דיווח: סין רוצה לבנות בסיס ימי בקמבודיה

באמצע יוני השתתפו בכירים מקמבודיה ומסין בטקס, שעורר תרעומת בארה"ב. שר החוץ של קמבודיה הכחיש את טענות האמריקאים וציין כי הבסיס ב- Ream הוא קטן מידות ולא מתאים לכלי השיט הסיניים

גוגל מפות

סין ממשיכה במאמצי ההתעצמות ובניין הכוח הצבאי הימי שלה, במסגרתו נרכשים לא רק כלי שיט חדשים, צוללות, טילים ונושאות מטוסים, אלא גם נבנים בסיסי צוללות חשאיים בכל רחבי ים סין הדרומית, האוקיינוס ההודי ובמקומות נוספים.

לצי הסיני אף בסיסים צבאיים בג'יבוטי והיא מחזיקה ברציפים צבאיים באיראן ובפקיסטאן.

באמצע יוני השתתפו בכירים מקמבודיה ומסין בטקס, שעורר תרעומת בארה"ב. הטקס נערך בבסיס חיל הים של קמבודיה, בסיס Ream, ובו הוכרז כי סין צפויה להשקיע תקציבים בשיקום ובשדרוג הבסיס הימי של קמבודיה. השיפוץ יכלול שדרוגם של הרציפים הקיימים, בניית רציפים חדשים, הקמת מבדוק יבש ומתקן ניקוי חול לכלי שיט גדולים. 

למרות העובדה שבטקס לא הוזכר הדבר, קציני מודיעין אמריקאיים טוענים, כי השיפוץ בבסיס נועד לאפשר לצי הסיני לפעול ממנו, ולאפשר בו תחזוקה שוטפת ואספקה של כלי השיט הסיניים, כולל צוללות. 

שר החוץ של קמבודיה הכחיש את טענות האמריקאים וציין כי הבסיס ב- Ream הוא קטן מידות ולא מתאים לכלי השיט הסיניים. שר החוץ, וואנג, ציין לשבח את שיתוף הפעולה עם הסינים, והזכיר כי בין שתי המדינות קיימת שותפות אסטרטגית וצבאית ארוכת שנים.

גם ראש הממשלה הקמבודי, האן סאן, הכחיש שהבסיס צפוי להיות מאוכלס על ידי חיל הים הסיני, וחיזק את השבחים על השותפות האסטרטגית עם סין. ראש הממשלה, השולט במדינה למעלה מ- 37 שנים, ידוע כמי שקיבל קו אשראי והלוואות של מיליארדי דולרים מסין לפיתוח המדינה ולבניית תשתיות.

הבסיס ב- Ream הוא בעל משמעות אסטרטגית לסין ויאפשר לה לבצע מבצעים בטווחים ארוכים ויכולת לשהות זמן רב במרחב ים סין הדרומי, בו היא מוגבלת לוגיסטית כיום. הצי הסיני פועל בזירה זו עשרות שנים, אך הוא מוגבל לוגיסטית וטכנית, ומכאן חשיבותו של הבסיס הקדמי בקמבודיה עבור הצי הסיני. 

לטענת המודיעין האמריקאי והאוסטרלי, סין לוטשת עיניים לקמבודיה מזה שנים רבות, וקביעת הבסיס בקמבודיה הינו איום ישיר על כוחות הים של אוסטרליה וארצות הברית הפועלים בזירה.

שתי המדינות, יחד עם הודו ומדינות האזור האחרות, מודאגות מאד מהרחבת הפעילות המבצעית ומהאגרסיביות המבצעית הסינית בים סין הדרומית, ההולכת ומתרחבת בכל האזור ההינדו-פאסיפי, באוקיינוס ההודי ובים הערבי. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית