דעה | למה WEBOS הוא הדבר הנורא ביותר שקרה להייטק הישראלי

שחר פרגמניקוב מכשיר אנשי מכירות ושירות לעולם ההיי-טק וטוען כי מערכוני חברת WEBOS בארץ נהדרת פוגעים בהיי-טק הישראלי. ״יש אנשים שאינם מבדילים בין פרודיה לבין מציאות״

דעה | למה WEBOS הוא הדבר הנורא ביותר שקרה להייטק הישראלי

שחר פרגמניקוב. צילום: אמיר יעקובי

יש אנשים שאינם מבדילים בין פרודיה לבין מציאות.

על האתר של WEBOS שמעתם? על השימוש המופרז באנגלית ובטייטלים מפוצצים ועל הכסף הענק שזורם בהם. העמוד שקורא לגייס עובדים כביכול נקרא "בוא להיות עבד אצלנו", כאשר ההטבות שמוצעות לעובדים הן – טסלה טרייה לכל עובד, חמישה סוגי קיטשן, קירות שקופים, גינת ירק, גינת כלבים, בריכת כדורים אולימפית וברז ראמן.

נו באמת. אילו שטויות. זה מצחיק לאנשים שעובדים בפנים, בתוך המערכת. אך לאנשים שלא עובדים בתעשייה ומעוניינים להיכנס, זה עולם אחר. המתואר בפרודיה של ארץ נהדרת.

באחד מהפרקים תמיר בר מספר לאודי כגן (נדיר האקרמן) שבחברה הקודמת שלו היו 24 טעמים של גלידה, במעין משא ומתן מעוות (שלא באמת קיים במציאות). זה מספיק כדי שהבוס החדש שלו יזרוק עליו טסלות, יזמין לו מושב אסלה במיוחד בשבילו ויעלה אותו לתוך פגישת זום עם משקיעים מאסיה.

עבודה סיזיפית וקשה

האוכל של ההייטק. במקרה של Webos, הם לגמרי הרוויחו מרותי ברודו, שהגיעה לבשל ארוחת גורמה לעובדים. אני כבר עשר שנים בענף ויכול להגיד שפה ושם יש טרלול כזה או אחר (באחד ממקומות העבודה הקודמים שלי הביאו את קופה ראשית למשרד. כן כן. קופה ראשית ראמזי, ניסים ואנטולי ואפילו אלוף הארץ בבוקס.)

אבל כמו כל טרנד גם זה מסתיים ובסוף מתגלה עבודה סיזיפית וקשה. אף אחד לא מדבר על המיילים בסופ"ש, על השעות הארוכות במשרד, על הפוליטיקה במקום העבודה, על הבוסים שמציבים יעדים בשמיים ולא תמיד ריאליים ועל הרצון למימוש אצל העובדים ולכן העזיבה שלהם באה.

אף אחד לא מתעניין מעבר לכמה דקות במה יש לאכול במטבח, או האם רותי ברודו מגיעה לבשל בצהריים. עובדים רוצים מימוש (גם אקווטי זה טוב אבל לא רק.) עובדים רוצים שישמעו אותם.

שמקום העבודה שלהם יעריך אותם ושייתן להם חופש לביטוי שלהם. הפרודיה מצחיקה אבל המציאות רחוקה מכל כיוון אפשרי. העבודה בהייטק משתלמת ויש לה תנאים מעולים אבל חייבים לדבר במציאות ולא באינגלוז.

לעבודה בהייטק יש איכויות שאין לאף עבודה אחרת במשק מלבד השעות הנוחות, ההטבות, הבונוסים, והמימוש העצמי (תלוי חברה). יש לעובדים רצונות שישמעו אותם, שיראו אותם שהם קיימים, והכי חשוב שהם כאן ועכשיו רוצים להיכנס. ולא לעבור מסע של 4-5 ראיונות, מטלות בית, פרזנטציה ורק אחרי שיגישו את כל זה, אולי, אם בכלל, יתקדמו לעבר התפקיד.

 

הטעויות בראיון העבודה

שמתי לב שיש אותו ביקוש גם לאנשי מכירות/שירות / קשרי לקוחות, לכן בחרתי לכוון ולהכשיר ולפתוח בית ספר להכשרת אנשי מכירות. עוד כמה זמן חברות יכולות "לגנוב" מועמדים אחת מהשנייה? 

אני שם לב להמון טעויות שקורות במסגרת המו"מ במהלך הריאיון עבודה, ובמיוחד בהכשרת אנשי מכירות/ שירות/ קשרי לקוחות שמגיעים ללא כל רקע או ללא כל ניסיון לעבודה בהייטק. לפעמים ג'וניורים טריים. 

"מה ציפיות השכר שלך?" אני נדהם כל פעם מהתשובות.

"תראה אני כרגע רוצה להתחיל לעבוד, אין לי ניסיון. אני מעוניין לצבור ניסיון וכשאצבור ניסיון אני אוכל להבין מתוך זה כמה אני יכול להרוויח וכמה באמת מגיע לי להרוויח."

"האם אתה מוכן לעבוד בחינם?״, אני שואל את המועמד/מועמדת. כי ככה זה נשמע לי. אז איך זה נשמע למראיינת? אם אנשים מגיעים ככה לראיון עבודה, יש סיבה למה הם לא מתקבלים לעבוד - אין לזה קשר לניסיון, גילנות , או רקע או איפה למדת. 

יש לזה סיבה שמראש באת לא מוכן ובאמת לא מבין את התעשייה של ההייטק – באת בגלל אותו WEBOS או כתבה כלשהי שהראית חגיגות ומסיבות ואקסטרווגנזה כלשהי שעמדה בראש הכתבה.

מראש לא באת ממקום של פשוט להבין מה התעשייה עושה? מה הערך המוסף שאתה מביא לתעשייה? מה אותה חברה עושה ולמה שהיא תצטרך אותך? לאן היא תגיע איתך או לאיזה יעד היא תממש בזכותך?

חשוב שנבין שלעבודה בהייטק יש לחצים שמראש אולי גם לא יכולים להתאים לאנשים מסוימים. אנשים שלא יודעים איך להתמודד עם לחצים, עם יעדים, חלקם אגב מאוד אגרסיביים, שעות מרובות ועוד. לעבודה בהייטק יש גם מחיר שלא תמיד ג'וניורס מודעים אליו. בארץ נהדרת המחיר הזה לא משוקף לצופה. 


שחר פרגמניקוב הוא הבעלים של SMARTWAY כניסה חכמה להייטק. מכשיר אנשי מכירות / שירות / קשרי לקוחות לעבודה בהייטק עם למעלה מ10 שנות ניסיון של הכשרות

אולי יעניין אותך גם