 87 יום ללא מענה. לא אתן שבמדינת ישראל תהיה איפה ואיפה". 

ח"כ יעקב טסלר: "התחושה שקיבלתי לא מעניין אף אחד מה עלה בגורלו של מויישי? איך יכול להיות שההורים מתקשרים ל 100 ואף אחד לא יודע במה מדובר כאילו הלך לאיבוד חפץ. האמא אומרת שהתחושה שלה שמויישי חי".  

רפ"ק אריאל גד, ראש חוליית נעדרים במשטרה, ציין בפני הוועדה את נוהל החיפוש אחר נעדרים ואמר: "המשטרה מתמודדת עם 25 אלף נעדרים בשנה. ברגע שיש דיווח אז כל התחנה מתגייסת לטפל באירוע הזה כולל חקירות , בילוש ועוד. ואם זה קשור לגזרה של תחנה אחרת אז גם היא תתגייס למאמצים. 
״המשטרה משקיעה משאבים רבים 90% מהנעדרים נמצאים תוך שעות 24 שעות . עד יומיים שלושה אנחנו מגיעים ל  95% נעדרים. יש בין 6 ל- 10 נעדרים שלא מצליחים לאתר בשנה. יש גורמים נוספים שמגייסים אותם למאמצי החיפושים כמו קב"טים ומתנדבים. יש יחידה של מתנדבים שהוקמה במחוז חוף לטיפול בנעדרים. 

״חשוב לציין שכל נושא הפרסום מצריך אישור של המשפחה יש רגישות בנושא הזה, אנחנו לא יכולים לפרסם בתקשורת רק לאחר אישורם". 

נצ"מ רמי ברכיהו, רב המשטרה, התייחס לדברי חברי הכנסת ואמר: "אני אחראי על הקשר בין העולם הדתי והחרדי למשטרה. העלו תחושות קשות על ילד עם כיפה שחורה או לא. המשטרה עושה הכל כדי לחפש ולאתר בלי קשר למוצאו של הילד. אני בקשר עם המשפחה ואני מעדכן במה שאני יכול לעדכן. אין הבדל בחיפושים של המשטרה אחר ילדים מסוג זה או אחר". 

תנ"צ מוריס חן, סגן מפקד מחוז ש"י במשטרה: " כל מפקד תחנה , מרחב ומחוז יודע שיש עדיפות לטפל באירועים הללו. מהרגע שקיבלנו את הדברים פעלנו עם כל מה שעמד לרשותנו באותו רגע. סדר הפעולות הוא חוצה את המדינה וחוצה ימים. יש המון כוחות מצה"ל , מתנדבים, פרשים, שוטרים לסריקות שיתקיימו מחר, כ 300 איש. וכולי תקוה שהוא יגיע מהר ובריא ושלם לביתו".