״מפעיל כטמ״מ רואה את הזירה ויכול למנוע פגיעה בבלתי מעורבים - ההיבט הזה נותן לנו הטייסים, חופש פעולה״

שיתוף פעולה מבצעי בזירת לחימה אווירית-יבשתית בין טייסי מטוסי קרב לבין כלי טיס מאויישים מרחוק מספק לטייסים שקט נפשי בהיבט מבצעי ומשפטי. ראיון מיוחד 

תמונות: עמית אגרונוב | אתר חיל האוויר

משפחת חיל האוויר במיניאטורה: אב סא"ל במיל וטייס קרב ותיק, בן בכור רס"ן בקבע במערך הכטמ"מים, ובן צעיר סג"מ, שסיים בשבוע שעבר קורס מפעילי כטמ"מים  ועונד בגאווה את סיכת הכטמ"מ וכנפי צניחה.

בתום חופשה קצרה ישוב סג"מ א' לבית הספר למפעילי כטמ"מים לשלושה חודשי אימון מתקדם (קא"מ) בפיקודו של אחיו, רס"ן ר', מפקד הקורס המתקדם. 

שימוש גובר בכטב״מ

מערך הכטמ"מים בחיל האוויר צומח ומתפתח במהירות רבה, ועשרות רבות של אחוזים מהפעילות המבצעית של החיל מבצעים היום הכלים המונחים מרחוק. מספר הכלים הולך וגדל. כך מספר טייסות הבלתי מאויישים. המטע"דים בפלטפורמות מתעשרים במערכות ובטכנולוגיות חדשות, ומכאן מגוון המשימות המוטלות על הכטמ"מים בשגרה ובחירום, באימונים ובלחימה בכל הזירות, בצפון ובדרום.

כפי שיספר לישראל דיפנס אב המשפחה, סא"ל מיל. ש', טייס קרב, טייס ניסוי במנ"ט (מרכז ניסויי טיסה), הולך ומתפתח שת"פ מבצעי בין פלטפורמות מאויישות לאלו המונחות מרחוק, בלתי מאויישות. שני סוגי המטוסים מדברים אלו עם אלו ופועלים ביחד בשדה הקרב.

הצעיר במשפחה סג"מ א' הוא בין 26 הבוגרים, ובוגרת אחת, של קורס מפעילי כטמ"מים מספר 39. הוא הגיע לבי"ס למפעילי כטמ"מים מקורס טיס: "שיא קורס המפעילים בן ששה חודשים הוא לקראת סיומו, כאשר החניך מקבל טיסת סולו. 

״אתה פועל כמפעיל יחיד, אחראי למטוס (כטמ"מ 'זיק' הרמס 450 של אלביט מערכות), אתה מתפעל את כל מערכות המטוס באופן עצמאי, וזה בעצם מבחן סיום הקורס בהצלחה. ביום טקס הסיום היתה לנו שיחה עם מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר, שתיאר כיצד מערך הכטמ"מים הולך וגדל בהשוואה למערך המאוייש, ונקב באחוזים הגבוהים של שעות טיסה במערך הכטמ"מים". 

החיבור בין המפעילים לבין השטח

אחיו, רס"ן ר' ותיק ומנוסה במערך הבלתי מאויישים ומתאר את יתרונותיו: "היתרון היחסי של כטמ"מ הוא שהוא מטוס שוהה. שוהה באוויר שעות רבות, חוסך דלק, לא מסכן חיי אדם, ומכאן יתרונו באיסוף מודיעין בזמן אמת. לכטמ"מ יש יכולת לאסוף מודיעין בצורות שונות, לצלם, לאסוף חוזי, לאחוז שטח גדול במשך זמן רב.

"יתרון חשוב נוסף של כטמ"מ – החיבור בין המפעילים לבין השטח. אנחנו קרובים לקרקע ולכוחות הקרקע. מכירים את השטח בעל פה. אחי הצעיר, סג"מ א', סיים קורס מפעילים והוא כבר מכיר היטב ומקרוב את רצועת עזה. תביא לי דף ואני מצייר לך פרטים של כל זירה רלוונטית. חיבור לקרקע פירושו חיבור למשימה. אנחנו נלחמים מהאוויר ומחוברים לאדמה.

"יכולת סגירת מעגל: באמצעות הפלטפורמה באוויר והקרון על הקרקע אנו יודעים לתת סיוע לכוחות, ליצור קשר עם כוחות ומפקדים, להתריע, לדווח, אנחנו מעין גורם מקשר בין הכחולים לבין הירוקים באמצעות ציוד מטע"ד הכטמ"מ. כשמח"ט או מג"ד של כוח מתמרן מתקדם בזירת לחימה, הוא יודע שיש  גורם אווירי ש'מנקה' את השטח לפניו. צוות כטמ"מ יכול לדבר עם ה'בור' בקריה, עם המח"ט, עם  הבקר בחיל האוויר ועם טייס קרב".

״מפעיל אישר לי לתקוף מטרה״

סא"ל ש', כיום טייס מילואים במנ"ט, אחראי למטוסי קרב במוזיאון חה"א בחצרים. כטייס ניסוי הטיס 'כל מה שטס בחיל האוויר': "שלושה עשורים ליוויתי את מערך הכטמ"מים. גם במרכז ניסויי טיסה יש גף כטמ"מים, שם בודקים מפעילים ותיקים, בכירים ועתירי ניסיון כלים ומטע"דים חדשים. במקביל לעבודתם במנ"ט הם טסים בטייסות כטמ"מים כדי לשמור על הכשירות המבצעית. 

"מניסיוני אני יכול להעיד על הקשר האמיץ בין טייסי מאויישים למפעילי כטמ"מים וציוותי הקרונות. מפעיל אישר לי לתקוף מטרה, אך אותו מפעיל רשאי גם להורות לי 'חדל', לא לתקוף כי הוא רואה הרבה יותר מממני, בקוקפיט של מטוס קרב, מה קורה סביב המטרה. חיל האוויר מקפיד הקפדה יתרה על מניעת נזק סביבתי ואי פגיעה בבלתי-מעורבים. 

"צוות מטוס הקרב יסמוך על המילה של מפעיל הכטמ"מ שטס מעל הזירה ורואה מה מתרחש מתחתיו, וכך יימנע נזק אגבי. טייס קרב יודע שמפעיל הכטמ"מ עשה הכל כדי לזהות מטרה ומה קורה סביבה. מפעיל מכיר את פרטי הזירה והמטרה בצורה יותר אינטימית מטייס קרב. צריך לזכור גם את המסגרת המשפטית ואמנות שמדינת ישראל חתומה עליהן. במקרה של טענות ותלונות, מי שנמצא באוויר יכול לספק הוכחות להצדקת פרטי התקיפה, וההיבט הזה נותן לנו הטייסים חופש פעולה.

"השת"פ הזה בין טייסי קרב לבין מפעילי כטמ"מים הוא תחום מבצעי חדש יחסית ומתפתח. השת"פ נעשה בדיבור במערכות התקשורת, וזו נישה בלחימה האווירית שחשיבותה הולכת וגדלה. מפעיל הכטמ"מ הוא זוג עיניים לכוח הקרקעי, הוא יציין למפקד כוח היכן נמצא אויב מוסתר מאחורי קפל קרקע".

רס"ן ר', מפקד הכשרות וקא"מ בביה"ס לכטמ"מים: "צוות כטמ"מ מורכב ממפקד משימה ומפעיל. בקורס הבסיסי לומדים להפעיל את הכלי, בקא"מ לומדים להילחם אתו. החניך יפגוש מנהלי משימה, ינהל גיחה, יפגוש את צרכני המודיעין שהכטמ"מ אוסף, ילמד עד לפרטים הקטנים את כל מה שמתרחש בגזרות הדרום והצפון, יתוודע לעומק לתודעת האויב, את המנטליות ויתרגל מעבר משגרה ללחימה. בקא"מ, לפני שהוא מוצב בטייסת כטמ"מים, הוא יפגוש את העולם המבצעי".

בשבוע שעבר ניצב סג"מ א' על מגרש המסדרים וקיבל את סיכת המפעיל: "באתי לביה"ס למפעילי כטמ"מים מקורס טיס, והיום אני משוכנע שמפעיל כטמ"מ זו האלטרנטיבה הטובה ביותר לקורס טיס. אני ממליץ לחברים. זה מערך טכנולוגי לוחם, פתוח לחידושים, תפקיד עם כובד אחריות על הכתפיים". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית