פרסום: האם המוסד נתפס מערבב בפוליטיקה של קונגו או שהמטרה הייתה מכרות האורניום במדינה? 

על פי פרסום של העיתונאי גור מגידו, כהן, במהלך 2019, גורש מהמדינה לאחר שלושה ביקורים שלא תואמו עם הנשיא המכהן. מה הסיבה לביקורים המוזרים של רמס״ד? על הפרק מספר תזות: תכנון הפיכה שלטונית, מכרות האורניום במדינה או הסדרת פעילות המוסד במדינה 

פרסום: האם המוסד נתפס מערבב בפוליטיקה של קונגו או שהמטרה הייתה מכרות האורניום במדינה? 

By U.S. Department of State from United States - Secretary Pompeo Meets With DRC President Tshisekedi, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=78443136

פרסום של העיתונאי גור מגידו (TheMarker) חושף פרשייה של המוסד בתקופתו של יוסי כהן (2019). לפי הפרסום, כהן גורש מקונגו לאחר שהגיע מספר פעמים למדינה ללא תיאום מראש עם אנשי הנשיא. ״בין יועציו של הנשיא היו אפילו כאלה שהעלו חשש שכהן מסייע לקבילה להתחמש, לקראת ניסיון הפיכה שלטונית״, טוענים בפרסום. 

על פי הפרסום, הצנזורה אוסרת על פרסום המשימה בגינה טס כהן לקונגו. 

״בניגוד לסברות שעלו מאז הפרסום בבלומברג — ראש המוסד לשעבר לא טס לקונגו על דעת עצמו, או לצורך "עסקים פרטיים", כפי ששיערו כמה גורמים בכירים בישראל ובקונגו לאחר חשיפת הביקורים. מדובר במהלך שאושר על ידי "הדרג המדיני", כלשון כמה מהגורמים ששוחחו עם TheMarker, מונח המתייחס בוודאות לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, אך לא ברור אם הוא כולל גם אישור של הקבינט המדיני־ביטחוני או פורום נרחב אחר״, כותבים בפרסום. 

״אין בפרטים שאליהם נחשף TheMarker כל הסבר לשאלה מדוע ראש המוסד נדרש להגיע בכבודו ובעצמו לקונגו. כאן מסתתר לכאורה סיפור על רשלנות עמוקה, שמערכת הביטחון לא מאפשרת את הדיון הציבורי המתבקש בה, כביכול משיקולים של ביטחון המדינה. ״

הכתבה מספקת רמזים על הקשרים של ראש המוסד, עם הנשיא הקודם של קונגו, ג'וזף קבילה, ומעלה תהייה האם המוסד ניסה לערבב בפוליטיקה המקומית. לצד תזה זו, עולה שאלה מה יש בקונגו שחשוב למוסד. אחת התשובות יכולה להחנות גם במכרות האורניום של המדינה ואולי קשר לאיראן. 

מכרות האורניום של קונגו מפורסמים עוד מתחילת המאה 20 (1920). גם בתקופת מלחמת העולם השנייה, עת בנתה ארה״ב את פצצת הגרעין הראשונה. בימינו, בתחילת שנות ה-2000, עלו חששות במערב כי קונגו מספקת לאיראן אורניום לתכנית הגרעין שלה. 

״החל משנת 2005 החלה ארה"ב להשיג מידע המצביע על כך שהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (DRC), לשעבר זאיר, סייעה או העלימה עין מכריית אורניום בלתי חוקית במדינה זו, וכי ייתכן שעפרות נושאות אורניום שנכרו ב-DRC נשלחו לאיראן באמצעות מתווכים בטנזניה״, כותבים בפרסום של carnegieendowment.  

״ארה"ב הודיעה לסבא"א על ממצאים אלה. בנפרד, ארה"ב ומדינות אחרות העלו את החיפוש של איראן אחר מקורות אורניום ראשוניים ומשניים עם מגוון של מדינות אפריקאיות אחרות. דיונים אלה בהחלט התריעו על זימבבואה. אבל ארה"ב הביאה למעשה את כל הממשלות שמדרום לסהרה ללולאת המידע. ״ 

על פי פרסום של atlanticcouncil, ״בשנת 2005, איראן ניסתה להבריח מעט אורניום 238 באונייה מקונגו לבנדר עבאס, אך זה סוכל על ידי פקידי מכס טנזניים״, אמר פיטר ריקווד, בכיר בסבא"א. "אף אחד לא בטוח כמה מהחומר הזה מיוצא. היו שמועות עקשניות על אורניום שיוצא מ- DRC והולך לצפון קוריאה או לאיראן. כן, אנחנו מודאגים מזה".

תיאורטית, נשיא המדינה יכול להחליט כמה הוא מהדק את האבטחה סביב מכרות האורניום במדינה וכמה הוא מחמם את היחסים אם איראן. 

סיבה שלישית שיכולה להיות לביקוריו הלא צפויים של כהן בקונגו, ייתכן שקשורה לפעילות המוסד באפריקה מול הביון האיראני. בהנחה ואיראן משתמשת באפריקה לצרכי מימון עוקף סנקציות או שימוש במדינות אפריקה לצורך השגת חומרי גלם והקמת סדנאות מקומיות עבור תחומים צבאיים, כולל טילאות, אזי ייתכן שקונגו יכולה לשמש כבסיס קדמי של המוסד. 

מדינה יחסית במרכז היבשת, עם קשרים טובים עד לנשיא, יכולה לספק בסיס עבודה נוח למוסד.

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות