Russiagate: כתב תביעה טוען כי המידע המפליל אודות קשרי טראמפ ברוסיה - איש יחסי ציבור מקורב לדמוקרטים

פרשת החקירה סביב קשריו, לכאורה, של נשיא ארה״ב הקודם, דונלד טראמפ, עם גורמים ברוסיה, הגיעה לבית משפט. ולפי כתב התביעה, ייתכן וכל הסיפור ״בושל״ על ידי אנשי יחסי ציבור המקושרים למפלגה הדמוקרטית

מיכאל זוסמן. via C-SPAN

סיכום הפרקים הקודמים – פרשיית RUSSIAGATE החלה לקראת בחירות 2016 במרכזה עמדה אסופת מסמכי מודיעין שהוכנה על ידי כריסטופר סטיל, Christopher Steele, קצין מודיעין יוצא ה- Mi6, שירות מודיעין החוץ הבריטי.

קשרים של טראמפ עם המודיעין הרוסי? 

באסופה הופיעו, בפורמטים מודיעיניים משכנעים, ידיעות על קשרים חשודים בין טראמפ ואנשיו למודיעין הרוסי. יוקרתו של מחבר האסופה ועברו נתנו לה משנה תוקף. ראשי ארגוני המודיעין, חוקרי הFBI ועיתונאים שתידרך, ציינו זאת כהוכחה לאמינות המידע.   

הידיעה החשובה, הבולטת, זו שגרמה לסערה הגדולה, פירטה סצנה בה הנשיא טראמפ ובנות לוויה רוסיות מבלים במלון במוסקבה. סרטי הוידאו נמצאים בידי הרוסים ועשויים לשמש לסחיטת הנשיא. "קומפרומט" בעגת המרגלים.

במאי 2017 מונה חוקר מיוחד, רוברט מולר , Robert Mueller, לבדוק חשדות על קשרי נשיא מכהן והרוסים. לאחר שנתיים עבודה הגיש מולר מסמך עב כרס. השורה התחתונה הייתה כי לא הצליח לאמת את החשדות. 

מיד לאחר פרסום הדוח מינה הנשיא טראמפ תובע מיוחד, גו'הן דורהם, John Durham, לחקור את שורשי הפרשיה ויוזמיה.  החקירה כונתה בתקשורת "חוקרים את החוקרים".

חקירות החוקרים הניבו יבול דל - כתב אישום אחד בלבד נגד יועץ משפטי של ה-FBI. הוא הואשם כי עיוות פרט מידע בבקשת אישור בית המשפט המיוחד למעקב אחר אחד מעוזרי הנשיא.    

מידע כוזב מצד הדמוקרטים

אולם אגב חקירת אנשי ה-FBI, דורהם ואנשיו גילו כי פעילים וארגונים הקשורים למפלגה הדמוקרטית, ישירות או בעקיפין, העבירו במודע לחוקרי ה-FBI מידע כוזב ובכך גרמו לשיבוש החקירות ולהתארכותן.

עתה הגיש דורהם  שני כתבי אישום לבתי משפט.     

מכתבי אישום אלה עולה כי הידיעות החשובות שהופיע באסופת מסמכי סטיל, או נדונו בתקשורת, מקורן באנשים הקשורים למפלגה הדמוקרטית ולמטה הבחירות של הילרי קלינטון. כתבי אישום אלה פותחים עונה השלישית בסדרה מרתקת: " תובעים את היוזמים".

המשפט הראשון החל השבוע נגד עורך הדין מיכאל זוסמן. האיש עבד בחברת עורכי דין שפעלה למען המועמדות הלקח קלינטון.  זוסמן העביר לFBI מידע המוכיח לכאורה כי יש קשרי מחשב בין הרוסים לטראמפ. 

ההאשמה הפורמלית היא כי לא חשף שהוא פועל עבור מטה הילרי קלינטון. זוסמן העביר את המידע גם לסטיל וזה מצידו העביר את המידע למכריו בממשל האמריקאי.  

התובע המיוחד נבר באלפי מסמכים וחשף את האופן שבו מומחי מחשבים שפעלו מטעם פעילי המפלגה הדמוקרטית תיאמו והכינו מסמכים להגשה ל-FBI.  

כתב האישום אינו דן באמיתות הידיעות, אלא בהסתרת קשריו של זוסמן עם מטה הילרי קלינטון. התובע המיוחד טוען כי בכך הוא פגע בחקירות ה FBI. התובע יבקש גם לזמן את סטיל לעדות. עורכי דינו של זוסמן עושים מאמצים רבים למנוע עדות כזו. 

אשר לידיעה עצמה, ה FBI שלל את נכונותה זמן קצר לאחר הפצתה.

מקור המידע, רשת מרגלים או איש יח״צ? 

המשפט השני יחל באוקטובר 2022, נגד איגור דנצנקו , Igor Danchenko , האיש הוגדר על ידי סטיל כמקור הידיעות הראשי שהפעיל רשת מקורות מישנים.  האיש אזרח רוסי המתגורר בארה"ב ובמשך שנים היה חוקר במכון ברוקינגס .

העיתונאים שתודרכו על ידי סטיל, טרם הבחירות ב-2016, הבינו כי לסטיל נותרה רשת של מודיעים רוסיים מאז הימים ששירת במוסקבה מטעם המודיעין הבריטי. כתב האישום מציג תמונה שונה לחלוטין.

דנצ'נקו נחקר על ידי הFBI כבר בתחילת 2017 כאשר פורסמה האסופה. הסיפור המרכזי שלו היה החומר המפליל הנמצא בידי הרוסים, הקומפרומט. עתה טוען התובע בכתב האישום שהגיש, כי דנצ'נקו הסתיר מחוקרי הFBI את המקור האמיתי לידיעותיו, כולל החומר המפליל על טראמפ , ובכך שיבש את הליכי החקירות.

המקור, לפי כתב האישום, הוא צ'רלס דולן, Charles Dolan , איש יחסי ציבור, מקורב למפלגה הדמוקרטית, בעל קשרים עם הצמרת הרוסית. דולן עצמו מכחיש את הסיפור של הקומפרומט.

צפי לתקדימים משפטיים

האם יוגשו כתבי אישום נגד מעורבים נוספים? כריסטופר סטיל ודאי עוקב אחר המשפטים, וכמוהו יש עוד כמה עשרות אנשים בוושינגטון העוקבים בחרדה אחרי פסיקות תקדימיות. 

אם בית המשפט יקבל את הגישה של התובע דורהם, כי העברת מידע מוטעה במודע לגורמי האכיפה היא פלילית - אזי הסוכן הבריטי עשוי למצוא עצמו נאשם בבית משפט אמריקאי.   

משרד המשפטים האמריקאי איננו מגביל את פעולת התובע שמונה על ידי הממשל הקודם, אף כי הממצאים שייחשפו במהלך העדויות במשפט עשויים לשחק לידיהם של טראמפ ותומכיו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית