פרשנות | לזלינסקי יש אויב יותר גרוע מפוטין - אינפלציה בעולם המערבי 

נשיא אוקראינה במצב בלתי אפשרי - הוא גם הבעיה וגם הפתרון. העמידות שלו מול רוסיה מאיימת על אותם פוליטיקאים באירופה וארה״ב שתומכים בו. כעת, שהמלחמה באוקראינה הגיעה לכיס של אזרחים, ייתכן והסבלנות של המערב תגמר לטובת הסכם עם רוסיה

הפלישה הרוסית לאוקריאנה חצתה באורכה את קו 100 הימים ונראה כי שדה הקרב אינו קרוב להכרעה. הכוחות הרוסים מתמקדים במזרח ודרום אוקראינה. ובעוד אוקראינה נלחמת באויב פיזי קשה, האינפלציה ורמת החיים בעולם המערבי צפויים להיות אויב קשה יותר. 

המלחמה הביאה לקפיצה במחירי מזון ואנרגיה בעולם. יחד עם העומסים על שרשראות האספקה הגלובליות שיצרה מגיפת הקורונה, האינפלציה דוהרת בעולם המערבי. המשמעות היא שהמלחמה באוקראינה מתחילה להשפיע על רמת החיים במערב. הריבית עולה, הכסף הופך להיות יקר יותר, ואירופה וארה״ב נכנסות לכוננות מיתון. 

נראה כי פוטין התכונן למלחמה, לפחות בהיבט פיננסי. הסנקציות החריגות בחומרתן שהוטלו על מוסקבה, לא מצליחות לתקוע טריז בגלגלי המלחמה הרוסיים. פוטין מבין היטב את החשיבה המערבית וכל עוד אוקראינה לא כואבת לאזרח מערבי בכיס - הוא מוכן להלחם על חירות ודמוקרטיה. ברגע שהכיס נפגע, הפוליטיקאים ישלמו את המחיר בקלפי. 

בארה״ב מחיר הדלק לאזרח קפץ לכ-5 דולרים לגאלון (כ3.8 ליטרים). הערכות הן שאת התשלום על עליית המחירים הולכת לשלם המפלגה הדמוקרטית, זו של הנשיא ג׳ו ביידן, בבחירות האמצע. אלו יתקיימו בתחילת נובמבר הקרוב ועתידות לקבוע את זהות הרוב בקונגרס ובסנאט. ואי אפשר לטעות בדבר אחד - את האמריקאי הממוצע מעניין רק הכיס שלו. בעיות גיאופוליטיות זה נחמד, כל עוד אינן פוגעות ברמת החיים. 

מחירי הדלק הגואים, יחד עם מחירי המזון וסחורות קמעונאיות נוספות, הביאו את האינפלציה בארה״ב לכיוון ה-9 אחוזים ולקפיצה בריבית. המשמעות היא שהאמריקאים הולכים לחיות פחות טוב בגלל הסכסוך באוקראינה. כך גם האירופאים שמתמודדים עם אינפלציה ובעיקר עם מחסור אמיתי באנרגיה. בגרמניה כבר יצאו בקשות מגורמי ממשל לחסוך באנרגיה בגלל מחסור בגז.

אין מתנות חינם

ולדימיר זלינסקי, נשיא אוקראינה, נמצא בין הפטיש לסדן. הוא גם הבעיה וגם הפתרון. מחד, הוא שולח את צבאו מול הצבא הרוסי כבשר תותחים של העולם המערבי למען הרעיון הדמוקרטי. מאידך, הוא גם הגורם למשבר הפיננסי שמאיים על אותם פוליטקאים שתומכים בו.  

הצבא האוקראיני היה מזמן קורס ומפסיד לולא תמיכה מערבית בכסף, ידע, מודיעין ואמל״ח. אולם, מאז שהרוסים החליטו לוותר על קייב לטובת מזרח המדינה, יעד יותר פרקטי, נראה כי פוליטיקאים בארה״ב ואירופה פחות לחוצים לראות תמונת ניצחון אוקראינית. 

אלו מתחילים להבין שאינפלציה ופיחות ברמת החיים במדינות שלהם, מאיימים על הכיסא. אזרחים בעולם המערבי נוטים להצביע פחות למנהיגים שהופכים אותם לעניים יותר. 

לאחרונה, פורסם, לכאורה כצעד מעודד, שהאיחוד האירופאי החליט להתחיל תהליך קליטה של אוקראינה. מדובר בצעד ראשון ובתהליך שעתיד לקחת שנים. רוסיה מצידה הגיבה שאין לה בעיה עם ההחלטה, היות והאיחוד האירופאי הוא גוף עסקי ולא צבאי. 

עולה השאלה האם נכון לתושבי אוקראינה להתמוגג מהמהלך. 

ובכן, אין מתנות חינם. האיחוד האירופאי צריך כעת גז רוסי והורדת אינפלציה כדי להחזיר את החיים הטובים למצביעים במדינות אירופה. את זה אפשר להשיג בניצחון מוחץ של אוקראינה - חלופה פחות פרקטית, או בהסכם שישאיר את מזרח אוקראינה וחצי האי קרים בשליטה רוסית. 

תמיכה צבאית כמטבע לסוחר 

כלומר, ייתכן מאד וה״מתנה״ שקיבל זלינסקי מהאיחוד האירופאי תעלה לו בלחץ פוליטי להגיע להסכם עם פוטין. גם במחיר ויתור על שטחים. והלחץ הפוליטי יכול להגיע יחד עם ויסות בתמיכה הצבאית שמקבל צבא אוקראינה. כיום, אירופה וארה״ב מזרימות אמל״ח, מודיעין וכסף לתדלק את המלחמה בצבא הרוסי. המטרה היא לכתוש את צבא רוסיה בלי אבידות במדינות המערב. 

אם משב הרוח ישתנה בבריסל ווושינגטון, הצבא האוקראיני יכנס לנחיתות בחזית מול רוסיה. זלינסקי מצידו לוחץ על המערב לתת לו נשק, ומהר. כולל רקטות ארוכות טווח ותותחים. ולא סתם. הוא אינו נאיבי ללחץ הפוליטי שמתחיל להצטבר באירופה וארה״ב נגד יוקר המחייה. גם הוא מבין שכיוון הרוח יכול להשתנות בכל יום ועדיף שכמה שיותר אמל״ח יגיע לאוקראינה, לפני שהמערב יחליט אחרת. 

לסיכום, האינפלציה בעולם המערבי היא הרוביקון. פוטין יודע זאת, זלינסקי וגם מקבלי ההחלטות בבריסל וושינגטון. כולם מבינים שככל שהמשבר הכלכלי במערב יחמיר, כך יתגברו הקריאות לסיים את המלחמה באוקראינה. גם במחיר הסכם לא טוב עם רוסיה. 

אולי יעניין אותך גם