רבעון ראשון 22: תעשייה אווירית מציגה שיפור ברווח הנקי - ואחדות בצמרת 

תעשייה אווירית פרסמה דו״ח רבעוני ראשון ל-2022 עם שיפור ברווח הנקי. פרץ ולוי מציגים חזית אחידה גם מול התקשורת

מימין: ערן אנצי'קבסקי, סמנכ"ל הכספים | עמיר פרץ - יו״ר החברה | בועז לוי - מנכ״ל החברה

תעשייה אווירית תחת ניהולו של בועז לוי ממשיכה להציג שיפור בממדים הפיננסיים לקראת הנפקה. הרבעון האחרון (Q122) מאופיין בקפיצה של כ- 86% ברווח הנקי לכ-78 מיליון דולר בהשוואה לרווח נקי של כ-42 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד (כ-6.5% מהמכירות). חלק מהרווח הזה מיוחס להנפקה של ISI. 

לאחר ההנפקה והצעת המכר כאמור דוללו החזקות החברה ושיעור ההחזקות ב-ISI ירד מכ-38% לכ-31%. בעקבות ההנפקה החברה הכירה ברווח כולל של כ-16 מיליון דולר, מהם 11 מיליון דולר כתוצאה מירידה בשיעור ההחזקה והיתרה כתוצאה ממדידה מחדש של הלוואה שניתנה בעבר ל-ISI ושל התמורה המותנית לה זכאית החברה בתנאים מסוימים.  

חלק נוסף מהעלייה ברווח הנקי נובע משיפור ברווח הגולמי (והתפעולי בהתאמה) בשל צעדי התייעלות וכן בשל חישוב מחדש של היוון ההטבות לעובדים לאחר פרישה. בשל עליית הריבית, הצטמצמה ההתחייבויות. 

גידול של כ- 34% ב-EBITDA לכ-161 מיליון דולר בהשוואה לכ-120 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. עלייה של כ-58% ברווח התפעולי לכ-106 מיליון דולר (כ-8.8% מהמכירות) בהשוואה לכ-67 מיליון דולר (כ-6.6% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד. 

עלייה של כ- 28% ברווח הגולמי שהסתכם בכ-213 מיליון דולר (כ-18% מהמכירות) לעומת כ-166 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד (כ-16% מהמכירות). היקף המכירות גדל בכ- 18% לכ-1,200 מיליון דולר בהשוואה לכ-1,015 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. 

תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך כ-284 מיליון דולר. עליה בצבר ההזמנות של החברה לכ-14 מיליארד דולר המייצגים כ-3.3 שנות פעילות. ההשקעה במו״פ נחתכה בחצי לעומת הרבעון האחרון של 21. מ-6% השקעה במו״פ ל-3%. 

בשיחה עם היו״ר עמיר פרץ והמנכ״ל, בועז לוי, בעקבות הדו״ח, משדרים שני האישים הבכירים אחדות. זאת, הפעם הראשונה ששני האישים עונים יחד לשאלות עיתונאים הקשורות לחברה. 

ובכן, פרץ אומר שאכן בחודש הראשון לתפקידו הייתה שאלה תלויה באוויר האם הוא יחליף את לוי כמנכ״ל. ״לאחר חודש הבנתי שאנחנו משלימים אחד את השני״, אומר פרץ. ״אני לא מתכוון להחליף את לוי. להפך, פעלתי לאישורו כמנכ״ל קבוע. אני גם לא נכנס למשבצת שלו, אלא משלים אותו. תעשייה אווירית פועלת בשווקים בינלאומיים ויש היבטים טכנולוגים, מדיניים, כלכליים ופוליטיים. אני מוסיף ערך במקומות מסוימים ובועז באחרים. ״ 

פרץ גם מוסיף כי מאז כניסתו, מערכת היחסים עם משרד הביטחון במצב טוב (פרץ הוא מינוי של בני גנץ, שר הביטחון). ״המשרד רואה בנו כתובת לצרכים ביטחוניים״, אומר פרץ. אזכיר כי בעבר צפו דיווחים על נתק בין גנץ ללוי. נראה כי כעת, לפחות כלפי חוץ, הצדדים הבינו שצריך לעבוד יחד. 

לוי מדגיש את המעבר לרווחיות חטיבת התעופה. היקף המכירות של חטיבת התעופה ברבעון הראשון של שנת 2022 הסתכם בסך של כ-325 מיליון דולר לעומת סך של כ-237 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ-88 מיליון דולר, הנובע מעלייה בהכנסות בענף הסבות ובענף מטוסי מנהלים.

אתם חוששים מתחרות עם האמריקאים באירופה? 
״אנחנו רואים את ההובלה של משרד הביטחון שלנו״, אומר לוי. ״בשביל למכור את החץ למשל, צריכים שותפות של הממשל האמריקאי. אנחנו רואים שהוא מגויס לנושא. אינני חושב שיש חסמים אמריקאים בהיבט מכירת מערכת חץ״, מסביר לוי. 

פרץ מוסיף כי חלק מהפעילות השיווקית באירופה הוא גם לרכוש חלקים מחברות באירופה, כך נותנים לקהילת העסקים המקומית מוטיבציה. 

למרות השמועות, אתם מציגים מערכת יחסים חמה. עד כמה זה נכון? 
״היו שמועות״, מסביר פרץ. ״פתרתי את כל העניין תוך חודש. הבנתי שאני ממשיך עם בועז. אנחנו עובדים בדיווח הדדי ברמה יומית. אין שום סיבה לנסות למצוא טריזים בינינו. אנחנו מנצלים את היתרונות של כל אחד. החברה פועלת בשוק עולמי משתנה ויש אילוצים קשורים. הפעילות המשותפת שלנו נותנת מענה לאתגרים. התוצאות הפיננסיות מבטאות זאת. ״ 

עד כמה תוכלו ללחוץ את וועד העובדים כדי לשמר את רמת הרווח בדו״חות? 
״אנחנו פוגשים ארגון עובדים חזק״, מסביר פרץ שבעברו היה יו״ר ההסתדרות והיה שותף למספר מהלכי הנפקה של חברות ממשלתיות. ״חשוב שיהיה וועד חזק. שהוא חזק, הסיכומים יוצאים לפועל ואין קבוצות לחץ שטוענות לחוסר ייצוג. אנחנו יודעים שנגיע להסכם עם הוועד והוא ייצר שקט תעשייתי. לשמחתי גם באוצר מבינים זאת. 

״היבט נוסף הוא תחרות על עובדים שהפכה לאתגר. בעיקר עובדים מומחים בתחומים נדרשים. אי אפשר להישאר עם תקרת שכר ותנאים קשיחה. איך שומרים ככה מוחות? אתמול אישרנו הסכם קיבוצי חדש לשיפור מצבם של אותן קבוצות מומחים שרוצים לשמר. 

״ההנפקה מרחפת מעל כולנו. עם זאת, מדובר בהנפקת מיעוט כאשר החברה תישאר ממשלתית. רמת הרגולציה תהיה מופחתת. נוכל להנות מתשלום מיסים מופחת בשל חוק עידוד השקעות הון. זה ייתן לנו יכולת תמרון יותר גדולה לפתור בעיות מול עובדים. יש גם את השאלה מה חלקם של העובדים בהנפקה. סיכומים עקרוניים זה דבר אחד. בסוף יהיה לילה לבן שנצא עם הסכם. גם הוועד יודע שההנפקה משרתת אותו. 

״וההנפקה מתקדמת. לפני כחצי שנה התהליך היה תקוע בגלל נושא החיסיון (החלקים המסווגים בחברה). הצלחנו לחלץ אותו. כל הגורמים סייעו לנו. ההחלטה נמצאת כעת אצל היועמ״ש של הממשלה ואנו מקווים שהיא תביא אותה לאישור בית המשפט בקרוב. משם התהליך יתקדם. אני פועל גם מול האוצר לקידום הסכם לקראת ההנפקה. ״  

לפי דו״ח מבקר המדינה המשרד משתמש בכם כבנק הלוואות כולל עבודה בהפסד
לוי מסביר כי האירועים שהיו בתקופת הקורונה, התרחשו משום שלא היה תקציב מאושר. ״אלו בעיות של העבר. אין לנו כיום, עם תקציב מאושר, בעיות תשלומים מצד משרד הביטחון״, מסביר לוי. 

״בהיבט תמחור, לכל פרויקט יש עולם עסקי ומו״מ עם המשרד. כשמדובר בפרויקט עבור המדינה, עבור צה״ל, שולי הרווח קטנים יותר. יש לנו פעילות משותפת עם המשרד בהקשר ייצוא ופיתוח עבורו. הייתי רוצה לראות שהמשרד יותר שותף שלנו. ההצלחה שלנו היא רק בזכות שיתוף הפעולה עם המשרד. ״ 

מתי לדעתכם תצליחו לפצח את הפעילות בארה״ב? 
עקב אכילס של תעשייה אווירית היא הפעילות בארה״ב. למרות פעילות של מספר שנים בצפון אמריקה, החברה טרם הצליחה לממש את המנוף הזה כפי שעושה למשל אלביט ולאחרונה גם רפאל בשיתוף פעולה עם לוקהיד מרטין. 

על פי הדו״ח הרבעוני, הכנסות תעשייה אווירית מצפון אמריקה קטנו מ-213 מיליוני דולרים בסוף 21 ל-197 מיליוני דולרים ברבעון הראשון 22. ירידה של 16 מיליוני דולרים.

״אנחנו בונים את עצמנו מחדש בארה״ב עם מינויו של אמיר גבע, יחד עם המשלחת בוושינגטון. פועלים בעיקר בפרויקטי FMF (ייצור בארה״ב בדולרים עבור צה״ל). פועלים גם לפתח שיתופי פעולה חדשים. זה מהלך ארוך טווח שפירותיו יקצרו בעוד מספר חודשים לפחות. ״  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית