שוויץ מתקרבת לנאט״ו על חשבון הניטרליות?

פלווי פולי, העומדת בראש משטרת הביטחון במשרד ההגנה של שווייץ הסבירה כי ניטרליות איננה מטרה בפני עצמה אלא תפקידה לשפר את ביטחון המדינה

שוויץ מתקרבת לנאט״ו על חשבון הניטרליות?

Pälvi Pulli will take over as head of security policy on 1 April 2018. (Image: DDPS)

האם תלך שווייץ בעקבות פינלנד ושוודיה ותבקש להצטרף לנאט"ו. עדיין לא, אך יש דיווחים מברן שיש התפתחויות בנושא: במשרד ההגנה השווייצי מכינים דוח שיכלול אופציות בקשר לקשרים עם נאט"ו.

בין האפשרויות הנשקלות, קיום תמרונים צבאיים בשיתוף עם צבא שווייץ וצבאות חברות נאט"ו – כך מסרה פלווי פולי, העומדת בראש משטרת הביטחון במשרד ההגנה של שווייץ.

בראיון לרויטרס אמרה פולי: "בסופו של דבר יתכן שיחולו שינויים בפרשנות של המושג ניטרליות". השבוע תבוא לוושינגטון שרת ההגנה של שווייץ ויולה אמהרד, שאמרה ששווייץ צריכה לשתף פעולה עם נאט"ו יותר מאשר בעבר, אך לא להצטרף לברית. 

ואילו פלווי פולי הסבירה כי ניטרליות איננה מטרה בפני עצמה אלא תפקידה לשפר את ביטחון המדינה. לדבריה יש גם אופציה לקיים פגישות סדירות ביון מפקדים בצבא שווייץ למפקדים בכוחות נאט"ו וגם עם פוליטיקאים.

הצטרפות לנאט"ו משמשת נושא לדיונים בשווייץ בימים אלו, אך ההערכה של ראשת משטרת הביטחון היא שלא תהיה המלצה לממשלה לשקול בקשת הצטרפות. 

שווייץ לא נטלה חלק במלחמות בינלאומיות מאז שנת 1815, אז אימצה מדיניות של ניטרליות בקונגרס וינה. עקרון הניטרליות כלול בחוקה של שווייץ, וזו מתירה למדינה לנקוט בצעדים להגנה עצמית. בהקשר למלחמת באוקראינה דנים בשווייץ במה שקרוי BACKFILLING, כלומר לספק נשק משוויץ למדינות אחרות כדי למלא חסרים עקב משלוחי נשק לאוקראינה.

לשווייץ יש קשרים מסוימים עם נאט"ו, ובשנה שעברה החליטה להצטייד במטוסי קרב F-35 של לוקהיד מרטין, מטוסים שקיימים במדינות נאט"ו.

דובר שגרירות רוסיה בברן ולדימיר חולחוב כבר הגיב ואמר ש"אמצעים הנדונים עתה בשווייץ יהיו בבחינת שינויים רדיקליים במדיניות של שווייץ, ומוסקבה לא תוכל להתעלם מוויתור על הניטרליות השווייצית". 
 

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות